معاون اول رئیس جمهور:

برای حل مسائل مردم باید برنامه های بلندمدت تری در نظر گرفته شود

برای حل مسائل مردم باید برنامه های بلندمدت تری در نظر گرفته شود

به گزارش خبرگزاری نام خوزستان معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: وقوع سیل ۹۸ و آبگرفتگی سال جاری در بعضی شهرهای کشور بخصوص در خوزستان و به ویژه در اهواز و بندر امام(ره)، این مسئله را برای همه مسؤلان کشور آشکار کرد که باید برنامه های بلندمدت تری برای حل مسائل مردم در نظر گرفته شود.



اسحاق جهانگیری در آیین آغاز عملیات بازسازی ۵ هزار واحد مسکونی مناطق آبگرفته خوزستان که امروز (۱۱ بهمن ماه) به صورت نمادین در بندر امام خمینی(ره) انجام شد، اظهار نمود: وقوع سیل ۹۸ و آبگرفتگی سال جاری در بعضی شهرهای کشور بخصوص در خوزستان و به ویژه در اهواز و بندر امام(ره)، این مسئله را برای همه مسؤلان کشور آشکار کرد که باید برنامه های بلندمدت تری برای حل مسائل مردم در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: اینکه مردم یک منطقه و شهری مانند بندر امام که در یک نقطه حساس و در کنار مهم ترین مراکز اقتصادی کشور قرار دارند، از سرپناه مناسبی برخوردار نیستند؛ برای همه ما دردآور است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران برای هیچ مسئولی افتخار نیست که در کنار سرمایه گذاری های بزرگ ملی و عظیمی که در کشور انجام شده است، مردمی زندگی می کنند که از حداقل های امکانات زندگی برخوردار نیستند.

جهانگیری افزود: مردم ایران در تاریخ نشان داده اند که از تبعیض، فساد و فقر رنج می برند و همواره از حکومت ها انتظار دارند برای از بین بردن مشکلات شان، قدم های واقعی بردارند و اقدامات اساسی انجام دهند.

وی بیان نمود: زمانی که به ما گفتند در کنار بزرگ ترین بندر کشور یعنی بندر امام خمینی(ره) که مهم ترین کالاهای مورد نیاز سراسر کشور را از این بندر وارد می کنند، خانه هایی وجود دارد و مردمی زندگی می کنند که از حداقل های زندگی برخوردار نیستند، دولت تصمیم گرفت اقدام بزرگی در این راستا انجام دهد ازاین رو روز چهارشنبه در هیات دولت دو مصوبه در این حوزه داشتیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از این مصوبات برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری و بافت غیررسمی نابسامان و در معرض خطر بندر امام بوده است.

وی بیان نمود: به ما گفته شد علاوه بر یک هزار واحد مسکونی که در مرحله قبل بعنوان منازل صدمه دیده به دنبال آبگرفتگی شناسایی شده اند، چهار هزار واحد مسکونی دیگر هم باید در این شهر بازسازی، نوسازی و راه اندازی شود. اعتبار مورد نیاز برای این کار، ۷۸۴ میلیارد تومان است که در دولت تصویب شده است و بعنوان بلاعوض در این منطقه هزینه خواهد شد.

جهانگیری اظهار داشت: برای هر واحد، ۳۰ میلیون تومان و برای کمک های معیشتی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است. همینطور برای مدت زمان بازسازی به منظور اسکان موقت هر خانوار، ۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده است. در مجموع به هر خانوار، ۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: ۴۵۰ میلیارد تومان هم در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت تا تسهیلات زیربنایی مورد نیاز برای راه اندازی این واحدها آماده سازی شود. ۵۲۰ میلیارد تومان هم تسهیلات ارزانقیمت بانکی پیشبینی شده است که برای هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت و ساز و ۳۰ میلیون تومان برای تأمین لوازم مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون اول رئیس جمهور بیان نمود: اصل بر این است که مانند یک حادثه غیرمترقبه که به همه زندگی یک فرد صدمه ای وارد می نماید برای مردم امکانات اسکان موقت، لوازم مورد نیاز، لوازم معیشتی و تسهیلات بلاعوض تصویب نماییم.

وی افزود: امیدواریم در مدت زمان کوتاهی این واحدها راه اندازی و چهره این منطقه متحول شود.

جهانگیری اظهار داشت: در مصوبه دیگری نیز، ۳۰۰ میلیارد تومان به منظور جلوگیری از حوادث، ایجاد و اصلاح شبکه فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی در شهرهای اهواز، بندر امام و چمران در نظر گرفته شده است که امیدواریم سریع تر این کار اجرایی و مشکل منطقه حل شود. برای فاضلاب بندر ماهشهر و بندر امام هم از محل ماده ۵۶، ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده که امیدواریم بزودی مصوبه نهایی را داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: از محل فاینانس چین هم برای راه اندازی تصفیه خانه در خرمشهر، آبادان، ماهشهر، بندر امام و شادگان اعتبار کافی اختصاص داده شده است و این کار باید سریع تر صورت گیرد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اولین دفعه است که برای کلنگ زنی چنین طرحی حضور پیدا می کنم و یکی از علل این کار این است که بعد از حوادث ناگوار آبان ماه سال ۹۸ همواره یک غصه به دلم نشسته بود که مردم ماهشهر و بندر امام مشکلی با جمهوری اسلامی ایران و نظام ندارند؛ مشکل این مردم تبعیض و فقر است و وظیفه اداری و قانونی مسؤلان این است که این مشکلات را با جدیت دنبال کنند.

جهانگیری ضمن اشاره به مطرح شدن مسئله بیکاری جوانان توسط مردم بندر امام، اظهار داشت: یکی از مهم ترین برنامه های در دست اقدام دولت، در زمینه ایجاد اشتغال است. با این حجم بزرگ سرمایه گذاری در پتروشیمی بندر امام و ماهشهر، جفا است که گفته شود جوانی در این شهرها بیکار است.

وی افزود: صنایع پایین دستی باید زمینه لازم به منظور سرمایه گذاری را فراهم نمایند و در این کارخانه ها و کارخانه های پایین دست، صنایعی ایجاد شود که نه تنها مشکل اشتغال جوانان منطقه بلکه بخش بزرگی از مشکلات کشور حل شود. این حجم عظیم سرمایه گذاری در هیچ نقطه دیگری از کشور انجام نشده است؛ اینجا کانون بزرگ توسعه و سرمایه گذاری و پیشرفت ایران است و باید به این مسائل توجه گردد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در شورای اقتصاد تصویب کردیم که ۴ درصد از سرمایه گذاری های همه بنگاه های بزرگ که کار صنعتی می کنند باید در کنار منطقه ای که قرار گرفته اند، صورت گیرد و مسائل اجتماعی را حل و فصل کنند. مردمی که در کنار این واحدها قرار دارند، نباید احساس کنند که با مسائل ابتدایی زندگی درگیر هستند و این مورد پیگیری می شود.

وی در مورد درخواست مردم این شهر برای شهرستان شدن بندر امام، بیان نمود: با عنایت به این که در یک بازه زمانی هر جا مسؤلان رفته بودند نسبت به ایجاد شهرستان و بخش اقدام نموده بودند، در دولت گذشته و دولت یازدهم مجبور شدیم در مورد تقسیمات کشوری سخت گیری نماییم و مانع ایجاد نماییم اما از اواخر دولت یازدهم در دولت تصویب شده است که هر هفته برخی از مناطقی که در معرض شهرستان شدن یا بخش شدن هستند، مطرح و در دولت تصمیم گیری شود.

جهانگیری اضافه کرد: استاندار خوزستان این مورد را مطرح کرده اما هنوز بررسی های وزارت کشور انجام نشده که از وزیر کشور می خواهیم حداکثر در یک ماه نتیجه بررسی ها را به دولت بفرستد و به محض اینکه وزارت کشور نتایج این بررسی ها را به دولت ارسال نماید، در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۰ تصمیم گیری در این حوزه انجام می شود.





منبع:

1399/11/11
13:38:35
0.0 / 5
850
تگهای خبر: دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام