قربانی:

در صورت نپیوستن به FATF روزنه تبادلات تجاری با كشورهای دیگر از بین می رود

در صورت نپیوستن به FATF روزنه تبادلات تجاری با كشورهای دیگر از بین می رود

به گزارش خبرگزاری نام ایسنا نوشت: یك عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاكید بر لزوم تعیین تكلیف هر چه سریعتر لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت كه در صورت نپیوستن به FATF روزنه های تبادلات مالی و تجاری با كشورهای دیگر هم از بین می رود.


علی قربانی با اشاره به ارجاع مصوبه مجلس در لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: ما امیدوار بودیم مجمع سریعا این لوایح را تعیین تكلیف كند. خیلی از طرح ها و لوایح در مجمع بلاتكلیف مانده و ما در یك جلسه غیرعلنی هم این درخواست را مطرح كردیم كه لوایح و طرح های اختلافی مجلس و شورای نگهبان سریعاً در مجمع تشخیص تعیین تكلیف شود. وی ادامه داد: پیش از این برخی نگرانی ها در مورد پیوستن به FATF وجود داشت اما طبق بند ۶ این كنوانسیون كشورهای عضو هر وقت بخواهند می توانند از آن بیرون بروند. در دنیا هم به جز یكی دو كشور مابقی به FATF پیوسته اند. آیا برای این كشورها مشكلی بوجود آمده است؟ ضمن اینكه اگر اشكالاتی است می توان آنرا رفع كرد. در آنجا آنچه مدنظر یكی دو كشور متخاصم است حاكم نخواهد بود چون كه یك كشور حق وتو ندارد. بیشتر از ۱۹۰ كشور در این كنوانسیون عضو هستند. اگر مشكل وجود كشورهای متخاصم است آنها عضو سازمان ملل و خیلی از نهادهای بین المللی دیگر هم هستند ازاین رو به صرف حضور دولت های متخاصم نمی توان از پیوستن در این كنوانسیون جلوگیری كرد.
نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: ما چیز پنهانی نداریم و به دنبال شفافیت هستیم، پیوستن به FATF هم مشكلی را برای ما ایجاد خواهد نكرد. اما اگر پیوستن به این كنوانسیون به تأخیر بیفتد بسیاری از كشورها مثل چین و روسیه هم در روابط تجاری با ما تشكیك می كنند آن وقت ما در مبادلات تجاری با دنیا گرفتار مشكل می شویم. عدم شفافیت در كشور منجر به سربرآوردن پی درپی سلطان ها در اقتصاد شده، طبعا اگر شفافیت وجود داشت چنین مشكلاتی را نداشتیم. قربانی با ابراز امیدواری نسبت به تعیین تكلیف لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: هم دولت و هم مجلس موافق پیوستن به این كنوانسیون هستند. ما امیدواریم بزودی این مشكل برطرف شود. هم اكنون سوئیفت بسته است و ما از كانال های دیگر با ۱۵ كشور همسایه، چین و روسیه و همینطور برخی كشورهای اتحادیه اروپا تبادل مالی و تجاری داریم، اما اگر به FATF نپیوندیم همین روزنه ها هم از بین می رود. این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینكه علت العلل مشكلات ما داخلیست، اضافه كرد: ما باید مشكلات ساختار داخلی و قطع وابستگی به نفت را حل نماییم، شاید ۲۰ درصد از این مشكلات به خارج برمی گردد. اما به هر حال ما باید تعاملات خویش را با جهان داشته باشیم چونكه نمی توان در این دوره كشور منزوی ماند، درهای كشور را به روی دیگران بست و با هیچ كشوری ارتباط نداشت. ۲۲۳۲۲۳

1398/09/17
21:32:44
5.0 / 5
4647
تگهای خبر: دولت , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام