چرا واردات خودرو های سواری کارکرده از بودجه حذف شد؟
خبرگزاری نام: پس از حذف مصوبه مجلس از بودجه 1402 برای واردات «خودروهای سواری کارکرده با عمر کمتر از 5 سال» به سبب ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مکررا این سوال در فضای مجازی و رسانه ها مطرح می شود که چه کسی و یا کسانی مخالف واردات خودرو های دست دوم خارجی هستند؟
به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بند (ص) تبصره ۷ تصویب کرده بودند که «به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام نماید. بخشنامه نحوه اجرائی این بند توسط وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تکیه بر لزوم تامین قطعات، خدمات بعد از فروش و معاینه فنی تهیه می شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه بعد از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران می رسد.»
پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۲، مشخص شد که عبارت «سواری» از این بند حذف شده و این به مفهوم منتفی شدن مجوز مجلس به وزارت صمت برای واردات خودرو های سواری کارکرده امسال است؛ اما چرا با وجود تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان این اتفاق افتاد؟
در توضیح این مساله نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در جلسه علنی ۱۵ فروردین مجلس اظهار داشت: «نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ مصوبه ای در موضوع واردات خودروهایی با عمر کمتر از پنج سال داشتند که مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت اما به سبب ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص این مصوبه از لایحه بودجه حذف شد. به سبب محدودیت زمان، امکان این که ما بتوانیم آنرا در صحن مجمع پیگیری نماییم، وجود نداشت.»
او این را هم تصریح کرد که «در مصوبه مجلس عمر پنج ساله در واردات خودرو در نظر گرفته شود و با این کار هم عطش بازار گرفته می شد و تنوع خوبی نیز در بازار به وجود می آمد و شاهد کاهش مصرف سوخت، کنترل آلودگی، کاهش سوانح جاده ای و سایر مسائل بودیم بدین جهت این مسئله در هیات دولت مطرح و دنبال شود.»
قبل از آن هم محسن دهنوی نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در صفحه توییتر خود نوشته بود که «مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ واردات خودروی کارکرده را آزاد کرده بود اما این بند، به سبب مخالفت هیات عالی نظارت مجمع حذف شد. هزار بار هم از ما بپرسید باز هم به هر راهکاری که انحصار تولید را بشکند رای مثبت می دهیم. آلودگی هوا، مصرف دوبرابر بنزین و قتل هزاران نفر در جاده ها کافی نیست؟»
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس نیز این مساله را به نحو دیگری بیان کرد و در توییتر خود نوشت: «برخی از اعضای هیت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت مانع اصلی واردات خودرو هستند. مجلس شفافیت آرا نمایندگان و قوای مختلف را مدتی است که تصویب و برآن اصرار نموده و به مجمع تشخیص فرستاد تاشفافیت رای اعضای مجمع مشخص شود. اگر رای اعضای مجمع شفاف شود مخالفین واردات خودرو شناسایی می شوند.»
حالا با مشخص شدن مرجع حذف واردات سواری های کارکرده از بودجه، سوال دیگری به وجود آمده که کدام یک از اعضای هیات عالی نظارت با این مساله مخالف بودند؟
در این زمینه، ابتدا چند روز گذشته جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در صفحه توییتر خود با خطاب قرار دادن علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «جناب آقای لاریجانی شما سالها رئیس مجلس بودید و منتخب ملت؛ سوال مردم این است که باتوجه به حضور جنابعالی در هیات عالی مجمع، موافق واردات خودرو های کارکرده بودید یا مخالف؟ این حق مردم است بدانند.»
سپس رشیدی کوچی در توییتی دیگر این ادعا را مطرح کرد: «به نظر می رسد آقایان آقامحمدی، میرسلیم و لاریجانی بیشترین مخالفت را با واردات خودرو های کارکرده در جلسه هیات عالی مجمع داشته اند. اگر غیر از این است تکذیب بفرمایند و اگر درست است ضمن احترام کامل به نظر این عزیزان، سوال مردم این است که دلیلهای مخالفت چه بوده و منتظر پاسخ هستند.»
ادعایی که بنا بر توضیحات رشیدی کوچی با پاسخ منفی لاریجانی همراه بوده است؛ رشیدی کوچی امروز در توییتر خود نوشت: «امروز از جانب آقای دکتر لاریجانی با بنده تماس گرفتند و فرمودند که ایشان در جلسه هیات مخالف واردات نبوده و از واردات خودرو های کارکرده به کشور دفاع هم میکنند. ممنون هستم از پاسخگو بودن ایشان به محضر ملت بزرگ ایران. امیدوار هستم دیگر عزیزان هم بصورت شفاف نظر خودرا بیان بفرمایند.»
از طرف دیگر، مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در صفحه توییتر خود مطلبی را بیان کرد که بنظر می رسد پاسخی به انتقادات درباره ی مخالفت هیات عالی نظارت با واردات سواری های کارکرده باشد؛ او نوشت: «تجویز واردات محصولات ناشی از عدم پیش بینی و برنامه ریزی به موقع، به بهانه های واهی همچون فوریت نیاز و کیفیت و رقابت، در حکم تضعیف و تضییع تولید داخلی و هزینه کردن ارز کشور است برای افزایش سرمایه بیگانگان.»
حالا باتوجه به تمامی شبهات و سوالات مطرح شده، انتظار می رود حداقل یکی از اعضای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ی علت حذف وارادات خودرو های سواری کارکرده از بودجه توضیح دهد چون با این اتفاق امسال خبری از واردات خودرو های سواری دست دوم به کشور نخواهد بود.
منبع: خبرگزاری نام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب