آینده دومین ارز مهم جهان چه می شود؟

آینده دومین ارز مهم جهان چه می شود؟

خبرگزاری نام: بیست و یك سال پیش بود كه اروپایی ها بر سر استفاده از پولی به توافق رسیدند تا عبارت كشورهای حوزه یورو وارد ادبیات سیاسی جهان شود. حالا هجده سال است بخش عمده ای از كشورهای اروپایی یورو را با اقلام مورد نیاز خود معاوضه می كنند.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از خبر آنلاین، از زمان توافق بر سر استفاده از پول واحد تا استفاده از این ارز سه سال فاصله بود، نخستین روز ژانویه یورو شمع هجده سالگی تولدش را فوت كرد، دومین ارز قدرتمند جهان حالا روزهای متفاوتی را در پیش دارد، روزهایی كه با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تضعیف این اتحادیه می تواند متفاوت از امروز باشد. یورو حالا عمده ترین رقیب دلار و دمین ارز مهم در جهان تلقی می شود، پولی كه بعنوان واحد اصلی پول در ۱۹ كشور از ۲۸ كشور عضو اتحادیه اروپا به كار می آید. استفاده از یورو در اول ژانویه سال ۲۰۰۲ به صورت رسمی در فرانسه، آلمان، بلژیك، اسپانیا، پرتغال، اتریش، ایتالیا، ایرلند، لوكزامبورگ، یونان، هلند و فنلاند شروع شد و سپس به مرور زمان كشورهای استونی، اسلواكی، اسلوونی، قبرس، لتونی، لیتوانی، مالت هم به این كشورها پیوستند و آنرا بعنوان واحد پولی رسمی خود معرفی كردند. البته در این میان مونته نگرو، واتیكان و موناكو باوجود اینكه عضو اتحادیه اروپا هم محسوب نمی شوند اما واحد پولی اصلی كشور خویش را یورو برگزیده اند. بر طبق این گزارش ۹ كشور از مجموع كشورهای عضو اتحادیه اروپا، در حوزه پولی و مالی یورو عضو نیستند و هنوز پول ملی خویش را به كار می برند. دلیل اصلی این مسئله اینجاست كه اقتصادهایشان آماده به كارگیری یورو نیست یا اختلافات جدی با بانك مركزی اروپا دارند یا سیاست های متضادی را پیش می برند. بلغارستان، چك، مجارستان، لهستان، رومانی، سوئد و كرواسی كشورهایی هستند كه واحد پول ملی خویش را نگاه داشته اند و عضو حوزه مالی یورو نیستند. دانمارك و بریتانیا هم تصمیم گرفته اند در كنار یورو پول ملی خویش را بعنوان ارز رسمی و اصلی كشور حفظ كنند كه با مسئله برگزیت بنظر میرسد بریتانیا سیاست خویش را دیگر تغییر نخواهد داد و كما اینكه رسمیت یورو در كشورش را هم زیر سوال ببرد كه این خود چالشی بزرگ برای اتحادیه اروپا و حوزه پولی یورو است. یورو كه با هدف بهبود اقتصادی كشورهای اروپایی متولد شد حالا بعد از دلار دومین ارز معتبر و بزرگ جهان به حساب می آید. آینده یورو چه می شود؟ یورو حالا بر سر دوراهی یك تصمیم است. خروج با توافق انگلستان یا خروج بدون توافق. تحقیقات صورت گرفته از جانب موسسه ملی اقتصاد و جامعه انگلیس نشان داده است كه خروج این كشور از اتحادیه اروپا طبق توافق جدید دولت «بوریس جانسون»، ۷۰ میلیارد پوند به اقتصاد این كشور خسارت می زند. چگونگی خروج اما بر سرنوشت یورو در آینده تأثیر می گذارد، همان گونه كه پوند را تحت تأثیر قرار می دهد. بررسی ها نشان داده است خروج بی توافق می تواند زمینه ریزش ارزش هر دو ارز یعنی یورو و پوند را فراهم آورد اما خروج با توافق ریزش را از آن پوند و تقویت را از آن یورو می كند. این پنین است كه در هجده سالگی چشم یورو خیره ب تصمیم انگلستان مانده است. جمعیت حوزه یورو چقدر است؟ یورو تنها واحد پولی رایج در تمام كشورهای منطقه و حوزه پولی و مالی این منطقه است. حدود ۳۳۰ میلیون شهروند اروپایی در این عرصه زندگی می كنند. استفاده از پول مشترك برای اروپا با هدف هویت بخشی و نزدیكی این كشورها و مردمانش در دستور كار قرار گرفت. بدین سان جمعیت حوزه یورو نیازی به تبدیل واحد پولی شان برای سفر به كشورهای یكدیگر ندارند. اعتبار یورو در تمام این كشورها یكسان و برابر است.
یورو كجا منتشر می شود؟ انحصار چاپ و صدور اسكناس های یورو در اختیار بانك مركزی اروپا [ECB] است كه مقر دائمی آن در فرانكفورت آلمان است و همینطور تعیین كننده و مسئول تبیین و ابلاغ تمامی سیاست های پولی منطقه یورو به حساب می آید و تمامی كشور های این حوزه پولی موظف به پذیرش دستورات سیاست های پولی و اقتصادی بانك مركزی اروپا هستند. نماد واحد پولی یورو [€] است كه از حرف اپسیلون در الفبای لاتین یونانی الهام گرفته است و به یكای كوچكتری به نام سنت [c] تقسیم می شود كه هر واحد آن یك صدم ۱ یورو ارزش دارد و تنها به شكل سكه ضرب می شود. هر ۱۰۰ سنت یورو معادل یك یورو است و سنت یورو در سكه های ۱ سنتی، ۲ سنتی، ۵ سنتی، ۱۰ سنتی، ۲۰ سنتی و ۵۰ سنتی توسط بانك مركزی اروپا ضرب و عرضه می شود. یورو هم هم به شكل سكه و هم در شكل اسكناس های متفاوت ریز و درشت در دسترس می باشد. سكه های ۱ یورویی و ۲ یورویی تنها سكه های ضرب شده و موجود در بازار هستند. اسكناس های یورو شامل ۵یورویی، ۱۰ یورویی، ۲۰ یورویی، ۵۰ یورویی، ۱۰۰ یورویی، ۲۰۰ یورویی و ۵۰۰ یورویی هستند. وزن اسكناس­ های یورو هم از ۰.۶ گرم ( برای اسكناس های ۵ یورویی) تا ۱.۱ گرم ( برای اسكناس های ۲۰۰ و ۵۰۰ یورویی) متغیر و متفاوت هستند. روی هر یك از اسكناس های یورو تصویری از یك شاهكار معماری مربوط به دوره ه­ای خاص در محدوده اروپا چاپ شده است.
تاریخچه نام واحد پولی یورو، از نام اروپا برگرفته شده كه به نوعی، این واحد پولی را شاید بتوان جدی ترین نتیجه آخر جنگ جهانی و اتمام جنگ سرد و فروپاشی بلوك شرق در جهان به شمار آورد. با فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹، تقسیم اروپا به دو قسمت بلوك های شرق و غرب به پایان رسید. نهادی به نام كمیسیون اروپا شكل گرفته بود كه ریاست آنرا یك فرانسوی به عهده داشت. ژاك دلور، وزیر اقتصاد فرانسه از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ بر كرسی ریاست كمیسیون اروپا نشسته بود ایده یكای پول مشترك را برای اولین بار بیان نمود. هدف او این بود كه هویت اروپایی در بازار تقویت شده و تثبیت قیمت ها، رشد اقتصادی و منافع تجاری مشترك برای اعضا فراهم گردد. دلور در گزارشی در سال ۱۹۸۹ واحد پولی مشترك را یك هدف پولی مشترك توصیف كرد كه تاحدی باعث رهایی كامل از جنبش های سرمایه داری و ضد سرمایه داری خواهد شد.
در آن زمان، دولت های اروپایی هركدام یك واحد پول منحصر به فرد داشتند و واحدهای پولی مشترك و مشابه بین چند كشور هم وجود داشت. اروپا بعد از سالها به دنبال یك همبستگی سیاسی و اقتصادی بود كه. دولت مردان اروپایی در میانه وضعیت بحرانی اقتصادی و سیاسی كشورهای خود و در شرایطی كه آلمان آمادگی مناسبی برای اتحاد نشان داد، تلاش كردند تا زمینه­ های تجاری ایجاد این منطقه متحد را بالا برند. در اواخر جنگ سرد، جنبش سرمایه داری و ایده های نئولیبرالی و فریاد شادی ناشی از آخر كمونیسم اردوگاهی قرن بیستم كل اروپا متاثر كرده بود، به این علت تلاشهای ژاك دلور، در سال ۱۹۹۲ به بار نشست و در روز ۷ فوریه ۱۹۹۲ میلادی عهدنامه ای در شهر ماستریخت هلند به امضا رسید. معاهده ماستریخت در سال ۱۹۹۳ به صورت رسمی اجرایی شد و به شكلی این عهد نامه مصوبه ایجاد واحد پولی مشترك و آغاز رسمی اتحاد اقتصادی كشورهای اتحادیه اروپا بود. این معاهده و تمایل كلی اروپاییان به اتحاد اقتصادی، سبب شد كه كشورهای اروپایی اهداف مشترك برای داد و ستد و توسعه مالی را دنبال كنند. مهم ترین لازمه این اتحاد، یكسان سازی واحد پولی بود كه از معاهده ماستریخت به شكل جدی مباحث آن شروع شد و در سال ۲۰۰۲ شكل عمومی به خود گرفت.
17۲۲۳۲۲۹

1398/10/21
14:39:54
5.0 / 5
4511
تگهای خبر: ابلاغ , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام