وزیر كشور در نشست ستاد هماهنگی اربعین در عراق؛

هیچ نگرانی در برگزاری مراسم اربعین وجود ندارد

هیچ نگرانی در برگزاری مراسم اربعین وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری نام وزیر كشور كه هشتم مهر ماه در ستاد هماهنگی اربعین در كربلا حضور پیدا كرد، با تاكید بر اینكه نباید سطح توقعات و مطالبات را بالا ببریم، اظهار داشت: زائر اباعبدا... برای خوردن و خوابیدن و رفاه و آسایش بیشتر به كشور عراق نمی رود، هرچند فراهم كردن همه اینها وظیفه ماست؛ اما در بازه زمانی محدود با این حجم امكانات محدود نمی توان شرایط خانه و كاشانه مردم را در كشور دیگری فراهم نمود و اینها باید به مردم گفته شود.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور، رحمانی فضلی وزیر كشور در نشست ستاد هماهنگی اربعین عراق كه در كربلای معلا برگزار شد، اظهار داشت: همه باید در این حادثه عظیم، چند خصوصیت مهم را كه مقام معظم رهبری تاكید دارند، درنظر بگیریم، اول؛ مردمی بودن این حركت است. ما باید خویش را آماده نماییم، مبحث اربعین و نهضتی كه راه افتاده است، تجلی یكی از جلوه های عاشورا است.
وی افزود: پس از چندین و چند قرن از واقعه كربلا، ما امروز شاهدیم كه این موج جدید واقعا توانسته در عرصه جهانی بعنوان یك مبحث كاملا فرهنگی و اعتقادی خویش را نشان دهد و این مورد در دو بعد مطرح است؛ یك بعد ظاهری و صورت مبحث است كه كوشیده ایم در مورد زیرساخت ها، خدمات و نظائر آن اقداماتی را انجام دهیم و ادامه هم خواهیم داد و باید هم درست شود و مبحث بعدی كه در این نهضت باید انجام دهیم، مساله ای است كه مقام معظم رهبری بعنوان معنویت افزایی و بعد فرهنگی، از آن نام می برند.
وزیر كشور در ادامه به خصوصیت های دیگری از اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره نمود و اظهار داشت: اربعین مبحث انسانی است یعنی نه نژادی است، نه مذهبی و نه دینی بلكه مبحث كاملا انسانی است و كاملا منطبق با فطرت، یعنی نیاز امروز انسان است.
رحمانی فضلی خاطرنشان كرد: همین كه در فراز و فرود تاریخی پس از سده های متمادی، مجدداً با این چشمه جوشان، با این شتاب و حركت مواجه می شویم، نشان دهنده حقانیت جریان و نهضت كربلا است.
وی در تببین حقانیت نهضت كربلا، به مفهوم حق پرداخت و دو خصوصیت و مفهوم برای آن برشمرد و اظهار داشت: اول، حق در مقابل باطل مفهوم می یابد؛ آنچه كه اصالت دارد آنچه كه ریشه دارد و آنچه كه از حق تعالی منشعب شده است یعنی جلوه های اسماء و صفات الهی برای ما حق است و حق تعالی حق مطلق است. مفهوم و خصوصیت دیگری كه برای حق قائل هستیم اثبات، استحكام، اتقان آن است. ازاین رو پس از گذشت قرن ها، این استمرار و این جوشش و این حركت نشان دهنده حقانیت واقعه كربلا است و ما در این مقطع كوتاهی كه خداوند متعال به همه ما فرصت داده است، بعنوان دستگاههای اجرایی و مسئولانی كه اینجا هستیم واقعا باید كاری نماییم كه در همان مسیری كه مقام معظم رهبری تاكید كرده اند یعنی همان مردمی بودن، انسانی بودن، فرهنگی بودن و معنویت افزایی به وظایف خود عمل نماییم.
وزیر كشور در ادامه با اشاره به اینكه باید خویش را تقویت و از همه ظرفیتها استفاده نماییم، اظهار داشت: كار بسیار زیادی هم در ایران و هم در عراق در حال انجام می باشد. جریان مدیریت كشور عراق همكاری بسیار خوبی با ما دارند، در نجف استاندار را ملاقات كردیم كه روحیه بسیار خوبی داشتند، دیشب در خدمت استاندار كربلا بودیم كه به نظرم از ما انگیزه بیشتری دارد. دولت و رئیس جمهور و وزیر كشور عراق هم همینطور. مأمورین و كاركنان بخش های مختلف ما هم كه در اینجا، همه كار می كنند. ازاین رو باید تلاش نماییم مراسم اربعین را به بهترین شكل مدیریت نماییم.
وزیر كشور با اشاره به اینكه بیشترین آمار تردد زائرین اربعین مربوط به سال ۹۵ و حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود، اضافه كرد: امسال پیشبینی حداقل سه میلیون نفر را داریم؛ جابه جایی سه میلیون نفر در مدت ۲۰ روز، از اقصی نقاط ایران و بردن آنها به كشور دیگری كه قوانین و مقررات آن متفاوت می باشد، بسیار با اهمیت و دارای پیچیدگی های خاص خود است، البته در این راه تجربه چندین ساله داریم و حتما باید این مهم را به خوبی انجام دهیم.
دكتر رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به اینكه هیچ نگرانی در برگزاری مراسم اربعین وجود ندارد، عنوان كرد: نداشتن نگرانی به مفهوم این نیست كه روند تدبیر و برنامه ریزی را متوقف نماییم. ستاد مركزی اربعین در تهران و ستاد مستقر در عراق برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند. آقای ذوالفقاری در تمام طول یك سال بعد از اربعین گذشته، مبحث اربعین را از دستور كار وزارت كشور خارج نكرده است و به علاوه، وزارت خارجه و همه دستگاههای مرتبط هم كاملاً هماهنگ عمل كردند و امسال هم می توانیم با شرایط مطلوب تری نسبت به سال قبل این مورد را مدیریت نماییم.
وزیر كشور با تاكید بر اینكه نباید سطح توقعات و مطالبات را بالا ببریم، اظهار داشت: زائر اباعبدا... برای خوردن و خوابیدن و رفاه و آسایش بیشتر به كشور عراق نمی رود، هرچند فراهم كردن همه اینها وظیفه ماست؛ اما در بازه زمانی محدود با این حجم امكانات محدود نمی توان شرایط خانه و كاشانه مردم را در كشور دیگری فراهم نمود و اینها باید به مردم گفته شود.
ایشان در ادامه اضافه كرد: من از رادیو و تلویزیون و رسانه ها انتظار دارم جلوه های عظیم ایثار، فداكاری، همكاری و همدلی مردم در اربعین را نشان دهند و از تمركز بر مسائل بسیار جزئی پرهیز كنند. عمده ترین وظیفه ما در وزارت كشور ایجاد هماهنگی است. در سیل و زلزله، انتخابات، امنیت و اربعین همه كار هماهنگی است. واقعا كار هماهنگی بین ۲۰-۳۰ دستگاه كار بسیار سختی است كه البته شاید نصف بیشتر این دستگاهها هم دستگاههای غیردولتی باشد و بنده بعنوان وزیر كشور هیچ سلطه اداری و حاكمیتی بر آنها نداشته باشم. پس نباید مسائل كوچك اجتناب ناپذیر را بزرگ نمائی كنیم؛ البته باید تلاش نماییم همه كارها درست پیش برود.
وزیر كشور همینطور به مبحث توقف زائرین در كربلا اشاره نمود و اظهار داشت: به علت ازدحام جمعیت در اربعین، باید تلاش نماییم كه توقف و اسكانی در كربلا نباشد و مراجع و مسؤلان هم بر این مورد تاكید كنند. برنامه ریزی ما هم بگونه ای بود كه از اول محرم تا اربعین ترددها زیاد شود كه امسال این صورت گرفت و حدود ۷۵۰ هزار نفر تردد داشته ایم كه سال قبل ۳۵۰ هزار نفر بود.
ایشان در ادامه با اشاره به اینكه مسئولیت اربعین از جانب مقام معظم رهبری برای پنجمین سال متوالی به وزارت كشور محول شده است؛ اضافه كرد: خدمتگزاری زوار اربعین، نعمتی است كه خداوند به ما داده است. البته دستگاه های مسؤول و عناصر این دستگاه ها، همه وظیفه رسمی، اداری و ظاهری دارند؛ اما تلقی بنده است كه این وظیفه اداری و ظاهری كافی نیست و نیروهایی كه تابحال كار كرده اند، براین اساس عمل نكرده اند؛ بلكه از حیث بُعد معنوی انگیزه مند بوده اند و وظیفه شرعی خود دانسته اند و البته دستور مقام معظم رهبری این وظیفه شرعی را سنگین تر كرده است.
وزیر كشور در انتها ضمن تاكید بر مردمی بودن مراسم اربعین، در مورد تاكید و سفارش مقام معظم رهبری درمورد قوت بخشیدن مسائل معنوی و فرهنگی اربعین، تصریح كرد: به نظر می آید كه در این حوزه، وظایف سنگین تر است؛ چونكه تا دوسه سال دیگر به تناسب این افزایش ظرفیت، روندهای ساماندهی نهادینه می شود و شاید دیگر نیازی به تحول ویژه ای در عرصه تداركات و پشتیبانی و نظائر آن، مانند الان نباشد و همه این موضوعات تثبیت شود، ولی بعد معنوی هیچ نقطه پایانی ندارد و هرچه جلو برویم عمیق تر خواهد شد، و طبعاً مطالبه از ما بیشتر و وظیفه و رسالت ما هم بیشتر خواهد شد.



1398/07/08
20:42:02
5.0 / 5
4443
تگهای خبر: خدمات , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام