دانش آموزان و طلاب با استعداد بدون کنکور معلم می شوند
خبرگزاری نام: برمبنای مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت دو سال و بصورت آزمایشی، سالانه حداقل 10 درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به جذب دانش آموزان و طلاب نخبه دارای استعداد برتر در عرصه های مختلف اختصاص می ِیابد و این دانش آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور و تنها با شرکت در مصاحبه و انجام ارزیابی تکمیلی از طرف یک هیات جذب و گزینش، وارد دانشگاه فرهنگیان شده و معلم می شوند.
به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، آبان ماه سال جاری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادی در امتداد معلم شدن دانش آموزان با استعدادهای برتر به این شورا ارائه کرد.
دو ماه بعد «آئین نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در عرصه های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و ۱۲ بهمن نیز برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه فرهنگیان ابلاغ گردید.
هدف از این اقدام کیفیت بخشی به نیروی انسانی آموزش و پرورش بوسیله ارتقاء سطح ورودی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش آموزی عنوان شده است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در عرصه های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی شامل دانش آموزان و طلاب می توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان و به صرف قرار گرفتن در پروسه گزینش و احراز صلاحیت بوسیله هیات جذب و گزینش، دانشجو دانشگاه فرهنکیان شده و معلم شوند.
البته این بخشنامه فقط برای مدت دو سال بصورت آزمایشی اجرا و بعد از آن با تصمیم ستاد تعلیم و تربیت ملغی یا تثبیت می شود.
کدام دانش آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور معلم می شوند؟ شناسایی استعدادهای برتر بوسیله فراخوان عمومی صورت خواهد گرفت و دانش آموزان و طلاب واجد شرایط ذیل با شرکت در فراخوان می توانند امتیازاتی را طبق دستورالعمل های مربوطه کسب کرده و بدون کنکور و فقط با پروسه ارزیابی تکمیلی و شرکت در مصاحبه و گزینش در هیات جذب و گزینش جذب دانشگاه فرهنگیان شود:
ـ راه یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش پژوهان جوان
ـ برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول
ـ برگزیدگان جشنواره ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی دانش آموزی (مانند جشنواره پژوهشسراهای دانش آموزی و... ) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول
ـ حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی
ـ اعضای مجامع ملی تشکل های دانش آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل
ـ برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه یافتگان به مرحله کشوری)
ـ دارندگان رتبه زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت)
جذب تا دو سال بعد از دانش آموختگی نکته حائز اهمیت آنست که پذیرش برای دانش آموزان تا دو سال بعد از دانش آموختگی و فقط برای یک دفعه و پذیرش برای طلاب تا دو سال بعد از فارغ التحصیلی از سطح یک و فقط برای یک دفعه امکان پذیر است. از طرفی مدت خدمت سربازی داوطلبان ذکور به حدود سنواتی این آیین نامه اضافه می شود.
شرایط عمومی جذب متقاضیان موضوع این بخشنامه مطابق با شرایط عمومی استخدام معلم در آموزش و پرورش و شرط اختصاصی جذب متقاضیان، موفقیت در کسب حدنصاب یا امتیازات تعیین شده در بخشنامه است.
اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانش آموزان با استعداد برتر بدون کنکور برمبنای بخشنامه یاد شده به مدت دو سال و بصورت آزمایشی، سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان برمبنای مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور و مبتنی بر نیازسنجی نقطه ای و همراه با تعیین رشته و شغل محل های به کارگیری افراد در آموزش و پرورش، به جذب استعدادهای برتر دانش آموزی و طلاب اختصاص می یابد. به طوری که این دسته از دانش آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور با ثبت نام بوسیله انتشار آگهی عمومی و به صرف احراز صلاحیت و شایستگی معلمی آنها در پروسه مصاحبه، گزینش و ارزیابی تکمیلی در هیات جذب و گزینش دانشجو دانشگاه فرهنگیان شده و بعدها معلم می شوند.
تشکیل هیات جذب و پذیرش برای ارزیابی دانش آموزان واجد شرایط در همین راستا و طبق این بخشنامه ابتدا باید هیات جذب و پذیرش متشکل از رییس دانشگاه فرهنگیان (رئیس هیأت جذب و پذیرش)، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور و چهار عضو حقیقی از میان متخصصان تربیتی، معلمان یا مدیران موفق مدارس با معرفی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل گردد تا برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر بخشنامه مذکور را به عهده گیرند.
وظایف و اختیارات هیأت جذب و پذیرش هیأت جذب و پذیرش وظیفه تصویب دستورالعمل های اجرائی و تعیین شایستگی ها، امتیازات، حدنصاب ها، ابزارهای ارزیابی و صلاحیت ارزیابان برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر، تصویب دستورالعمل های لازم برای اعطای مشوق ها، تعیین شرایط پویایی استعدادهای جذب شده برای بهره مندی از مشوق ها موضوع تبصره ۱ ماده ۹ این آئین نامه و نظارت بر کارهای دبیرخانه و حسن اجراء آیین نامه مذکور را بر عهده دارد.
همین طور بمنظور تهیه و تدوین برنامه ها و دستورالعمل ها و همین طور برگزاری جلسات هیأت جذب و پذیرش و پیگیری امور مربوط به اجرای بخشنامه، دبیرخانه ای در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد که مسئولیت تهیه و تدوین دستورالعمل ها جهت تصویب در ستاد تعلیم و تربیت، نظارت عملکردی بر اجرای بخشنامه و ارائه گزارش سالانه به ستاد تعلیم و تربیت، رصد احراز شرایط پویایی استعدادهای جذب شده برای بهره مندی از امکانات و رسیدگی به شکایات در رابطه با فرآیندهای اجراء بخشنامه را بر عهده دارد.
پذیرش چطور انجام می شود؟ پذیرش نهایی متقاضیان با لحاظ کردن نسبت ۶۰ درصد نمره کسب شده به عنوان شایستگی تخصصی و ۴۰ درصد نمره به عنوان شایستگی عمومی و اختصاصی در ارزیابی تکمیلی و بعد از تأیید گزینش برمبنای بالاترین امتیازهای کسب شده، انجام و بوسیله سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.
چه مشوق هایی برای این دانش آموزان و طلاب در نظر گرفته شده است؟ پذیرفته شدگان بوسیله این بخشنامه از اعطای بورسیه تحصیلی تا اتمام دوره تحصیل و ورود به دانشگاه، تسهیلات مربوط به اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار، هیأت امنایی در صورت اعلام نیاز و طی دوره های پودمان، اعطاء تسهیلات در حوزه تحصیل هم زمان در دو رشته در دانشگاه های دولتی، حوزههای علمیه و دانشگاه فرهنگیان در رشته های متناسب یا دو رشته معلمی در دانشگاه فرهنگیان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، اعطاء تسهیلات برای ایفاء مسئولیت اجتماعی خصوصاً برای خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهانه و ارتقاء و اعطاء تسهیلات در انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیت های مربوط به ماموریت و انتقال درون آموزش وپرورش و اعطاء تسهیلات در رابطه با دستورالعمل ها و ضوابط انتصابات، ارتقاء شغلی و تصدی مسئولیت برمبنای مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی کشور بهره مند می شوند.
به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، قبل از این رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با ایسنا درباره ی جزییات این مصوبه توضیح داده بود «شاخصه این دسته از دانش آموزان برای معلم شدن بدون شرکت در آزمون کتبی، داشتن مدال یا مقام ملی است. در حقیقت این دانش آموزان می توانند در کنکور دانشگاه فرهنگیان نیز شرکت نمایند اما دیگر لازم نیست در آزمون تربیت معلم شرکت نمایند و این دسته از دانش آموزان بدون کنکور و بوسیله احراز صلاحیت در کانون های ارزیابی وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند.»
وی همین طور تاکید کرده بود که سابقه تحصیلی دانش آموزان برای جذب آنها در دانشگاه فرهنگیان مد نظر قرار می گیرد: «سابقه تحصیلی این دانش آموزان در قبولی آنها برای دانشگاه فرهنگیان نیز تاثیر دارد. برای قبولی این دانش آموزان در دانشگاه فرهنگیان بدون برگزاری آزمون کتبی نیز سابقه تحصیلی به همان اندازه کنکور، تاثیر دارد. در نهایت نیز توانایی این دانش آموزان برای معلم شدن در کانون های ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر تایید شوند در راه معلم شدن قرار می گیرند.»
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب