سیدعلی:

مخالفانFATF تبعات نپیوستن به كنوانسیون را شفاف تقبل كنند

مخالفانFATF تبعات نپیوستن به كنوانسیون را شفاف تقبل كنند

به گزارش خبرگزاری نام سید كمال سید علی اظهار داشت: حتی كشورهایی كه تحریم شده اند، كنوانسیون اف ای تی اف را پذیرفته اند و ازاین رو لازم است ایران تدبیری ویژه را در این عرصه به كار ببندد.



این كارشناس ارزی و رئیس پیشین صندوق ضمانت صادرات با بیان این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین اضافه كرد: در شرایط كنونی افغانستان، عراق و حتی لبنان با وجود نگاه خاصی كه جامعه جهانی بدان دارد، در كنار روسیه كه با تحریم های بانكی روبروست، كنوانسیون اف ای تی اف را پذیرفته اند اما هنوز در ایران بحث داغی بر سر نپذیرفتن این كنوانسیون در جریان است.
وی با تاكید بر اینكه می توان ارزیابی واقعی از شرایط ایران در صورت نپیوستن به كنوانسیون اف ای تی اف داشت، اظهار داشت: این در شرایطی است كه برخی مدام به این نكته اشاره می كنند كه پذیرفتن FATF نمی تواند بار مشكلات را بكاهد.
وی اظهار داشت: طبیعی است اگر ما تصمیم به عدم پذیرش FATF بگیریم، باید با نقل و انتقال پول از راه بانك ها خداحافظی نماییم و طبیعی است این وضعیت صادرات و واردات كالا به ایران را هم می تواند درگیر خلل كند چون كه انتقال قانونی پول با مشكل روبروست.
سید علی افزود: در شرایط كنونی عوارض نپیوستن به اف ای تی اف در اقنصاد ما روشن شده است، بازار ارز تحت تأثیر این شرایط قرار دارد و بخشی از فشار وارده به بازار ناشی از این بلاتكلیفی است، در عین حال با عنایت به تحریم ها، مشكلات گوناگونی در مراودات بین المللی ما بوجود آمده اما باید توجه داشت حتی كشورهای دوستی كه با ما همكاری می كنند هم اعلام نموده اند كه در صورت نپیوستن به FATF كار با سیستم بانكی انها هم به حالت تعلیق در می آید چون كه اغلب این بانك ها خصوصی هستند و از ترس قرار گرفتن در لیست سیاه، با ایران همكاری نخواهند كرد.
وی اظهار داشت: بیراه نیست بعضی از مبحث نپیوستن تحت عنوان "خودتحریمی" یاد می كنند چون كه بدون شك كشورهای دوست را هم از كار كردن با یاران منصرف كرده و فضا را برای ایران دشوار تر از قبل خواهد نمود.
این كارشناس ارزی اظهار داشت: نكته مهم این است كه ما نباید خودمان با دست خودمان بهانه به دیگران بدهیم تا كار با ما را به حالت تعلیق درآورند. كسانی كه از آینده پیوستن به اف ای تی اف نگران هستند و می گویند این تصمیم مشكلی را حل نمی كند به وجه مهم افزایش مشكلات در صورت نپیوستن بی تفاوت هستند.

وی اظهار داشت: نكته مهم دیگر این است كه اغلب كشورهای حاشیه خلیج فارس كه به شكلی تامین كننده منابع مالی تروریست ها هستند، به اف ای تی اف پیوسته اند، در این حالت روا نیست ما كه هیچ نقشی در این عرصه نداریم، بهانه ای را به دست دشمنان بدهیم تا دنیا را مجاب كنند كه از همكاری با ما امتناع نمایند.
معاون اسبق ارزی بانك مركزی اظهار داشت: آنها كه شفاف و بی پرده القاعده و طالبان و داعش را تامین مالی می كنند به اف ای تی اف پیوسته اند چون كه اصولا تامین مای را از راه بانك ها و به شكل قانونی انجام نمی دهند، آن وقت ما كه پرچمدار صلح و ثبات در منطقه هستیم، چرا باید بهانه را به دست دشمنان بدهیم تا مانع همكاری قانونی بانك ها و مراودات اقتصادی ما شوند.
سید علی اظهار داشت: به روشنی تبعات منفی این مضووع روشن است، ازاین رو منتقدان و مخالفان اگر عوارض این تصمیم را می پذیرند، شفاف به مردم بگویند كه حاضرند عوارض ناشی از اتخاذ این تصمیم را تقبل كنند.
وی اظهار داشت: ما هم بعنوان موافقان پیوستن به اف ای تی اف می دانیم كه فردای پذیرش این كنوانسیون تحریم ها برداشته نمی گردد، اما معتقدیم نباید تقابل ما با آمریكا به تقابل با نظام بانكی جهان تبدیل گردد چون كه همان گونه كه گفتم حتی بانكهای روسیه و چین و دیگر كشورها در كار كردن به كشوری كه این كنوانسیون را نپذیرفته است، ملاحظاتی جدی دارند.
وی در پاسخ به این سوال كه عدم پذیرش اف ای‎ تی اف چه تاثیری بر بازار ارز به جا خواهد گذاشت؟ اظهار داشت: همین حالا اثرات منفی این بلاتكلیفی در بازار ارز روشن است، بخش مهمی از نوسانات و رشد قیمت ها تحت تأثیر همین اتفاق شكل گرفته اما بدون شك عدم پذیرش بازار را با شرایط تازه ای مواجه خواهد نمود چون كه هر اتفاقی كه منجر به پیچیده تر شدن نقل و انتقالات بانكی شود، بر وضعیت بازار ارز تأثیر منفی به جا خواهد گذاشت.
223223

1398/10/12
23:57:25
5.0 / 5
4410
تگهای خبر: قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام