صعود 4 پله ای ایران در گزارش جهانی شاخص نوآوری

صعود 4 پله ای ایران در گزارش جهانی شاخص نوآوری

خبرگزاری نام: سازمان جهانی مالكیت معنوی هر ساله نسبت به انتشار گزارش شاخص نوآوری كشورها اقدام می كند، بر این اساس ایران در سال ۲۰۱۹ بالاتر از كشورهایی مانند برزیل، عربستان، آفریقای جنوبی و قطر قرار گرفت و نسبت به سال قبل چهار پله صعود كرد.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، سازمان جهانی مالكیت معنوی «WIPO» با عضویت بیشتر از ۱۹۰ كشور همچون ایران هر ساله با تاكید بر برخی سنجه ها، گزارش شاخص نوآوری كشورهای عضو را منتشر می كند. با عنایت به اهمیت فاكتور نوآوری در پیشرفت ملت ها، رقابت تنگاتنگی میان كشورهای عضو وجود دارد تا با ارتقای زیرساخت های نرم و سخت افزاری در شاخص سالانه مزبور رتبه با كیفیت تری به دست آورند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر مبنای اسناد بالادستی همچون مصوبه كارگروه عالی شورای انقلاب فرهنگی وظیفه دشوار هماهنگی میان انبوه ارگان ها و دستگاه های دولتی و شركت ها و فعالان این حوزه را بر عهده دارد و البته یكی از مصادیق تایید تلاش سرسختانه ایران برای حركت در راه نوآوری (علی رغم تمام مشكلات) می تواند گزارش سالانه این نهاد بین المللی معتبر باشد.
ایران از سال ۲۰۱۱ میلادی به جمع كشورهای مورد ارزیابی سازمان جهانی مالكیت فكری پیوسته است و در آخرین گزارش این سازمان، یعنی «GII 2019»، با چهار پله صعود، در رده شصت و یكم كشورهای نوآور جهان و رده دوم آسیای مركزی و جنوبی قرار گرفته است. لازم به ذكر است كه ایران در سال ۲۰۱۸ نیز، جهشی ۱۰ پله ای در این زمینه را تجربه نمود و از جایگاه ۷۵ در سال ۲۰۱۷، به جایگاه ۶۵ صعود كرد.
سومین كشور جهان در شاخص علوم و مهندسی
ایران در مجموع موفق به كسب امتیاز ۳۴.۴۳ شد و بالاتر از كشورهایی نظیر برزیل، عربستان، آفریقای جنوبی و قطر قرار گرفته است. در این گزارش شاخصهای مختلف ورودی مانند نهادها و مؤسسات، زیرساخت، سرمایه انسانی و پژوهش، پیچیدگی بازار و پیچیدگی كسب وكار بعنوان معیار محسوب می شوند. بررسی این شاخصهای مبنایی نشان داده است كه ایران در شاخص «سرمایه انسانی» و «پژوهش» وضعیت بسیار بهتری را به خود مختص كرده است. امتیاز ایران در این شاخص، برابر با ۳۷.۶ بوده و با دو پله صعود نسبت به سال گذشته، در رده ۴۵ لیست جهانی قرار گرفته است.
یك نكته قابل توجه وضعیت بسیار رضایت بخش ایران در آموزش عالی بعنوان یكی از زیرشاخص های سرمایه انسانی و پژوهش است. در این شاخص، ایران با امتیاز ۶۲.۶، در رده دوم لیست كلی قرار گرفته است. بر این اساس ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان حوزه علوم و مهندسی با كسب امتیاز ۴۳.۹ موفق به كسب رتبه سوم جهان شده است.
در بین شاخصهای خروجی، شامل «خروجی دانش و فناوری» و «خروجی های خلاقانه» هم امتیاز ایران به ترتیب برابر با ۲۷.۲ و ۳۲.۵ است كه رده های ۴۶ و ۴۵ جهان را برای كشور به ارمغان آورده است.
ایران در چند سال گذشته، جهشی بزرگ در این دو شاخص تجربه كرده است؛ به صورتی كه از جایگاه ۹۰ و ۱۱۶ در سال ۲۰۱۵، به جایگاه های فعلی دست یافته است. گفتنی است پشتیبانی از زیست بوم های نوآور و شركت های دانش بنیان نقشی موثر در جهش رتبه ایران در شاخص سالیانه نوآوری داشته است؛ حمایتی كه با تلاشی هر روزه با انبوهی از مشكلات و بودجه و اختیارات محدود، محقق می شود.



1398/07/13
14:38:37
5.0 / 5
4566
تگهای خبر: دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام