قالیباف در دیدار با رئیس جمهور افغانستان؛

آرامش و صلح با گفت وگوی همه گروه های سیاسی افغانستان حاصل می شود

آرامش و صلح با گفت وگوی همه گروه های سیاسی افغانستان حاصل می شود

به گزارش خبرگزاری نام رییس مجلس اظهار داشت: آرامش و صلح در افغانستان با گفتگو میان همه گروه های سیاسی افغان حاصل خواهد شد.



به گزارش خبرگزاری نام به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شامگاه (پنج شنبه ۱۴ مرداد ماه) با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.
محمدباقر قالیباف، با اشاره به پیوندهای عمیق و مراودات تاریخی، دینی، فرهنگ و زبان مشترک میان دو ملت اظهار داشت: ارتباطات فرهنگی و تاریخی میان دو کشور بسترهای مناسبی برای توسعه و گسترش مناسبات در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین فراهم آورده است.
وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه است.
قالیباف در همین راستا اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی در امتداد ایجاد آرامش و امنیت پایدار و جلوگیری از خون ریزی در افغانستان، حمایت می کند.
وی اشاره کرد: آرامش و صلح در افغانستان با گفتگو میان همه گروه های سیاسی افغان حاصل خواهد شد و امیدواریم که اراده محکم و همدلی گروه های مختلف در این کشور، ثبات و آرامش را به افغانستان بازگرداند.
قالیباف ضمن ابراز امیدواری نسبت به ارتقاء سطح مناسبات فیمابین اشاره کرد: تقویت روابط تجاری و تعاملات فیمابین با شروع به کار بازارچه های جدید مرزی قابل حصول است و انتظارات مردم منطقه با توزیع حقآبه هیرمند بر آورده خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی دخالت نیروهای بیگانه در افغانستان را عامل ناامنی در این کشور دانست و متذکر شد: مادامی که حضور قدرتهای فرامنطقه ای وجود داشته باشد، به تداوم و گسترش ناامنی در منطقه دامن خواهد زد.
در ادامه این دیدار محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان فضای مناسبات فیمابین را برادرانه بیان نمود و اظهار داشت: اشتراکات دیرینه دو ملت، مناسبات دوستانه دو کشور را تقویت خواهدنمود.
وی اشاره کرد: ملت افغانستان هیچ گاه همدلی و مساعدت مردم و دولت ایران در ادوار مختلف بحران در این کشور خصوصاً میهمان نوازی از مهاجران افغان را فراموش نخواهد کرد.
رئیس جمهور افغانستان، تداوم جنگ را چاره مشکل فعلی افغانستان ندانست و تاکید کرد: کشتار و قتل عام مردم بیگناه نمی تواند عقب ماندگی های گذشته جبران کند و باید با گفتگو و مذاکرات مشکلات فعلی را حل نماییم.
محمد اشرف غنی سرمایه گذاری های مشترک دو کشور خصوصاً در بندر چابهار را حائز اهمیت دانست و رفع موانع صادرات و واردات را مهم بر شمرد.
در این جلسه علی جدی نماینده مردم شیروان و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران- افغانستان؛ فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان و سلمان اسحاقی نماینده مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشته که به طرح دیدگاه های خود در موضوعات منطقه ای با رییس جمهور افغانستان پرداختند.


منبع:

1400/05/15
13:14:06
0.0 / 5
816
تگهای خبر: حكم , دولت , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام