اتاقی که تاریخ ایران را تغییر داد

اتاقی که تاریخ ایران را تغییر داد

به گزارش خبرگزاری نام، ۳ ساعت مانده به غروب ۱۴ مرداد ۱۲۸۵، پرتو خورشید در تالار آیینه‌ی «برلیان» شکسته شده است. مظفرالدین شاه در تالار ایستاده و در قاب پنجره ای رو به حیاط کاخ گلستان، فرمان مشروطه را می خواند. حالا ۱۱۷ سال از آن روز گذشته و درهای «اتاق فرمان مشروطه» بعد از مرمت به روی مردم باز شده است.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، فرمان مشروطه که در نتیجه بست نشینی ها و جنبش مشروطه صادر شد، مبنایی برای تأسیس مجلس شورای ملی در جهت محدود کردن قدرت شاه و ایجاد حکومتی برپایه قانون و نظر دولت ـ ملت بود. این فرمان ۱۳ مرداد ۱۲۸۵ در کاخ صاحبقرانیه (نیاوران) نوشته شد و یک روز بعد مظفرالدین شاه قاجار در تالار برلیان کاخ گلستان آنرا صادر کرد.
تالار برلیان که در دوره ناصرالدین شاه قاجار به جای عمارت تخریب شده و فرسوده «بلور» ساخته شد، به قول مدیر کاخ گلستان علاوه بر آن که محل صدور فرمان مشروطه است، جایی است که جنازه ناصرالدین شاه بعد از ترور در حرم شاه عبدالعظیم به آن منتقل شد.
این تالار به واسطه آیینه کاری ها و گچ بری های ظریف و پرنقش، یکی از باشکوه ترین تالارهای کاخ گلستان به شمار می آید، که البته در جریان مرمت های دوره مظفرالدین شاه، تزئیناتی به آن افزوده شد که تغییراتی ایجاد کرد و به نوعی، تالار پرنقش تر شد.
گفته شده ناصرالدین شاه از تالار برلیان برای نگهداری هدایای نفیس شاهان خارجی استفاده می کرد و در دوره پهلوی، این تالار کاربرد تشریفاتی داشت. پس از انقلاب درهای تالار برلیان حدودا تا اوایل دهه ۹۰ به روی بازدیدکنندگان بسته بود. حالا با مرمت ها و چیدمانی جدید که تداعی کننده روزگار نهضت مشروطه است، از ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲ همزمان با یکصدوهفدهمین سالگرد مشروطه به روی مردم باز شده است.
تالار برلیان قبل از مرمت و چیدمان جدید


منبع:

1402/05/14
09:16:00
0.0 / 5
387
تگهای خبر: دولت , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام