خضریان تشریح كرد؛

جزییات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی

جزییات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی

به گزارش خبرگزاری نام، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس جزییات طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را تشریح نمود و اظهار داشت: این طرح در اولویت رسیدگی در بین طرح های دو فوریتی مجلس قرار دارد.



علی خضریان در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی عنوان کرد: هر ساله با پایان تعطیلات نوروز و شروع فصل نقل و انتقالات مسکن و خصوصاً در آستانه فصل تابستان، شاهد نابسامانی در بازار اجاره بها و به تبع آن مشکلات فراوان برای عموم مردم و خانواده ها هستیم که این مشکلات ناشی از خلأ قانونی یا نظارتی در زمینه اجاره مسکن و عملکرد بنگاه های معاملاتی است. بر این اساس مجلس شورای اسلامی در جلسه ۲۸ اردیبهشت ماه سال قبل با پیشنهاد به دو فوریت طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی که محصول جلسات گوناگون و مشورت با کارشناسان اقتصادی و حقوقی بود و از طرف اینجانب طراحی شده بود، رأی دادند و این امید می رود بتواند قدری از مشکلات مردم در موضوع اجاره بها کاهش دهد.
وی اضافه کرد: این طرح همین طور بعد از تصویب کلیات در نشست علنی اول تیر ماه سال ۱۴۰۱، برای کسب نظرات دستگاههای اجرائی و به پیشنهاد دولت و تصمیم هیأت رئیسه مجلس مجدداً به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون عمران ارجاع شد و با تشکیل یک کمیته تخصصی متشکل از تعدادی از اعضای کمیسیون عمران، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، معاونت حقوقی قوه قضائیه، سازمان امور مالیاتی، سازمان شهرداری ها، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، اینجانب به عنوان طراح و همین طور مراکز تخصصی همچون مرکز پژوهش های مجلس و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مورد بررسی و تکمیل قرار گرفت و در نهایت جزییات آن با اعمال تغییراتی نسبت به پیش نویس اولیه به تصویب کمیسیون عمران رسید و در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به هیأت رئیسه مجلس ارجاع شد و هم اکنون نیز در اولویت رسیدگی در بین طرح های دو فوریتی مصوب مجلس قرار دارد.
خضریان ضمن اشاره به جزییات طرح مذکور، اظهار داشت: زیرساخت اصلی اجرائی این طرح در سامانه ملی املاک و اسکان است که از مدت ها قبل، اجرای آن با نظارت کمیسیون اصل نود در جریان است. حسن اجرای قانون در سامانه ملی املاک و اسکان می تواند بر بهبود شرایط بازار اجاره بها تأثیرگذار باشد که متأسفانه بنا به دلیلهای مختلف اجرای آن تا حالا به تأخیر افتاده است و در این طرح سعی شده است خلأهای قانونی آن برای شناسایی و اجرای کامل مالیات بر خانه های خالی صورت پذیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم اضافه کرد: برمبنای ماده یک این طرح کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، کلیه شهرداری ها و مراجع صدور پروانه های ساختمانی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند نسبت به ارائه اطلاعات مورد نیاز همچون اطلاعات زمین و املاک و اطلاعات هویتی، سکونتی، مالکیتی، معاملاتی، بهره برداری انشعابات و میزان مصرف، اطلاعات مکان محور سیمکارت و اشتراک اینترنت و سایر اطلاعات مورد نیاز املاک، مالکین و ساکنین را بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی از پایگاه های اطلاعاتی پایه موضوع تبصره ۱ بند «ث» ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سامانه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان و سامانه سخا حداکثر ظرف مدت یک ماه از لازم الاجرا شدن این قانون بصورت رایگان اقدام نمایند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود قانون اساسی ضمن اشاره به پیش بینی مجازات برای مستنکفین از اجرای این ماده اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور موظف است ظرف مدت دو ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، مدیران و اشخاصی که استنکاف یا کوتاهی آنها در این خصوص به تشخیص شورایعالی مسکن محرز شده است را حسب مورد به هیأت تخلفات اداری معرفی نماید. متخلفان از اجرای این تبصره، مشمول مجازات مقرر در ماده (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی می گردند. ضمن این که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند خوداظهاری موضوع ماده های ۵۴ مکرر و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم را بوسیله سامانه ملی املاک و اسکان انجام دهند و کلیه دستگاه ها، نهادهای اجرائی و زیر مجموعه های آنها موظفند استعلامات مورد نیاز اقامت و سکونت متقاضیان خودرا فقط بوسیله سامانه ملی املاک و اسکان انجام دهند و در صورت عدم خوداظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه مذکور از ارائه ی خدمت خودداری نمایند.
خضریان اضافه کرد: با عنایت به تسهیل شرایط فراهم شده وزارت راه و شهرسازی نیز برمبنای ماده ۳ این طرح مکلف است ظرف مدت یک ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، برنامه زمان بندی ثبت اطلاعات املاک تحت تملک، محل اقامت، سکونت یا بهره برداری در سامانه ملی املاک و اسکان را برای مناطق مختلف شهری و روستایی کشور با اولویت مناطقی که بیشترین نسبت خانه خالی را در کلانشهرها و شهرهای پر جمعیت دارند، فراهم نماید.
وی افزود: برمبنای ماده ۴ این طرح، وزارت راه و شهرسازی موظف است شرایطی را فراهم نماید که ثبت اطلاعات طرفین معامله در معاملات خرید و فروش و اجاره املاک به شکل استاندارد مبایعه نامه در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور جهت دریافت کد رهگیری، منوط به ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی طرفین معامله در سامانه ملی املاک و اسکان کشور شود. همین طور سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ثبت اطلاعات در سامانه الکترونیک ثبت اسناد به شکل استاندارد مبایعه نامه را منوط به ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان کشور نماید. زیرساخت های نرم افزاری این اقدامات نیز باید حداکثر ظرف مدت دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فراهم گردد.
خضریان با تاکید بر ایجاد سکوهای معاملات املاک برای تسهیل اجاره مسکن مردم اظهار داشت: برمبنای ماده ۵ این طرح وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آیین نامه نحوه مجوزدهی و فعالیت و نظارت بر «سکوهای معاملات املاک» را ظرف مدت سه ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه نماید و به تصویب هیأت وزیران برساند تا در نهایت و بر طبق این طرح، ثبت قرارداد بوسیله سکوها و توسط خود متعاملین و بصورت غیرحضوری بدون ورود بنگاه های معاملات مسکن ممکن شود که می تواند تحول بزرگی در بازار معاملات مسکن و کاهش نرخ اجاره بها فراهم کنم. ضمن این که این سکوها فقط امکان ثبت قراردادهای همسانی که به تأیید سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور رسیده است را دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در این طرح سعی شده نسبت به تکمیل حقوق موجر و مستأجر اقدام گردد و تمامی بندهای قرارداد باید توسط سازمان ثبت مورد تأیید قرار گیرد. به عنوان مثال برمبنای قسمتی از تبصره ۴ ماده ۵ این طرح چنانچه در قرارداد، حق فسخ یا شرط فاسخی ناشی از عدم پرداخت تمام یا قسمتی از مبلغ مندرج در قرارداد اجاره، وجود داشته باشد، بعد از سررسید زمانی تعیین شده در متن قرارداد و عدم پرداخت مبلغ مذکور بوسیله ذکر شده در تبصره ۳ این ماده و بعد از واریز ما به التفاوت مبلغ ودیعه دریافتی و مجموع وجه التزام فسخ قرارداد به حساب امانی نزد بانکهای عامل توسط موجر، قرارداد بدون نیاز به رسیدگی قضائی فسخ می شود و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است، فسخ قرارداد اجاره را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کند. در فرض اخیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است بلافاصله ابلاغی بوسیله سامانه ابلاغ قوه قضائیه برای مستأجر در خصوص فسخ قرارداد ارسال نماید. در صورتیکه تمام یا قسمتی از اجاره بهای زمان سپری شده پرداخت نشده باشد، موجر حق دارد مبلغ آنرا از مبلغ ودیعه کسر نماید.
وی افزود: برمبنای طرح پیشنهادی خیلی از اختلافات میان مستأجر و موجر در سکوها و طبق قرارداد از پیش معین قابل پیشگیری و حل است. به نحوی که در آن دیده شده مطالبات موجر و مستأجر از یکدیگر از مبلغ ودیعه قابل وصول و یا قابل پرداخت می باشد. برمبنای آن در قراردادهای اجاره در صورت اعمال حق فسخ توسط موجر یا انفساخ قرارداد یا سررسید مدت قرارداد و عدم ثبت تمدید آن در سامانه ثبت الکترونیک املاک، بعد از واریز مبلغ ودیعه به حساب امانی توسط موجر، وی می تواند تقاضای تخلیه مورد اجاره را بوسیله سکو ثبت کند. ثبت درخواست تخلیه به ترتیب ذکر شده به منزله صدور دستور تخلیه بوده و لازم الاجراست. چنانچه مستأجر تمام یا قسمتی از بهای اجاره را در سررسید آن پرداخت نکند، اجاره بهای پرداخت نشده از مبلغ ودیعه کسر می شود. چنانچه طلب موجر از مستأجر بیش از مبلغ ودیعه شود، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است نسبت به مازاد گواهی عدم پرداخت صادر و به موجر تسلیم نماید. این گواهی در حکم سند لازم الاجراست. ضمن این که چنانچه علاوه بر مبلغ ودیعه، مستأجر طلبی برمبنای قرارداد از موجر داشته باشد، صدور دستور تخلیه منوط به واریز مبلغ مذکور است.
خضریان ضمن اشاره به موضوع حسن شهرت سابقه موجر و مستأجر و در نظر گرفتن آن در معاملات بعدی برمبنای طرح پیشنهادی مجلس، اظهار داشت: برمبنای تبصره ۵ ماده ۵، سکوهای موضوع این ماده موظفند فاکتورهای عملکردی از میزان وفای به عهد اشخاص را برمبنای اطلاعات ثبت شده در سامانه الکترونیک اسناد محاسبه نمایند و نتیجه آنرا در هنگام معامله به اطلاع متعاملین برسانند.
وی افزود: ساماندهی مبالغ دریافتی توسط مشاورین املاک نیز به سبب ماده ۶ این طرح صورت خواهد گرفت و برمبنای آن وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی، آیین نامه نحوه تعیین تعرفه حق الزحمه مشاورین املاک را برمبنای درصدی از ارزش معاملاتی و اجاری املاک موضوع ماده (۶۴) و (۵۴) قانون مالیات های مستقیم، تناسب تعرفه با میانگین سالانه حجم قراردادهای به ثبت رسیده در هر منطقه جغرافیایی بصورت پلکانی نزولی و تعیین سقف تعرفه قابل دریافت در هر معامله به صورتی که در هر حال میزان اجاره بها در تعیین میزان تعرفه اثرگذار نباشد، حداکثر دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه نماید و به تصویب هیأت وزیران برساند.
خضریان در بخش دیگر صحبت های خود ضمن اشاره به مشوق های مالیاتی برای مالکانی که بصورت دو یا چند ساله منازل خودرا اجاره می دهند، اظهار داشت: در ماده ۷ این طرح برای بهبود شرایط بازار اجاره بها و تشویق اجاره ملک بصورت چند ساله معافیت مالیاتی تا ۱۰۰ درصد برای مالکانی در نظر گرفته است که بیش از یکسال در بدو قرارداد ملک خودرا اجاره می دهند. به صورتی که مالکانی که نسبت به انعقاد قرارداد اجاره واحدهای مسکونی بصورت دوساله با حداکثر افزایش قیمت بهای اجاره سالانه تا حداکثر ۵۰ درصد تورم سالانه اعلامی بانک مرکزی اقدام می نمایند از ۵۰ درصد تخفیف مالیاتی و مالکانی که نسبت به انعقاد قرارداد اجاره واحدهای مسکونی بصورت سه ساله و بیشتر مطابق با شرایط فوق اقدام می نمایند از ۱۰۰ درصد تخفیف مالیاتی موضوع تبصره ۱۱ این ماده برخوردار خواهند شد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: بهره گیری از تکنولوژی های نوین برای کشف قیمت املاک یکی از خاصیت های این طرح است و برمبنای ماده ۸ آن وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان امور مالیاتی ظرف مدت شش ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، با استفاده از ظرفیت سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور با اولویت استفاده از تکنولوژی های جدید نظیر هوش مصنوعی و در نظر گرفتن ملاک هایی مبادرت به کشف قیمت هر پلاک ثبتی با کاربری مسکونی نماید. این اطلاعات باید بصورت بر خط و رایگان در اختیار عموم مردم قرار گیرد.
خضریان در آخر خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین حوزه مسکن نظیر قانون ساماندهی و پشتیبانی از تولید و عرضه مسکن و البته قانون مالیات های مستقیم برای پیشگیری از احتکار اراضی و املاک توسط ادارات و بنگاه های مالی دولتی و شبه دولتی و بانکها و قرار دادن ابزارهای مالیاتی بر این اراضی و املاک برای تشویق سازمان ها به استفاده از امکانات خود در راستای رونق بازار مسکن یکی دیگر از اهداف پیش بینی شده در طرح ۱۱ ماده ای مجلس است. به صورتی که اراضی با کاربری مسکونی، اداری-دولتی، صنعتی و تجاری در محدوده شهرها، شهرک ها و مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی که اعیان متناسب با کاربری مذکور را نداشته باشد و به مدت ۳ سال پی در پی هیچ گونه عملیاتی در راستای بهره برداری متناسب با کاربری از آن انجام نشده باشد شش ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون در سال اول و دوم بعد از عدم بهره برداری به مدت سه سال مشمول مالیات معادل یک درصد ارزش روز زمین در زمان اخذ، سال سوم و چهارم، معادل سه درصد ارزش روز زمین در زمان گرفتن و سال پنجم به بعد، معادل شش درصد ارزش روز زمین در زمان گرفتن خواهد شد که می تواند در تنظیم بازار مسکن مؤثر باشد.


منبع:

1402/01/14
21:25:00
0.0 / 5
479
تگهای خبر: ابلاغ , برنامه , حكم , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
لینک دوستان خبرگزاری نام
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام