زمان تصمیمات سخت

زمان تصمیمات سخت

خبرگزاری نام: این روزها همه اتفاق نظر دارند كه اوضاع و احوال كشور خوب نیست. امروز هم آنهایی كه شغل ثابت دارند (چه كارمند دولت و چه كارمند بخش خصوصی) و چه آنهایی كه شغل ثابت ندارند، احساس ناامنی اقتصادی می كنند. به طور قطع یك اتفاق عمومی در سطح جامعه موجب این وضعیت شده است.



اگر از منظر اقتصادی به این داستان نگاه نماییم، وقوع تلاطم های بزرگ در عرصه اقتصاد كلان است. تلاطم های متوالی نرخ ارز و نرخ تورم كه موجب بی ثباتی و عدم امكان تصمیم گیری شده است؛ چه تصمیم گیری بنگاه ها و چه تصمیم گیری افراد جهت زندگی خصوصی و آینده شان.
جدای از تلاطم های اقتصاد كلان، عامل مهم دیگری كه موجب بی ثباتی اقتصادی شده و نباید فراموش شود، تشدید تحریم ها در یكی دو سال اخیر است كه به صورت های مختلف خودرا نشان داده است. در كنار این ها نیز سیاست گذاری های نادرست اقتصادی در داخل نیز مزید بر علت شده است.
احساس امنیت اقتصادی، یك سرمایه مهم اجتماعی است و فقدان آن مانع بزرگی در مقابل كارهای اقتصادی و ایجاد رونق و پیشرفت كشور بشمار می رود و باید برای حل آن هر چه زودتر تدبیری كرد. در سطح اقتصاد كلان در سیاست گذاری های اقتصادی در درجه اول باید تورم كنترل شود و نرخ ارز ثبات پیدا كند. از طرف دیگر، باید یك تفكر اساسی به حال روابط تضعیف شده بین المللی ایران با دنیای خارج و مساله تحریم ها كرد.
در ابعاد اقتصادی همچون ایران باید بدانیم كه ما یك روستا نیستیم كه اگر كسی دورمان خط كشید، از گرسنگی بمیریم. ما یك اقتصاد ۸۵ میلیونی هستیم. به طور قطع تهدیدات خارجی بر اقتصاد ما اثرات منفی خواهد گذاشت. بدون ارتباط سالم با دنیا روز به روز وضعیتمان بدتر خواهد شد، ولی این بدتر شدن اوضع، ممكنست با نرخ رشد منفی ۱۰ درصد باشد، ممكنست با نرخ صفر و یا حتی مثبت یك درصد و دو درصد. بین این ها تفكیك وجود دارد.
بدون ارتباط با دنیا نمی توان به رشد بالای دو درصد دست پیدا كرد، اما زمانی تهدید خارجی وجود دارد و نرخ رشد اقتصادی هم به صفر و حتی یك درصد منفی میل می كند. زمانی هم سیاست ارزی نادرست پیش می گیریم و نرخ رشد اقتصادی به منفی ۹ درصد می رسد، یعنی هر تدبیر خارجی را در نظر می گیریم، درجه بی تدبیری اقتصاد را هم باید در آن ضرب كرد تا نتیجه اش مشخص شود. اگر درجه بی تدبیری اقتصاد كم باشد، اثر تهدید خارجی هم كم می شود.
اقتصاد اصول خاص خودرا دارد. تصمیمات سخت باید گرفته شود و تبعات و عواقب آن هم سنگین خواهد بود. هر چقدر این اصول بیشتر به حاشیه رود، عواقب سنگین ترین به وجود خواهد آمد. در وضعیت فعلی اقتصاد ایران باید مسیری پیدا كرد كه انگیزه سرمایه گذاری برای توسعه و ایجاد كسب وكارهای جدید به وجود آید؛ تا جایی كه سرمایه گذاران بجای كارهای مولد، با انباشت سرمایه خود در بازار طلا و ارز یا خروج سرمایه شان از كشور، از سرمایه خود محافظت نكنند. تدبیر، تنها راه برون رفت از این نااطمینانی اقتصادیست.
* تحلیلگر اقتصادی

۲۲۳۲۲۵


منبع:

1398/11/18
01:44:40
5.0 / 5
4489
تگهای خبر: دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام