توصیه های عملیاتی یك نماینده برای مقابله با كرونا

نجفی: مختصات جغرافیایی ادامه بیماری را پیش بینی نماییم

نجفی: مختصات جغرافیایی ادامه بیماری را پیش بینی نماییم

خبرگزاری نام: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر لزوم تشدید و افزایش اقدامات كنترلی و پیش گیرانه در مقابله با كرونا، افزایش تعداد تلفات را صدمه ای جبران ناپذیر دانست و اظهار داشت: ازدیاد تلفات زمانی اتفاق می افتد كه مجموعه امكانات و عملكرد ما از مجموعه شمار و شدت بیماری كمتر باشد پس باید حوزه های جغرافیایی كه احیانا در موج های بعدی مبتلاشدن به مرحله بحرانی می رسند شناسایی و تمهیدات لازم برای آنها دیده شود.


محمدرضا نجفی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: حال كه در مواجهه با بحران كرونا به مرحله شیوع بالا و گسترش سراسری رسیده ایم، تردیدی در لزوم تشدید و افزایش اقدامات كنترلی و پیش گیرانه باقی نمانده است. در این وضعیت كلیدی ترین مسائل اولویت بندی اقدامات بر اساس اطلاعات است. هر چند هنوز اطلاعات بدست آمده برای مدیریت هر لحظه خاص از بحران كفایت نمی كند، اما در مجموع پیشرفت هایی حاصل شده كه باتوجه به افزایش مرحله ای اطلاعات ما در مورد شیوع بیماری، اگر بتوانیم به تجمیعی تصاعدی از امكانات و توان موجود برسیم، ممكنست بتوانیم عقب ماندگی خودرا جبران نماییم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینكه با ارزیابی ریسك ها و امكانات می توان برای هر منطقه جغرافیایی، شاخص آگهی آن منطقه را بدست آورد، افزود: با كمك این شاخص، رده بندیِ نقاطِ اعمالِ تمركزِ بیشتر و لزوم های اقدام، مشهود می شود. قسمتی از ستاد مدیریت بحران باید نسبت به پیش بینی پذیریِ وضعیت بحران كرونا در هفته ها و ماه های آتی اقدام نماید. حتی اگر قادر به پیش بینی حجم درگیری بیماران در این بازه های زمانی نباشیم و نتوانیم اتفاقات هفته های بعد را پیش بینی نماییم، باید بتوانیم مختصات جغرافیایی حركت و ادامه بیماری را پیش بینی نماییم.
نجفی با تاكید برضرورت ترسیم جغرافیای خطر، اشاره كرد: آسیبِ جبران ناپذیرِ محتملِ نهایی، افزایش تعداد تلفات خواهد بود. ازدیاد تلفات زمانی اتفاق می افتد كه مجموعه امكانات و عملكرد ما از مجموعه شمار و شدت بیماری كمتر باشد. اما این تلفات طبق آنچه تابحال می دانیم متوجه سالمندان و بیماران زمینه ای بعنوان دو گروه در صدر پرخطرها است. شاخص آگهی كمك می نماید حوزه های جغرافیاییِ در موج های بعدی ابتلا، كه احیانا به مرحله بحرانی می رسند شناسایی، و از حالا پیش بینی و تمهیدات لازم برای آنان دیده شود.
ایشان سپس اظهار داشت: هرچند ممكنست میزان مبتلاشدن و فوت بیماران، حالا در بخش استانی چندان بحرانی به نظر نرسد اما اگر نسبت متغیرهای خطر به متغیرهای امكانات( شاخص هشدار) را لحاظ نماییم دریابیم كه در موج دیگری از بحران، یك استان می تواند بسیار در معرض خطر قرار بگیرد.
این عضو كمیسیون عمران مجلس افزود: شاخصهای در دسترسِ سنجشِ میزان خطر و اطلاعات آماری تفكیكی در سطح استانها، در سه دسته اصلی قرار می گیرند:
1- آمار تفصیلی خانوارهای دارای افراد بالای 60 سال كه الان موجود است و می توانیم استانها را بر طبق این فاكتور طبقه بندی نماییم و بدانیم كدام استانها بیشترین تعداد و درصد سالمندان را دارند.
2- در صورت وجود اطلاعات و آمار تفكیكی استانها از بیماری های زمینه ای(مانند بیماری های قلبی -عروقی، تنفسی، كلیوی، نقص ایمنی، دیابت، سرطان و فشارخون) می توان این لیست را به تفكیك و با دقت بالا تدوین كرد؛ اما در فرض فقدان این اطلاعات می توان به آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری ها استناد كرد كه به صورت تفكیكی در سطح استانها موجود است.
3- آمار وزرات بهداشت از موارد ابتلا، تست مثبت و فوتی های ثبت شده تحت كرونا در هر استان موجود است. این پراكندگی هم می تواند نشانگر تقریبی قسمتی از جغرافیای خطر باشد.

او همینطور با تاكید بر لزوم ارزیابی امكانات درمانی، اضافه كرد: برای تشخیص اولویت های اقدام، باید توان مجموعه درمانی كشور ارزیابی شود. آمار شاخص هایی چون تخت بیمارستانی و از آن مهم تر تخت آی سی یو در هر استان موجود است. اهمیت فاكتور تخت آی سی یو از این جهت است كه بیماران پرخطر و همین طور افراد كم خطر، در صورت تشدید بیماری نیازمند بستری در تخت های آی سی یو هستند.
این نماینده مجلس افزود: از سنجش میزان خطر در نسبت با میزان امكانات، شاخص آگهی استخراج می شود كه نشان خواهد داد در چه استان هایی باید پیشگیری و كنترل شدیدتر صورت گیرد. این شاخص خطاهایِ محتمل ِ ناشی از مبتلاشدن پایین ولی مقطعیِ استانها را می كاهد برای اینكه شاخص آگهی بالا، تمركز بر كنترل و پیشگیری را الزامی می كند، خاصه آنكه بنظر می رسد نتایج این شاخص شگفتی هایی در خود داشته باشد.
نجفی افزود: بر طبق این نتایج قادر خواهیم بود امكانات و توجه مان را بطور هدفمند و متناسب با خطر موجود در نقاط مختلف كشور متمركز نماییم و شرایط پیش رو را در فروض مختلف پیشرفت بیماری پیش بینی كرده و برای آن برنامه ریزی نماییم. مثلا می توان فهمید كه هر شهر تا چه ظرفیتی قادر به ارائه مراقبت های درمانی است و در چه نقطه ای بحران در آن شهر از كنترل خارج خواهدشد.
او در آخر با ابراز امیدواری نسبت به توجه به این راهكارها از طرف دولت، رئیس جمهوری، وزارت بهداشت و دستگاههای مسوول، اظهار داشت: بدین سان در نتیجه ارزیابی شاخصهای نشانگر خطر، و شاخصهای نشانگر آمادگی درمانی؛ اولویت، شدت، حدت و سرعت عملیات پیشگیری و كنترل، و همین طور اولویت تقویت منابع و امكانات درمانی به صورت منطقه ای و جغرافیایی استحصال می شود.




منبع:

1398/12/26
15:00:58
5.0 / 5
3135
تگهای خبر: دولت , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام