مستخدمین حسینی:

حدودا تمام كشورهای جهان FATF را پذیرفته اند

حدودا تمام كشورهای جهان FATF را پذیرفته اند

به گزارش خبرگزاری نام ایسنا نوشت: گروه ویژه اقدام مالی (FATF) كه یك سازمان بین دولتی است درحالی حدود یك ماه دیگر تشكیل جلسه می دهد و در آن اقدامات كشورهای مختلف در ایران را بررسی می كند كه ایران در حال بررسی پیوستن یا نپیوستن به آن است و در آن سوی ماجرا كارشناسان اعتقاد دارند كه ایران می تواند از FATF بعنوان اهرم در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی استفاده نماید.


گروه ویژه اقدام مالی(FATF) یك سازمان بین دولتی است كه در سال سه بار تشكیل جلسه می دهد و به تازگی اجلاسی نداشته و اجلاس آتی آن جهت بررسی و تصمیم گیری در مورد اقدامات كشورها همچون ایران، در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) انجام می شود. در این راستا و درحالی كه پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF در حال بررسی است، شنیده هایی در خصوص بازگشت جمهوری اسلامی ایران به فهرست سیاه كارگروه اقدام مالی (FATF)، عنوان شد كه وزارت امور اقتصادی و دارایی آنرا تكذیب و اعلام نمود كه "تصویب لوایح پالرمو و CFT در كمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام روند قانونی را طی می كند". طبق اعلام رسمی FATF، جمهوری اسلامی ایران در فهرست «نیازمند اقدام» (Call for action) قرار دارد كه به تعبیری همان فهرست سیاه است، اما اقدامات پیشبینی شده در فهرست سیاه این سازمان در مورد ایران به حالت تعلیق درآمده است. در صورتیكه تا قبل از فوریه ۲۰۲۰ ایران اقدامات لازم باقی مانده را مصوب و عملی نكند، موارد تحریمی موجود در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مورد ایران اجرا خواهد شد.
پیشتازی ایران در عضویت در نهادهای بین المللی دراین زمینه حیدر مستخدمین حسینی - معاون وزیر اسبق اقتصاد با تاكید بر این كه هم اكنون اقتصاد ایران به صورت كامل مورد تحریم قرار گرفته است، افزود: در این شرایط این سوال مطرح است كه بیشتر از این چه فشاری مقرر است به اقتصاد كشور وارد شود؟ اقتصاد ایران به صنعت نفت و صادرات نفت وابسته است كه درآمد حاصل از آن بخش عمده ای از درآمد بودجه را شكل می داد و از زمانی كه تحریم شده ایم این درآمد رو به كاهش رفته است. در این شرایط برای جبران این درآمد دریافت مالیات، عوارض های مختلف و همینطور افزایش قیمت كالاها بیشتر شده است. ایشان سپس با بیان این كه FATF یك نهاد بین المللی است، اظهار داشت: حدودا همه كشورهای دنیا آنرا پذیرفته اند. بعضی از كشورها به صورت قطعی به آن پیوسته اند و برخی دیگر در حال تدوین سازوكار مالی برای پیوستن به آن هستند. مستخدمین حسینی با تاكید بر این كه ایران همواره در پذیرش برخی قواعدهای بین المللی پیشتاز بوده است، عنوان كرد: ایران هم اكنون عضو نهادهای مختلف بین المللی از سازمان بین الملل گرفته تا نهادهای كوچك بوده است. مسئولین ایران در دوره های مختلف از پیوستن به نهادهای بین المللی امتناع نكرده اند. معاون وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به اختلاف نظر در جریان تصویب FATF اظهار داشت: این اختلاف ریشه در تحریم ها دارد. عده ای اعلام می كنند با عنایت به این كه ایران در تحریم است پیوستن به FATF نفی ندارد و این در حالیست كه دسته دوم اعتقاد دارند كه ایران باید به FATF بپیوندد. باید بررسی كرد كه در این شرایط اگر ایران به FATF بپیوندد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هم اكنون كه كشور ما در شرایط تحریم به سر می برد مگر مراودات بانكی دارد؟ مگر هر بانكی كه با ایران مراوده می كند مورد مواخذه قرار نمی گیرد؟ ازاین رو اگر FATF را نپذیریم در این مرحله اتفاقی رخ نخواهد داد. معاون وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به مباحثی در خصوص این كه اروپا از ایران می خواهد كه به FATF بپیوندد، اظهار نمود: این در صورتی است كه در برجام ذكر نشده است كه ایران باید FATF بپذیرد. مستخدمین حسینی در ادامه با تاكید بر این كه ایران در این شرایط باید از FATF بعنوان اهرم در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی استفاده نماید، توضیح داد: ایران باید اعلام نماید كه بخشی از تحریم های نفتی را بردارند تا FATF را بپذیرد، در غیر این صورت در شرایط تحریم پیوستن به این لایحه چه كمكی خواهد كرد؟ باید بخشی از تحریم ها برداشته شود تا ایران بتواند به راحتی ارز جابجا كند. همه كشورهای دنیا كه FATF را پذیرفته اند، مراودات بین المللی دارند و مانند ایران در شرایط تحریم قرار نگرفته اند. 223223

1398/09/28
15:09:54
5.0 / 5
4381
تگهای خبر: دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام