آیا پالرمو عملا از طرف ایران رد شده؟

آیا پالرمو عملا از طرف ایران رد شده؟

به گزارش خبرگزاری نام اعتماد نوشت: فردا نشست گروه ویژه اقدام مالی انجام می شود. امكان دارد در این جلسه تهران باردیگر فرصتی چهار ماهه را به دست بیاورد ولی بخشنامه داخلی مجمع چنین فرصتی نمی دهد، اگر مبدا زمانی ارسال پالرمو به این نهاد را هجدهم مهر ماه نود و هفت درنظر بگیریم.



در تبصره های 2 و 3 ماده الحاقی 25 مكرر مجمع تشخیص آمده است: «در صورتی كه رسیدگی به مصوبه مجلس نیاز به مهلت بیشتری داشته باشد، بنا به پیشنهاد كمیسیون ذی ربط و تایید رئیس مجمع، مهلت مذكور افزایش خواهد یافت. مدت نهایی اظهارنظر، حداكثر تا یك سال خواهد بود. در صورتیكه تا اختتام یك سال، نظر مصلحتی مجمع، ابلاغ نشد، نظر شورای نگهبان محكم خواهد بود.»
بنابراین با اتكا به تاریخ نامه لاریجانی به رئیس وقت مجمع تشخیص در خصوص ارجاع پالرمو به این نهاد (18 مهر 97) می توان اظهار داشت كه مهلت یكساله مجمع اختتام یافته است و این یعنی تایید نظر شورای نگهبان ولی نكته اینجاست كه شورای نگهبان با استناد به ایرادات هیات عالی نظارت مجمع مبادرت به رد این مصوبه كرد، در صورتیكه ایرادات شرعی و قانون اساسی این نهاد برطرف شده بود.
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص در همین زمینه می گوید كه «هیات عالی نظارت بطور مستقیم به دولت و مجلس چیزی را اعلام نمی كند و مباحثش را به شورای نگهبان ارائه می كند و این شورا با استفاده از اختیارات قانونی خود نسبت به نظرات این نهاد اقدام می كند؛ بدین سبب شورای نگهبان با استناد به قانون اساسی مبادرت به رد پالرمو كرده است و در این زمینه ابهامی وجود ندارد.»
او همین طور با رد سوژه ایجاد بن بست در نظام تصمیم گیری ایران می گوید كه «اگر مهلت یكساله مجمع تشخیص به انتها رسیده باشد، نظر شورای نگهبان كه همان رد مصوبه است، حاكم خواهد بود؛ بدین سبب بن بستی در زمینه تصمیم گیری ایجاد نشده است.»
ولی پرسش اینجاست كه اگر بن بستی وجود ندارد، چرا مجمع نباید نظر خودرا صریح و شفاف اعلام كند؛ چرا بررسی دو لایحه FATF یك سال در مجمع تشخیص بلاتكلیف مانده است. این چراها و صدها پرسش دیگر فعلا پاسخی ندارند.
احوال پالرمو در مجمع تشخیص همانند احوال پرونده ایران در FATF خوش نیست. پالرمو اسیر مخالفان است و امیدوار به بررسی مجدد و پرونده ایران اسیر اقدامات واشنگتن و لابی های یارانش و البته امیدوار به عدم بازگشت به فهرست سیاه؛ امیدهایی كه در تهران باتوجه به روند مجمع تشخیص، كمرنگ تر است تا در پاریس.

1717


منبع:

1398/07/28
13:05:38
5.0 / 5
4444
تگهای خبر: ابلاغ , پرونده , حكم , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام