مسجدی:

هیچ كشوری به اندازه ایران خواهان سربلندی عراق نیست

هیچ كشوری به اندازه ایران خواهان سربلندی عراق نیست

به گزارش خبرگزاری نام سفیر ایران در عراق اظهار داشت: ایران باور دارد كه حضور آمریكا در منطقه تنها بی ثباتی را افزایش و تروریسم را رشد داده و موجب به وجود آمدن مكانیسم های استعماری جدید می شود.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد روز شنبه به پایگاه خبری المانیتور اظهار داشت: روابط دوجانبه میان کشورها اساسا داخلی و در رابطه با سیاست های خارجه هر کشور است. ما نمی خواهیم در امور داخلی کشورها دخالت نماییم. عراق کشور دوست و برادر است.
وی با ابراز نگرانی نسبت به حضور نظامی آمریکا در عراق اظهار داشت: ایران باور دارد که حضور آمریکا در منطقه تنها بی ثباتی را افزایش و تروریسم را رشد داده و موجب به وجود آمدن مکانیسم های استعماری جدید می شود.
مسجدی اظهار داشت: ایران خواهان مشاهده نظم، امنیت و بازسازی در عراق است.
وی در ادامه اظهار داشت که حمایت ایران از دولت عراق شرطی نیست؛ حال چه عراق بخواهد نیروهای آمریکایی را در این کشور نگه دارد و یا آنها را اخراج کند.
مسجدی همین طور با تاکید بر اینکه پارلمان عراق به قطعنامه غیرالزام آور جلوگیری از حضور نظامی آمریکایی ها در عراق رای داده بود، نسبت به اجرایی شدن این قطعنامه ابراز امیدواری کرد.
سفیر ایران همین طور تمایل ایران در خصوص عدم حضور نظامی هیچ کشوری در عراق را ابراز کرد.
وی در این خصوص اشاره کرد: حضور نیروهای خارجی شامل آمریکایی ها در عراق موجب تشدید شرایط بی ثباتی، افزایش تروریسم و چالش های امنیتی خواهد شد.
مسجدی با اظهار اینکه آمریکا عراق را به زمین نبرد خود با ایران تبدیل نموده است، اظهار داشت: آمریکا بطور آشکار و بی شرمانه فرمانده عالی رتبه ما را به شهادت رسانده است. چنین اقدامی باید بدون پاسخ بماند؟ آیا انتظار دارید که نیروهای مقاومت عراق که فرمانده شان یعنی ابومهدی المهندس به شهادت رسیده، آرام بنشینند؟
سفیر کشورمان همین طور ادعاهای دخالت ایران در تصمیم گیری های نظامی و سیاسی گروه های مقاومت را تکذیب نمود.
مسجدی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ایران و عراق دو همسایه تاریخی هستند و اشتراک هایی دارند که در سرنوشت شان تنیده شده است. ما تا ابد همسایه می مانیم پس هیچ کشوری اندازه ما خواهان سربلندی و کامیابی این کشور نیست.
وی با اشاره به اینکه ماهیت روابط ایران و عراق تغییرناپذیر است، اظهار داشت: مهم نیست چه دولتی در عراق در راس قدرت باشد، روابط دو کشور در حیطه های مختلف طوری درهم تنیده شده اند که هیچ دولتی نمی تواند آنها را نادیده بگیرد.
وی افزود که روابط حاکم میان ایران و عراق گستره ای از مسائل اقتصادی، فرهنگی، تحصیلی و انسان دوستانه را در برمی گیرد.
وی اصرار کرد که ایران بیش از ده سال است که برق خودرا به عراق ارسال می کند و اهتمام دارد در جنوب بصره بزرگترین نیروگاه عراقی را تاسیس کند.

این مقام کشورمان همین طور تحریم های آمریکا مقابل ایران را مانع کار کردن در عراق با ظرفیت بیشتر خواند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به حل اختلافات مرزی اعلام نمود که پروژه اتصال راه آهن ایران به عراق می تواند فورا تکمیل و جاده ابریشم احیا شود.
مسجدی همین طور اشاره کرد که ایران مشکلی با رابطه بیشتر عراق با جهان عرب ندارد اما اصرار کرد که هیچ کشوری همانند ایران نمی تواند کیفیت برقی که جمهوری اسلامی به این کشور می دهد را ارائه کند.




منبع:

1399/06/09
12:15:43
5.0 / 5
1924
تگهای خبر: دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام