سخنگوی وزارت امور خارجه:

طبیعی است كه ایران خواستار راستی آزمایی دقیق اقدامات آمریكا باشد

طبیعی است كه ایران خواستار راستی آزمایی دقیق اقدامات آمریكا باشد

خبرگزاری نام: سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که سابقه عهدشکنی آمریکا سبب شده تا راستی آزمایی حالا از اهمیت بالایی برخودار باشد و طبیعی است که ایران حالا خواستار راستی آزمایی دقیق اقدامات آمریکا باشد.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در یک جلسه گفت وگوی زنده با تعدادی از خبرنگاران خارجی از جهان عرب و کشورهای غربی در بستر برنامه «کلاب هاوس» به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد بعضی از مهم ترین موضوعات در رابطه با کشور پرداخت و به سوالات خبرنگاران و تحلیل گران حاضر در این جلسه مجازی پاسخ گفت. این نشست به زبان انگلیسی و از جانب وبگاه عرب زبان «جاده ایران» و به میزبانی علی هاشم، تحلیلگر این وبگاه و خبرنگار شبکه الجزیره انگلیسی برگزار شد و بیشتر از ۱۰۰ دقیقه به طول انجامید.
گفت وگو با عربستان و مسائل منطقه ای
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اولین پرسش در مورد اخبار غیررسمی در خصوص گفت وگوی مقامات ایرانی و عربستانی در عراق، بدون اعلام نظر در مورد صحت و سقم و یا محتوای گزارش رسانه های خارجی، گفت: «در خصوص گزارشی که اولین بار در نشریه فایننشیال تایمز انتشار یافت، باید بگویم که ما به صورت کلی از هر ابتکاری برای کاهش تنش ها و افزایش همکاری در منطقه ما استقبال می نماییم و بطور قطع به دنبال برقراری نوعی گفتگو و ارتباط با همسایگان خود هستیم.»
خطیب زاده با مرور تاریخ روابط اخیر ایران و عربستان به تلاش برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای همچون عراق، کویت، پاکستان، چین و آلمان در برقراری گفتگو بین تهران و ریاض اشاره داشته و تصریح داشت که همواره بین دو کشور حتی در چند سال گذشته، ارتباطات و تماسهای مستقیم و غیرمستقیم جریان داشته است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با اعلان اینکه قصد اظهار نظر در مورد گزارش مشخصی که در رسانه ها انتشار یافته را ندارد، اشاره داشت که میان ایران و عربستان سعودی همواره از طرق و مسیرهای متعدد تماس ها و ارتباطاتی برقرار بوده و این امر هیچ وقت به صورت کامل قطع نشده است.
خطیب زاده در پاسخ به این پرسش که آیا در دوران پساترامپ، ایران و عربستان به سمت کاهش تنش حرکت کرده اند، گفت از طرف ایران همواره تلاش هایی برای کاهش تنش در جریان بوده است و میتوان اظهار داشت که به تازگی نشانه های مثبتی از طرف عربستان سعودی هم در این راستا بروز کرده است، با این وجود «برکسی پوشیده نیست که دشواری های قابل توجهی در این راه وجود دارد و میان دو کشور در مورد برخی موضوعات منطقه ای و دوجانبه اختلافات جدی وجود دارد، اما تصور می کنم که به نفع هر دو کشور و همینطور ثبات و صلح منطقه ای است که راهی برای حل و فصل اختلافات بیابیم.»
در ادامه علی هاشم با اشاره برخی گزارش های منتشره در خصوص برگزاری برخی نشست ها میان مقامات امنیتی ایران با کشورهایی نظیر اردن و امارات، گفت آیا این همان گفت وگوهای منطقه ای است که ایران از مدت ها پیش خواستار آن بوده است؟
منطقه نیازمند ابتکارهای درون زاست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: در منطقه ما ابتکارها و چارچوب های بومی و درون زایی نظیر نامه شورای همکاری خلیج فارس که با تلاش امیر کویت به ایران آورده شد و همینطور ابتکار صلح هرمز وجود دارد که می توانند مورد پیگیری قرار گیرند. خطیب زاده با استقبال از اینکه عراق بعنوان کشوری که با همه طرف ها در منطقه ارتباط دارد در زمینه کاهش تنش در منطقه به بازیگری بپردازد، گفت میان ایران و کشورهای منطقه تعاملاتی وجود داشته است، با این وجود هنوز برای آنکه گفته شود ترتیبات منطقه ای واقعی در حال شکل گیری است، زود است.
خطیب زاده در ادامه گفت: تحولات منطقه ای در راه درستی قرار گرفته است و دستاورد تحولات اخیر این بوده که آن دسته از کشورهایی به ترامپ چشم دوخته بودند، دریافتند که منطقه نیازمند یک ترتیبات درونزاد و بومی است و این ادراک، یک اتفاق خوب است و باید از این فرصت بهره گرفت.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد موانع برقراری یک اجماع در منطقه، چندین مانع و معضل را برشمرد همچون انباشت بحران ها و مناقشات حل­نشده منطقه ای که نقطه سرآغاز آن، اشغال اراضی فلسطینیان بوده و همینطور مشکلات شناختی و تفکر حذف دیگر بازیگران و بازی حاصل جمع صفر که از جانب برخی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای پیگیری شده است و درنهایت، بی اعتمادی ساختاری در سطح منطقه و مداخلات کشورهای خارج از منطقه که سبب رقابت قدرت های جهانی در سطح منطقه برای غارت انرژی و همینطور فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای منطقه شده است.
خطیب زاده در ادامه تاکید کرد که دو طرح منطقه ای برای خلیج فارس از داخل منطقه پیشنهاد شد داست که یکی طرح نامه شورای همکاری در دسامبر ۲۰۱۶ است که با تلاش امیر فقط و کویت به ایران آورده شد و ایران هم در مسافرت جناب آقای روحانی به عمان و کویت در مارس ۲۰۱۷ جواب مثبت داد و دیگری هم بتکار صلح هرمز که از جانب ایران طرح گردید. وی تصریح کرد حل اختلافات منطقه ای و مسائل شناختی، نیازمند یک نقطه شروع است.
سعید خطیب زاده خاطرنشان کرد که نمی توان به تمام پرونده های منطقه ای به یک چشم نگاه کرد و برای حل مسائل آنها چاره یکسان عرضه داد، چونکه هریک از این پرونده ها، همچون اوضاع لبنان، یمن و سوریه، مشخصه ها و خصوصیت هایی متفاوتی دارند.
گفت وگوهای وین
رئیس مرکز دیپلماسی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی پیرامون گفت وگوهای هسته ای در وین و چشم انداز این گفتگو، روند گفت وگوها در وین را «امیدوارکننده» توصیف کرد و اظهار داشت: پیشرفت هایی به دست آمده است و همه طرف ها «جدیت و اراده سیاسی» خویش را برای دستیابی به نتیجه نشان داده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلان اینکه گفت وگوها در فضایی «نسبتا سازنده» برگزار شده است، گفت ایران و ۱+۴ در مورد رسیدن به وضعیت «پایبندی در مقابل پایبندی» به بحث و تبادل نظر پرداخته اند و گفت وگوها حالا به اندازه ای پیشرفت داشته است که بتوان کار بر روی نگارش متن، دستکم در مورد بخش های کمتر مورد اختلاف را آغاز کنند.
وی خاطرنشان کرد که هنوز در مورد موضوعات قابل توجهی همچون ترتیب اقدامات، رفع کلیه تحریم ها و راستی آزمایی اختلاف نظر وجود دارد، با این وجود «تصور می کنم که همه در وین اراده کافی پیشرفت به معرض نمایش گذاشته اند.»
خطیب زاده در پاسخ به این پرسش که آیا طرفین در حال نگارش یک توافق موقت علاوه بر توافق اصلی هستند، تاکید کرد که برجام صرفاً یک مرتبه مورد مذاکره قرار گرفته و الان هیچ مذاکره جدیدی پیرامون متن این توافق انجام نمی گیرد.
وی نشست کنونی در وین را یک گفت وگوی فنی بین ایران و اعضای باقی مانده در برجام (۴+۱) در مورد نحوه پایبندی کامل آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توصیف کرده و اظهار داشت: هیچ وقت بحثی در مورد یک توافق موقت صورت نگرفته است، بلکه آنچه مورد بحث قرار گرفته، چگونگی پایبندی کامل ایالات متحده به برجام، نحوه راستی آزمایی و سپس لغو اقدامات جبرانی ایران ناشی از نقض فاحش برجام از جانب واشنگتن، بوده است.
خطیب زاده اضافه کرد: «منظور از نگارش متن این است که همه طرف ها حالا به نقطه ای رسیده اند که حالا می توانند وارد جزئیات شده و تمام اقداماتی که ایالات متحده باید انجام دهد و همینطور آنچه ایران بعد از راستی آزمایی و در پاسخ انجام می دهد را لیست کنند.»
تفاهمنامه ایران و چین
در ادامه این گفت وگوی مجازی، سوالی در مورد تاثیر توافق اخیر بین ایران و چین بر پویش های منطقه ای عنوان شد.
معاون وزیر امور خارجه این سند را «نقشه راهی» برای روابط راهبردی میان ایران و چین خواند و به عرضه توضیحاتی در مورد نقطه آغاز و سرانجام سند و نقشه راه مشارکت جامع راهبردی بین ایران و چین پرداخته و اظهار داشت: سندی که هم اکنون به دست آمده است حاصل ۴ سال رفت و برگشت متن های پیشنهادی میان دو کشور است و نهایتا این متن در ماه فوریه نهایی شد و در مسافرت اخیر وزیر خارجه چین به تهران به امضا رسید.
خطیب زاده با تاکید بر اینکه این سند متأثر از روابط ایران با اروپا یا دیگر کشورها نیست، گفت روابط میان تهران و پکن روابطی واقعی است و انعقاد این تفاهم نامه به ایجاد روابط خارجی متوازن تری برای ایران «کمک شایانی» خواهد کرد، با این وجود باید به خاطر داشت که چین با برخی دیگر از کشورهای منطقه هم چنین اسنادی به امضا رسانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همینطور خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال تنوع بخشی به روابط خارجی خود بوده و چین هم یکی از شرکای اصلی ایران است و طبیعی است که چنین سندی میان دو کشور به امضا برسد.
راستی آزمایی اقدامات آمریکا
خطیب زاده در پاسخ به پرسش دیگری در مورد راستی آزمایی اقدامات طرفین در برجام، این مساله را امری سهل و ممتنع توصیف کرد و اظهار داشت: راستی آزمایی اقدامات ایران بسیار ساده است، چونکه آژانس بین المللی انرژی اتمی مرجع بررسی و راستی آزمایی این مساله است و به آسانی می تواند اقدامات ایران را مورد بررسی قرار دهد، اما در مقابل راستی آزمایی اقدامات آمریکا و دیگر طرف های برجام امری دشوار است.
وی تاکید کرد که سابقه عهدشکنی آمریکا سبب شده تا راستی آزمایی حالا از اهمیت بالایی برخودار باشد و طبیعی است که ایران حالا خواستار راستی آزمایی دقیق اقدامات آمریکا باشد.
خطیب زاده اظهار داشت: همانگونه که آژانس بین المللی انرژی اتمی صرف اعلامیه های ایران بر روی کاغذ را نمی پذیرد و بر راستی آزمایی حضوری و فیزیکی تاکید دارد، ایران هم نمی خواهد تحریم ها صرفاً روی کاغذ رفع شوند و ازاین رو خواستار آن است که رفع تحریم ها را به صورت عملی مورد راستی آزمایی قرار دهد و شاهد آن باشد که تحریم ها در حوزه های مختلف همچون مبادلات مالی، بانکداری، فروش نفت، بیمه، حمل و نقل و هرچیز دیگر در ارتباط با تعهدات ایالات متحده، واقعا رفع شده باشند.
به قول سخنگوی وزارت امور خارجه، یکی از موضوعات مهم مورد بحث میان ایران و دیگر طرف ها، چگونگی راستی آزمایی اقدامات ایالات متحده است.
زمانبندی و ترتیبات اجرای تعهدات
در ادامه خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز سوالی در مورد زمانبندی و ترتیب اجرای اقدامات برای بازگشت آمریکا به برجام و توقف اقدامات جبرانی ایران بیان کرد و پرسید که کدامیک از طرفین نخستین اقدام را انجام می دهند و چه زمانی برای حصول یک تفاهم متصور است؟
خطیب زاده با اعلان اینکه لازم است که میان ایران و ۱+۴ از یکسو و از ۱+۴ و ایالات متحده از طرف دیگر در مورد طرح ریزی اقدامات یک تفاهم شکل بگیرد، اظهار داشت: منظور از ترتیب بندی sequencing، اقدامات عملی و ترتیبات رفع تحریم ها و همینطور چگونگی پایبندی کامل ایالات متحده است و منظور ایران از عبارت ترتیب بندی این است که ایالات متحده باید تعهدات خویش را با ترتیبی که توافق میشود اجرا کرده و ایران این امر را راستی آزمایی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توافق سه ماهه میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در ماه می منقضی می شود، اظهار داشت: ایران در مذاکرات عجله ندارد، اما در عین حال خواستار گفت وگوهای مطول و فرسایشی هم نیست.
ی تاکید کرد که حالا پنجره فرصتی میان ایران و آژانس بوجود آمده است که زمانبندی مشخص دارد، اما باید صبر کرد و دید که آیا ایالات متحده می تواند تا آن تاریخ تمام اقدامات لازم برای پایبندی به برجام را انجام دهد یا نه.
تأثیر انتخابات بر پرونده هسته ای
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که تاثیر انتخابات و تغییر دولت بر روند گفت وگوها چه خواهد بود و اینکه آیا دولت آینده باید کار را از جایی که دولت کنونی به سرانجام رساند ادامه دهد یا نه، اظهار داشت: «به عنوان یک اصل، سیاست خارجی در ایران حوزه ای غیرجناحی است و ما آنرا بر مبنای مرزبندی های حزبی تعریف نمی نماییم. ثبات مواضع ایران در مورد مساله هسته ای دقیقا ناشی از همین مساله است که ما سیاست های خویش را بر مبنای منافع ملی و از راه یک گروه فراگیر از مقامات ارشد، یعنی همان شورایعالی امنیت ملی، تعیین و تدوین می نماییم.»
ازاین رو، مساله هسته ای یا دیگر موضوعات امنیت ملی، با تغییر دولت ها دستخوش تغییر نمی شوند و سیاست های در ارتباط با آنها توسط کلیت نظام سیاسی تدوین می شود.
وی ادامه داد: «از روز نخستی که ما تدابیر جبرانی را آغاز کردیم، تاکید داشتیم که ابتدا ایالات متحده باید به تعهدات خود بازگردد. این سیاست در طول دولت ترامپ تغییر نکرد و در هیچ دولت دیگری هم تغییر نخواهد کرد. منظور من از ثبات سیاست، چنین موردی است.»
مسیر مثبت در منطقه و گفت وگوهای هسته ای
در ادامه این گفت وگوی مجازی خطیب زاده در پاسخ به چرایی وقوع تحولات مثبت در چند ماه پایانی دولت روحانی، اشاره کرد؛ به باور وی، سیاست کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ، اتکای برخی کشورهای منطقه به دولت ترامپ و نادیده انگاشتن ایران در گفت وگوها و ترتبیات منطقه ای در زمره موانعی برای برقراری گفت وگوها در سطح منطقه تا پیش از تغییرات در کاخ سفید بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش مخرب برخی کشورهای منطقه در طول چند سال قبل در مورد انعقاد توافق برجام و همینطور تحولات منطقه ای، این کشورها مخالف یک ایران قوی و مستقل بودند و ازاین رو، ایران پیشنهاد خود در خصوص «منطقه قوی» را بیان کرد تا از این طریق، همکاری ها بین کشورهای منطقه ای شکل گیرد و این برداشت اشتباه نزد برخی کشورهای منطقه ای که می توان امنیت را به بهای ناامنی دیگران تأمین نمود، برطرف کرد.
خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد دستورکارهای احتمالی بین ایران و عربستان در دوره جدید گفت: بین دو کشور در مورد مسائل منطقه ای اختلاف نظر وجود دارد، اما در عین حال موضوع هایی مثل پایان دادن به تراژدی یمن نیازمند همکاری دو طرف است. البته در مورد مسئله یمن، ایران از ابتدا بر طرح های سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در امور یمن، آقای گریفیتس، نظر مثبت داشت و همینطور نماینده ایران در امور یمن هم با آقای گریفیتس و همینطور دولت نجات ملی گفتگو و تعامل داشته است تا از این طریق، طرح سازمان ملل به سرانجام برسد.
به قول خطیب زاده، ایران بر این باور است که عربستان حتی به تنهایی می تواند جنگ ضد یمن را آخر دهد.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظر پیرامون گزارش ها در خصوص گفتگوهای امنیتی ایران با دیگر کشورهای عربی همچون مصر، اردن و امارات، وجود گفتگوهای پنهان را غیرضروری دانست، چونکه که به اعتقاد خطیب زاده بین ایران و کشورهای امارات و اردن روابط دیپلماتیک وجود دارد و دو طرف دارای نمایندگی دیپلماتیک در کشورهای یکدیگر هستند و تعاملات دیپلماتیک ایران با اردن و امارات برقرار است و حتی میزان روابط تجاری میان ایران و امارات روندی افزایشی داشته است. بااین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه وضعیت کنونی را برای تسریع گفتگوهای دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه منطقه ای مطلوب قلمداد کردند.
همه زندانیان در مقابل زندانیان
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگر در مورد تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، سیاست ایران را همه زندانیان در مقابل همه زندانیان عنوان کردند.
وی با اشاره به اینکه زندانیان ایرانی در کشورهای مختلف همچون استرالیا، اروپا و امریکا به سبب اتهامات واهی در بازداشت به سر می برند و این روند در دوره ترامپ که به شکلی گروگان گیری محسوب می شد، شدت گرفت، به پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران در مورد تبادل سراسری زندانیان بین ایران و آمریکا اشاره داشت و این طرح را ضامن بستن این فصل دررموضوعات فی ما بین دو کشور ایران و آمریکا دانست.
چتر هسته ای
خطیب زاده در پاسخ به پرسشی در خصوص برخی اظهارنظرها گزارش ها پیرامون توافق اولیه بین ایران و روسیه برای بهره مندی تهران از چتر هسته ای روسیه، تاکید کرد که منشأ چنین شایعاتی را نمی دانند و تسلیحات اتمی، همانگونه که ایران بارها تاکید کرده است، در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارند.
وی تصریح داشت که سیاست بدون تغییر ایران، منع تولید و استفاده از تسلیحات هسته ای است که این سیاست ریشه در باورهای دینی و فتوای رهبر انقلاب هم دارد.
خطیب زاده همینطور در مورد ادعای چتر هسته ای روسیه، سیاست نه شرقی و نه غربی ایران را یادآور شدند و اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، کسب استقلال از قدرت های جهان و اتکا به قدرت مردمی بوده است. بنابراین به گفته ی ایشان، ایران هیچ نیازی به چتر هسته ای هیچ کشوری ندارد و استفاده ایران از برنامه هسته ای صرفاً صلح آمیز بوده هیچ وقت به سمت نظامی گری حرکت نکرده و نخواهد کرد.
وضعیت افغانستان
خطیب زاده در مورد امنیت افغانستان و گفتگوها بین رهبران طالبان با دولت مرکزی در کابل و همینطور خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت: امنیت و ثبات افغانستان همانا امنیت و ثبات ایران است و به همین جهت آنچه در افغانستان می گذرد همواره برای ایران حائز اهمیت بوده است و بنا بر این است که ایران نقشی کلیدی در برقراری دولت جمهوری اسلامی افغانستان در این کشور داشته و همینطور ایران یک شریک جدی در کنفرانس بُن بوده و به افغانستان در دستیابی به قانون اساسی کنونی خود، کمک کرده و برای ارتقاء حقوق گروه های مختلف همچون زنان، اقلیت ها و قومیت ها در افغانستان تلاش کردهاست.
ایشان سپس با تاکید بر اینکه آینده افغانستان باید توسط مردم افغانستان تصمیم گیری شود، افزودند که به سبب چنین اهمیتی است که ایران کوشیده تا گفتگوها بین دولت افغانستان و همه گروه ها همچون طالبان را تسهیل کند. ایشان رویکرد ایران در برابر طالبان را این گونه توصیف کردند که «طالبان می تواند بخشی از آینده افغانستان باید، اما همه آینده افغانستان نیست» و بنا بر این ایران حامی گفتگوهای بین الافغانی است.
خطیب زاده همینطور در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی از این کشور می تواند یک خروج مطلوب باشد؛ با این وجود، وی ابهامات همیشگی در مورد اقدامات آمریکا در افغانستان را خاطرنشان کرد و سیاست آمریکا در افغانستان را همچنان نامشخص و مبهم توصیف نمود.
معاون وزیر امور خارجه همینطور وضعیت کنونی افغانستان را در نتیجه سیاست های اشتباه آمریکا دانست و خواهان آن شد که خروج آمریکا مسئولانه باشد.
گفت وگوهای وین و روابط ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به سوالی پیرامون گفتگوهای اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین برگزار شد، این گفتگو را در ادامه تعاملات و گفتگوهای قبلی دانست که «آژانس در مورد برخی کارهای ایران سوالاتی را از ایران مطرح کرده بود و ایران هم به آنها پاسخ داده بود که این تعامل ادامه دارد.»
به قول خطیب زاده ایران پاسخ هایی مشروح و کافی به آژانس عرضه کرده است تا بتواند در گزارش های خود به جمع بندی برسد. سخنگوی وزارت امور خارجه همینطور به نقش آژانس بعنوان ناظر ابعاد هسته ای برجام اشاره کرده و گفت بر این اساس بخشی از همکاریهای میان ایران و آژانس ناظر به موضوعات در رابطه با هسته ای برجام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت هم اکنون در مورد لیست اقداماتی که ایران باید در مورد توقف تدابیر جبرانی اتخاذ کند، اختلاف نظرهایی وجود دارد و آژانس می تواند نقش سازنده ای دراین زمینه ایفا کند.
او همینطور در مورد اظهارات رئیس جمهور در خصوص پیشرفت ۷۰ درصدی گفتگوها در وین هم گفت: به باور روحانی، درصورتیکه اراده سیاسی واقعی نزد دولت آمریکا باشد، امکان پیشرفت در گفتگوها وجود دارد.
خطیب زاده همینطور باتوجه به گزارش های دریافتی از مذاکره کنندگان ایرانی بیان داشت: نور امیدی در انتهای این مسیر وجود دارد، با این وجود دشواری اصلی در جزئیات است و میزان رصد باقیمانده به تعبیر رئیس جمهور هم بسیار حائز اهمیت می باشد و الان بسیار زود است که قضاوت نماییم آیا می توانیم آن درصد باقیمانده را هم محقق نماییم یا خیر.
سیاست منطقه ای ایران بعد از ترامپ
در ادامه، یکی از خبرنگاران عنوان نمود که به نظر می رسید ایران در دوران ترامپ و در پاسخ به سیاست فشار حداکثری، سیاست «مقاومت نامتقارن حداکثری» را در پیش گرفته و در چارچوب این سیاست تلاش می کند در یمن و همینطور لبنان نگاهی «غیرسازنده» داشته باشد و از این طریق ایالات متحده را برای آخر دادن به فشار حداکثری تحت فشار قرار دهد. این خبرنگار این سوال را بیان کرد که آیا با آخر سیاست فشار حداکثری، این رویکرد ایران هم متوقف می شود؟
سعید خطیب زاده در پاسخ به این پرسش گفت: «ایران همواره نقش سازنده ای در منطقه ایفا کرده است و ایران همواره موافق یک منطقه قوی بوده است. آنچه در یمن اتفاق افتاده در نتیجه سیاست های ایران نیست، بلکه به سبب تهاجم ائتلاف عربستان بد حمایت آمریکا به این کشور است و اگر درصورتیکه امروز عربستان این تهاجم را متوقف سازد و محدودیت ها ضد این کشور را لغو کند، فردا شاهد خواهد بود که هیچ جنگی در این کشور بوقوع نمی پیوندد و در آن منطقه وضعیت تازه ای حاکم می شود».
خطیب زاده با اعلان اینکه حالا اوضاع یمن تا حد بسیار زیادی به رفتار عربستان وابسته است، گفت در پرونده قطر هم شاهد آن بودیم که آخر دادن به حصر قطر از جانب عربستان اوضاع را تغییر داد.
سعید خطیب زاده همینطور با اشاره به حمایت ایران از برنامه های سازمان ملل و گفتگوهای همیشگی نماینده ایران در امور یمن با گریفیتس و پیشنهاد چهار ماده ای سال ۲۰۱۵ وزیر امور خارجه در مورد آتش بس در یمن، طرح ۴ ماده ای ایران را همچنان قابل طرح و تحقق دانست.
در مورد مساله لبنان، خطیب زاده اشاره داشت که ایران هیچ وقت در امور داخلی لبنان دخالت نکرده است و آنچه الان در لبنان اتفاق می افتد بر مبنای تحولات داخلی این کشور است و ایران همواره به این کشورها کمک کرده است.
ایشان سپس تاکید نمودند که آمریکا حداقل در دوره ترامپ تلاش داشته تا منطقه را تبدیل به صحنه هماوردی خود با ایران کند که تهران همواره از این امر اجتناب ورزید. به بیان خطیب زاده، غرب آسیا منطقه ای است که ایران، بر خلاف آمریکا که از آن سر دنیا آمده است، همواره در آن حضور داشته است و بنابراین ایران همواره برای مقابله با تهدیدات امنیتی و قوی ساختن منطقه کوشیده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «فراموش نکنید که وقتی ترامپ این کارزار فشار حداکثری را آغاز کرد، این برای یک سال تمام سیاست صبر را در پیش گرفت.»
به قول سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران یک سال پس از صبر و بعد از آنکه آمریکا نه فقط ایران، بلکه دیگر کشورها را به سبب اجرای قطعنامه شورای امنیت تحت فشار قرار داد و حتی سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رساند، آغاز به پاسخ حساب شده به آمریکا و مقاومت حداکثری کرد.
او همینطور تاکید کرد که حالا بر همه روشن شده است که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است و به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است و این سیاست تنها به پیشرفت برنامه هسته ای ایران و صدمه زدن به مردم ایران منجر گردیده است.
سعید خطیب زاده با تاکید بر اهمیت امنیت منطقه برای ایران، گفت ایران به هیچ وجه منطقه را به یک میدان نبرد تبدیل نمی کند.
راستی آزمایی اقدامات آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی اطمینان از عدم تکرار عهدشکنی آمریکا، گفت این مساله نه تنها دغدغه ایران، بلکه دغدغه کل ۱+۴ و ایران است، چونکه وقتی ایالات متحده برجام را ترک کرد، نه تنها ایران، بلکه شرکتهای اروپایی را هم برای آخر دادن به حضور در ایران تحت فشار قرار داد، به همین جهت حالا این طرف ها هم خواستار آن هستند که تضمین دریافت نمایند. بنا بر این است که حالا ایران بر این ترتیب بندی تاکید دارد که ابتدا ایالات متحده به صورت کامل به تعهدات خود بازگردد، چونکه این ایالات متحده بود که پیمان شکنی کرد و توافق را ترک کرد.
خطیب زاده اضافه کرد: «به این دلیل است که ما تاکید داریم که ابتدا آنها باید به پایبندی کامل بازگردند. ما باید راستی آزمایی نماییم و اطمینان یابیم که آنها در حال بازی با کلمات نیستند و تلاش نمی کنند که روابط و تجارت خارجی ایران را تخریب کنند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه اشاره نمود که حتی در دوران اوباما، خزانه داری آمریکا با تأخیر بسیار زیاد برای شرکت ها مجوز فروش به ایران صادر می کرد، ازاین رو، ایران باید به صورت عملی پایبندی آمریکا به تعهداتش در حوزه های مختلف تجاری را راستی آزمایی کند.
وی تاکید کرد که واشنگتن باید از هر اقدامی که امکان دارد تجارت خارجی ایران را به نحوی منفی متأثر کند، خودداری نماید.
در بخش پایانی این گفتگوی مجازی، چند سوال به صورت پیوسته از جانب تحلیل گران و روزنامه نگاران آگاه به مسائل ایران و منطقه از خطیب زاده مطرح نمودند و وی در دقایق پایانی به این سوالات پاسخ داد. اولین سوال به چشم انداز روابط ایران و رژیم صهیونیستی اختصاص داشت که معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: ریشه اصلی مشکلات منطقه به رژیم اسرائیل باز می گردد و این رژیم را یک تهدید وجودی برای کشورها و مردم منطقه و منبع تروریسم در سطح منطقه دانست.
خطیب زاده ضمن تاکید بر به رسمیت نشناختن این رژیم از جانب ایران، چاره نهایی برای مساله فلسطین را برگزاری همه پرسی و تصمیم گیری در مورد آینده فلسطینیان از جانب ساکنین اصلی آن منطقه دانستند و تاکید کردند که رژیم صهیونیستی عامل اصلی خیلی از جنگ های خونبار در منطقه ما بوده است.
خطیب زاده در مورد پرسشی پیرامون تلاشهای جمهوریخواهان در کنگره برای احیای کارزار فشار حداکثری، با اعلان اینکه آمریکا باید بپذیرد که توهم دستیابی به توافقی بهتر شکست خورده، گفت: «فشار حداکثری ناکام بوده است. این کارزار در ابتدا در تلاش بود تا تمامی مجموعه نظام سیاسی ایران، برنامه هسته ای و اقتصاد ملی را به سمت فروپاشی سوق دهد، اما ناکام ماند. به رغم این ناکامی ها، درصورتیکه کنگره باردیگر قصد احیای این کارزار را داشته باشد، ایران هیچ اهمیتی نمی دهد. سیاست داخلی آمریکا دغدغه ایران نیست و این دولت آمریکا است که باید به تعهدات و وعده های خود پایبند باشد و ایران با دولت آمریکا در مورد تعهدات برجامی و پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل رو به رو است».
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد که ایران اعتقاد دارد که رئیس جمهور آمریکا از اختیارات کافی برای اجرای تعهدات این کشور در برجام برخوردارست.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در مورد طرح روسیه برای رژیم امنیتی جدید در خلیج فارس و خاورمیانه گفت: روابط دوجانبه در سطح بسیار خوبی قرار دارد و حتی ارتقا یافته است و سفر اخیر وزیر امور خارجه موید این گفته است. با این وجود، وی تصریح داشتند که به رغم همپوشانی های طرح های روسیه و چین برای امنیت در خلیج فارس، باور ایران بر این است که طرح و ابتکارعمل ها باید برخواسته از بطن منطقه باشد. هم اکنون، طرح شورای همکاری خلیج فارس و طرح صلح هرمز از جانب کشورهای منطقه عرضه شده که با انگیزه و انرژی کافی میتوان به این پیشنهادها و ابتکارعمل ها پرداخت و صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد.
در مورد پرسشی با محوریت مصداق های پایبندی آمریکا به توافق برجام و راستی آزمایی این پایبندی، خطیب زاده گفت: تمامی تحریم هایی که در دوره ترامپ اعمال شد در رابطه با برجام بوده و به باور وی، «دولت کنونی آمریکا هنوز از میراث ناکام دولت قبلی در این کشور رهایی نیافته است تا به توافق دولت اوباما بازگردد، اما دیر یا زود باید دریابند که نمی توانند هر دو مسیر فشار حداکثری و بازگشت به برجام را همزمان به پیش ببرند و لزوم دارد که یک تصمیم سیاسی در سطح دولت آمریکا گرفته شود».
خطیب زاده اشاره داشت که لیست لغو تحریم ها هنوز نهایی شده است ولی پیشرفت هایی در این خصوص صورت گرفته است و گفتگوها همچنان ادامه دارد.




منبع:

1400/02/02
18:33:43
0.0 / 5
1094
تگهای خبر: اتهام , بازداشت , برنامه , پرونده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام