كریمی:

استان مركزی قطب قالب سازی صنعت خودرو شود

استان مركزی قطب قالب سازی صنعت خودرو شود

به گزارش خبرگزاری نام مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان مرکزی به قطب قالب سازی صنعت خودرو تبدیل گردد، اظهار داشت: مطالبات است. سالانه مبالغ زیادی ارز کشور برای واردات قالب خارج می شود و اگر بتوان از ظرفیت های موجود در حوزه قالب سازی در قطعات بزرگ و کوچک حمایت کرد، شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهیم بود.


علی اکبر کریمی روز ۵ شنبه ۲۵ دی در شورای گفت و کوی دولت و بخش خصوصی که با حضور مدیرعامل ایران خودرو برگزار شد، اظهار نمود: صنعت خودرو در کشور پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت به لحاظ نقش آفرینی در اقتصاد ملی است و ۲.۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۲.۳ درصد از کل شاغلین کشور شامل بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر و گردش مالی ۱۰ ها هزار میلیاردی این صنعت در اقتصاد کشور و... نشان دهنده جایگاه نقش این صنعت است. ایران خودرو در بازار بورس جزو بزرگترین بنگاه هاست که هرگونه تغییر و تلاطم در این صنعت می تواند بازار بورس کشور را هم متلاطم کند.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته فراز و فرودهای زیادی در این صنعت وجود داشته است. از ۲۰ سال پیش صنعت خودرو روند رو به رشد داشته و در سالهای گذشته تجربه کسب رتبه ۱۳ و ۱۸ جهانی را داشته اما در سال های اخیر تنزل تولید منجر به تنزل این رتبه شده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات این صنعت ارزبری سنگین آن بوده و هست، صنعت خودرو در سالهای گذشته سه تا ۴ میلیارد دلار ارزبری داشته و در سال ۹۷ با عنایت به کمبودهای ارزی و مشکلات تحریم ها، خیلی از صنایع مجبور شدند به تولید داخل روی آورند که صنعت خودرو هم در این عرصه گام برداشت.
کریمی بیان نمود: داخلی سازی قطعات خودرو، راه اندازی خط تولید اتوبوس پس از ۱۰ سال توقف و افزایش تولید کامیون و برگزاری نمایشگاه ها در مجموعه های مختلف و افزایش تولید و... گام بلندی در این صنعت بوده، اما در این خصوص یک گلایه به مصوبه دولت وارد است چونکه با عنایت به وجود ظرفیت تولید کامیون و اتوبوس احتیاج به واردات و ارزبری نیست بلکه با حمایت می توان این نیازها را در کشور رفع کرد.
وی افزود: با عنایت به ظرفیت های استان در صنعت خودرو تقاضا داریم از مجموعه ظرفیت خودرو استان بهره بیشتری گرفته شود و این بطور قطع به نفع ایران خودرو هم هست.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مطالبات معوقه قطعه سازان و گرفتاری آنها به لحاظ کمبود شدید نقدینگی از معضلات قطعه سازان است که امیدواریم با گشایش در مجموعه ایران خودرو این گشایش هرچه زودتر به زنجیره تولید قطعات منتقل شود چونکه ایران خودرو با تلاش قطعه سازان توانسته تولید خویش را افزایش دهد و بطور قطع باید حمایت مالی لازم را از قطعه سازان داشته باشد. ما هم تقویت ظرفیت های موجود استان در صنعت را طلب می نماییم چونکه خیلی از واخدها ظرفیت تولید بیشتری دارند.
کریمی بیان نمود: تبدیل استان به قطب قالب سازی صنعت خودرو از دیگر مطالبات است. سالانه مبالغ زیادی ارز کشور برای واردات قالب خارج می شود و اگر بتوان از ظرفیت های موجود در حوزه قالب سازی در قطعات بزرگ و کوچک حمایت کرد، شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهیم بود که نمونه این ظرفیت در شرکت آذرآب به خوبی قابل مشاهده می باشد.
وی افزود: ایران خودرو افتخار کشور، و استان مرکزی، قطب صنعت کشور است و تلفیق این دو ظرفیت می تواند افتخار بززگتری برای کشور رقم بزند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: وضعیت صنعت خودرو مناسب نمی باشد و با زیان در حال تولید هستند، ما هم در مجلس به دنبال راهکار حل این مشکل هستیم چونکه اگر قرار باشد خودروساز گرفتار زیان شود نمی تواند به حیات خود ادامه دهد، همجنین شکاف قیمتی موجود در بازار بین قیمت تولیدکننده در کارخانه با قیمت بازار و افزایش تقاضای بورس بازی در سه سال گذشته سبب شده مشکلات زیاد و رانت در این عرصه ایجاد شود و در نهایت خودرو به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد، البته طرح هایی برای ساماندهی بازار خودرو در مجلس وجود دارد که با همکاری مسؤلان مریوطه این موضوعات پیکیری خواهد شد.




منبع:

1399/10/25
19:50:59
0.0 / 5
224
تگهای خبر: دولت , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵