میزگرد بررسی تشكیل كمیسیون ویژه خانواده در مهر؛

قاضی زاده هاشمی: كاهش نرخ جمعیت كشور مساله امنیت ملی است

قاضی زاده هاشمی: كاهش نرخ جمعیت كشور مساله امنیت ملی است

خبرگزاری نام: نایب رییس اول مجلس اظهار داشت: عدم توازن جمعیتی در كشورهای خاورمیانه به معنای شروع تجزیه است و ابعاد امنیت ملی پیدا می كند و باید مسؤلان به آن توجه داشته باشند.



خبرگزاری مهر، گروه سیاست؛ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تشکیل کمیسیون ویژه خانواده در مجلس هستند تا از این طریق به تسهیل امر ازدواج جوانان جامه عمل بپوشانند و مشکلات جمعیتی جامعه را حل و فصل کنند.
«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» اعتقاد دارد میزان رشد جمعیت در کشورمان در مرز بحران است و کاهش نرخ جمعیت برای کشوری چون ایران که نمی خواهد تحت سلطه کشورهای دیگر باشد، مساله ای خطرناک می باشد.
وی گذری به موانع مجلس برای پشتیبانی از خانواده می زند و می گوید: دولت ها طی سال های گذشته همواره با طرح جمعیت و تعالی خانواده به علت بار مالی مخالفت کرده اند. البته وی اعتقاد دارد که کاهش نرخ ازدواج و فرزندآوری در کشورمان بیشتر از اینکه به علت مشکلات اقتصادی باشد، مربوط به مسائل فرهنگی و تغییر سبک زندگی مردم است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید می کند که اگر تعصب ملی و اسلامی داریم و می خواهیم فرهنگ، ادب، زبان فارسی و تمدن ایرانی باقی بماند، باید توسط خود ایرانیان باقی بماند و نباید بگذاریم که جامعه به سمت پیری و کاهش جمعیت حرکت نماید.
«فاطمه قاسم پور» هم در اینباره معتقد است: خانواده، ازدواج و فرزندآوری باید جز مسائل درجه یک نظام باشد و بر این اساس باید نسبت به آن دغدغه جدی داشته باشیم. نمایندگان به این نتیجه رسیدند که فرآیندهای موجود در مجلس برای حل مسائل جمعیت و خانواده کافی نیست و اجازه اقدام مؤثر را نمی دهد و بر این اساس تصمیم گرفتند که طرح تشکیل کمیسیون ویژه خانواده را تهیه نماید.
رئیس فراکسیون زنان مجلس اعتقاد دارد که ما هم اکنون در چاله جمعیتی قرار گرفتیم و فرصت بسیار محدودی داریم تا از آن خارج شویم و با تشکیل کمیسیون ویژه خانواده، می توان در اسرع وقت و به صورت بسیار جدی مسائل حوزه خانواده و جمعیت را پیگیری کرد.
قاسم پور تاکید می کند: روح حاکم بر مجلس، پشتیبانی از خانواده است و اساسا خانواده محوری در تصویب همه قوانین مورد توجه قرار می گیرد.
مشروح این میزگرد که با عنوان «تشکیل کمیسیون ویژه خانواده» در خبرگزاری مهر برگزار شد، بدین شرح است:
مجلس شورای اسلامی تابحال چه اقداماتی در حوزه جمعیت و خانواده انجام داده است؟
قاضی زاده هاشمی: مطرح شدن مبحث تغییرات جمعیت مربوط به اواخر دهه ۸۰ است. مرکزی تحت عنوان جمعیت و خانواده زیر نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار داشت که بعضی از جمعیت شناسان در آن مرکز بررسی هایی انجام دادند و متوجه کاهش نرخ باروری در کشور شدند. در واقع، در برنامه اول توسعه هدف گذاری شده بود که نرخ باروری از ۴ کمتر نشود اما محقق نشد.
اوایل دهه ۸۰ نرخ باروری به ۲ و هم اکنون به کمتر از ۲ و پایین تر از سطح نرخ جانشینی رسیده است که به عبارت بهتر نشان داده است میزان رشد جمعیت در کشورمان در مرز بحران است. ما در تحولات اجتماعی تا حدی مشکل محاسباتی در پدیده شناسی داریم. به این معنا که مشکلاتی را مثلاً در زمینه سن و نرخ ازدواج مشاهده می نماییم، اما زمانی که به نقطه جوش رسید، تازه کاسه چه کنم چه کنم دست می گیریم در حالیکه باید به محض آنکه مشکلی پیش آمد، به فکر حل آن باشیم.
در سال ۸۵ بعضی از جمعیت شناسان گزارشی را برای شورایعالی انقلاب فرهنگی تهیه کردند که در آن مقطع رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، احمدی نژاد رئیس جمهور وقت بود. گزارش شورایعالی انقلاب فرهنگی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد و ایشان گزارش را دیدند و با نگرانی نسبت به مبحث واکنش نشان دادند اما چون طرح های راهبردی شورایعالی انقلاب فرهنگی معارض با قوانین بود و بار مالی زیادی داشت، به آنان گفته شد که این طرح را به مجلس عرضه دهید تا در مجلس به آن رسیدگی شود که اشکال کار از اینجا شروع شد. احمدی نژاد آن راهبردها را ابلاغ نمود اما تبدیل به لایحه نکرد و به مجلس نفرستاد. در آن ایام، کارگروهی در مجلس متشکل از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، اجتماعی و فرهنگی شکل گرفت و بنده رئیس کارگروه بودم و قرار شد که به این مورد رسیدگی نماییم.
برخی معتقد هستند که تحصیلات و اشتغال زنان ضد فرزندآوری است که این افکار مربوط به انقلاب اسلامی و دیدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری نیست و آنان زن را در جامعه و در میدان می خواهند
ما جلسات مفصلی گذاشتیم و بیشتر از ۲ هزار ساعت کار کارشناسی صورت گرفت و دستگاه های مختلف در این جلسات حضور بهم رساندند و در نهایت طرحی تحت عنوان «طرح جامع تعالی خانواده و افزایش نرخ باروری» که بعدها «طرح جمعیت و تعالی خانواده» نام گرفت، تدوین شد که این طرح متشکل از ۵۴ ماده بود.
ما در این طرح از جامعه شناسان، جمعیت شناسان و دانشمندان علوم تربیتی دعوت کردیم و مسائل مختلف صدمه شناسی شد. برای مثال در آن مقطع گفتیم که محدود شدن دوره باروری سبب شده نرخ باروری کاهش پیدا کند، به این معنا که به دلیل اینکه سن ازدواج بسیار بالا رفته و از ۱۶ سالگی به مرز ۳۰ سالگی رسیده است، میانگین تولد نخستین فرزند ۳۵ سالگی مادر است و مادری که در این سن صاحب نخستین فرزند شود، حداکثر دو فرزند خواهد داشت و یا حداقل به یک فرزند بسنده می کند.
همچنین نرخ زوجین بدون فرزند و تک فرزند بسیار زیاد شده است که ما در آن زمان چند مطالعه جامع روی این مورد انجام دادیم. بر مبنای مطالعات صورت گرفته در آن مقطع تمایل به ازدواج ۹۵ درصد و تمایل به فرزندآوری ۹۲ درصد بود. همینطور بیشتر از ۶۵ درصد افرادی که مطالعه و بررسی روی آنان انجام شده بود، تمایل داشتند که چهار فرزند داشته باشند.
تفاوت ما با جوامع غربی این است که هستی شناسی آنان کاملاً تغییر پیدا کرده است و تمایل به ازدواج و فرزند آوری در میان آنان از بین رفته اما در جامعه ایرانی این تمایل وجود دارد اما به علل مختلف محقق نمی گردد. به هر صورت ما مطالب خود در طرح جمعیت و تعالی خانواده را در چند فصل چون کاهش نرخ طلاق، افزایش سن ازدواج، افزایش میزان باروری و سلامت باروری تهیه کردیم و هدف گذاری شد تا ازدواج ها بموقع صورت گیرد، زندگی ها پایدار باشد و تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا زنان علاوه بر اینکه بتوانند فعالیت اجتماعی و تحصیلی داشته باشند، مادر بودن را هم تجربه کنند. البته در آن مقطع کسانی می گفتند که تحصیلات و اشتغال زنان ضد فرزندآوری است که این افکار مربوط به انقلاب اسلامی و دیدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری نیست و آنان زن را در جامعه و در میدان می خواهند و چنین دیدگاهی ندارند.

چرا اقدامات مجلس در زمینه جمعیت و خانواده به نتیجه نرسید؟
قاضی زاده هاشمی: طرح جمعیت و تعالی خانواده آماده شد اما دولت با آن مخالفت کرد و در نخستین گام، سازمان برنامه و بودجه در سال ۸۹ برآورد کرد که این طرح دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد و قابل اجرا نیست. در مجلس نهم باردیگر این طرح را به جریان انداختیم و باز هم دولت با آن مخالفت کرد. گزارشی توسط رئیس مجلس وقت خدمت رهبر معظم انقلاب عرضه شد که مجلس طرح جمعیت و تعالی خانواده را تهیه کرده است اما دولت همکاری نمی کند که به صورت رسمی و غیر رسمی به دولت تذکر داده شد که در این راستا همکاریهای لازم را انجام دهد اما باز هم این همکاری شکل نگرفت.
قاضی زاده هاشمی: دولت روحانی به بهانه بار مالی، طرح جمعیت و تعالی خانواده را معطل گذاشت و مجلس در این شرایط قوانینی را که انگیزه مردم برای فرزندآوری را کاهش می داد، حذف کرد
دولت روحانی چه نگاهی به طرح جمعیت و تعالی خانواده دارد؟
قاضی زاده هاشمی: در دولت اول روحانی، نوبخت اظهار داشت که این طرح ۱۲ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و تأمین آن توسط ما غیر ممکن است. در این شرایط ما در مجلس به این نتیجه رسیدیم که قانونگذاری محدود نماییم. به این معنا که چند قانون سلبی داشتیم. برای مثال قانونی وجود داشت در خصوص محدودیت دریافت خدمات برای کسانی که بیشتر از ۴ فرزند دارند که این قانون را لغو کردیم و همینطور سراغ قوانین ایجابی رفتیم و تاکید کردیم که با اقداماتی که سبب نازایی دائمی می شود، برخورد شود. همینطور در چارچوب برنامه ششم توسعه بعضی از احکام طرح جمعیت و تعالی خانواده لحاظ شد، بگونه ای که بعضی از مواد ۵۴ گانه طرح جمعیت و تعالی خانواده هم اکنون و در چارچوب برنامه ششم توسعه تبدیل به قانون شده است.
البته آن بخش هایی از طرح چون توسعه خوابگاه های متأهلی که منابع مالی جدی تری لازم داشت، متأسفانه محقق نشد و روز به روز به علت نوسانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این مشکل جدی تر می شود و تابحال سیاست های تشویقی عملیاتی نشده است. البته بنده معتقدم بیشتر از آنکه مساله جمعیت اقتصادی باشد، مربوط به مسائل فرهنگی و تغییر سبک زندگی مردم است. چون که ملت ما دوران سخت تر از شرایط فعلی بخصوص در دوران جنگ جهانی اول و دوران قبل از جنگ جهانی اول و قحطی را سپری کردند. با آنکه مردم در آن سال ها خاک اره می خوردند، اما نرخ ازدواج و فرزندآوری مشکل چندانی نداشت.
قاضی زاده هاشمی: بیشتر از آنکه مساله جمعیت اقتصادی باشد، مربوط به مسائل فرهنگی و تغییر سبک زندگی مردم است به نظر شما چرا در گذشته و علیرغم مشکلات شدید اقتصادی، نرخ جمعیت پایین نبود؟
قاضی زاده هاشمی: در آن مقطع سامانه حمایت اجتماعی داشتیم و شکل جامعه ما طبقه متوسط شهری نبود بلکه یک طبقه چند لایه خانوادگی بود که افراد در بستر خانواده پشتیبانی می شدند و در این نظام حمایت اجتماعی، پدران و مادران از فرزندان حمایت می کردند و در مقابل سالمندان هم به خانه سالمندان نمی رفتند و چون به صورت جمعی زندگی می کردند، همه از هم پشتیبانی می کردند. اما آن نظام حمایت اجتماعی را به هم زدیم و به شکلی خانواده مسئول تبدیل به خانواده غیر مسئول و غیر پاسخگو شده است و عدم اطمینانی رخ داده و افراد برای تشکیل و ادامه زندگی مشترک تنها هستند.
در واقع دختر و پسری که ازدواج می کنند، برای تأمین مخارج زندگی و همینطور نگهداری فرزندان خود در شرایط فعلی تنها هستند و هر چقدر شهرها بزرگ تر شود، میزان تنهایی افزوده می شود و ارتباطات نقطه چین می شود. از طرفی آرزوها و سطح زندگی افراد رشد یافته است و سبب شده در سنین بالاتر به آن سطح از آرزوها برسند یا شاید هم نرسند که این مساله هم تأثیرات خویش را در امید به آینده و فرزندآوری می گذارد. به عبارت بهتر تولد فرزند ماحصل امید به آینده یک خانواده و فرزند اول برای استقامت خانواده است اما از فرزند دوم به بعد، پدر و مادر محاسباتی را در نظر می گیرند و بنابراین در این حوزه شاهد افت جدی هستیم.

جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند است و بنابراین کاهش نرخ جمعیت را خطری جدی می داند اما کشورهای عربی و اسکاندیناوی چنین نگاهی ندارند و برای آنان مهم نیست که کشوری دسته چندم باشند چرا کاهش نرخ جمعیت برای ما مساله ای خطرناک است؟
قاضی زاده هاشمی: اصل ماجرا این است که ما می خواهیم یک تمدن باشیم. برای کشوری چون دانمارک مهم نیست که تابع و کشوری دست چندم در جهان باشد اما رویکرد ما به مبحث قدرت با آنان متفاوت می باشد و ما نمی خواهیم تحت سلطه کشورهای دیگر باشیم.
همچنین ۵۰ درصد جمعیت امارات افراد خارجی و ۳۰ درصد جمعیت عربستان مهاجر هستند. طرفداران طیف دوم از جمعیت شناسان معتقد هستند که در نهایت ما هم مهاجرپذیر می شویم و نیروی کار خویش را از کشورهای همسایه چون پاکستان می گیریم.
خطاب به این افراد باید اظهار داشت که عدم توازن جمعیتی در کشورهای خاورمیانه به معنای شروع تجزیه است و ابعاد امنیت ملی پیدا می کند و باید مسؤلان به آن توجه داشته باشند. کسانی که در این طیف قرار دارند و معتقدند که کاهش نرخ جمعیت مقوله مهمی نیست، به امنیت ملی و حفظ استقلال کشور توجه ندارند و پارادایم آنان نگاه به غربی هاست.
گروه سوم کسانی هستند که می گویند ما از حیث کاهش نرخ جمعیت در خطر هستیم اما فرصت داریم و می توانیم طی سال های آینده این مشکل را حل نماییم. البته ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که در شرایط فعلی و بعد از یک دهه بحث و گفتگو درباره نوع نگاه به مقوله جمعیت، ادبیات صاحب نظران این عرصه به یکدیگر بسیار نزدیک شده است و الان همه تقریباً به این مساله رسیده اند که باید کار جدی برای مقابله با کاهش نرخ جمعیت در دستور کار مسؤلان قرار گیرد.
مجلس یازدهم چه برنامه هایی در حوزه جمعیت و خانواده دارد؟
قاسم پور: مساله خانواده برای جمهوری اسلامی مساله ای مهم می باشد و سیاست های کلی نظام در حوزه های خانواده، جمعیت و سلامت مدام این مساله را گوشزد می کند که مقوله خانواده، ازدواج و فرزندآوری باید جز مسائل درجه یک نظام باشد و بر این اساس باید نسبت به آن دغدغه جدی داشته باشیم. از طرفی، روند تغییراتی که ما در این حوزه تجربه کردیم، هیچ کشوری تجربه نکرده و روند تغییرات پرشتاب نشان داده است که حوزه خانواده را باید با تدابیر ویژه مورد توجه قرار داد.

علاوه بر آن، توجه به مساله ازدواج و فرزندآوری را باید فرابخشی دید و هر اقدامی که در حوزه جمعیت و خانواده مقرر است انجام گیرد، باید ابعاد مختلف را مدنظر قرار دهد. این مسائل سبب شد که ما در ابتدای مجلس یازدهم تصمیم بگیریم با جدیت بیشتری مساله خانواده و جمعیت را مورد توجه قرار دهیم. البته ما به این نتیجه رسیدیم که فرآیندهای موجود در مجلس برای حل مسائل جمعیت و خانواده کافی نیست و اجازه اقدام مؤثر را نمی دهد و بر این اساس تصمیم گرفتیم که طرح تشکیل کمیسیون ویژه خانواده را تهیه نماییم.
قاسم پور: مجلس به دنبال حل مشکلات خانواده و جمعیت است و بنابراین طرح تشکیل کمیسیون ویژه خانواده را در مجلس تهیه کرده ایم
طبق ماده ۴۰ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ویژه برای موارد مهم و استثنایی شکل می گیرد و با عنایت به این که مقام معظم رهبری طی سال های اخیر همواره بر لزوم توجه به مقوله جمعیت و خانواده تاکید فرمودند و به تعبیر ایشان، باید از پیری جمعیت جلوگیری شود، بر این اساس لزوم تشکیل کمیسیون ویژه خانواده دوچندان شد. کمیسیون ویژه این امکان را فراهم می آورد که افراد با تخصص های مختلف علاوه بر اینکه عضو کمیسیون تخصصی خود هستند، در کمیسیون ویژه هم عضو شوند و بدین ترتیب مساله خانواده با تخصص های مختلف بررسی شود.
مجلس برای برنامه ریزی و قانون گذاری در حوزه خانواده نیازمند چه اطلاعاتی است؟
قاسم پور: در بحث جمعیت و تسهیل ازدواج در وهله اول ما نیازمند یک گزارش نظارتی جامع جمعیتی از همه دستگاه ها هستیم. همینطور نظارت مستمری در اجرای قانون باید وجود داشته باشد. برای مثال قانون تسهیل ازدواج در مجلس هفتم تصویب گردید اما با گذشت ۱۵ سال از تصویب آن، هنوز آیین نامه تسهیل ازدواج نوشته نشده و این قانون روی زمین مانده است. مجلس یازدهم باید بتواند تمام ظرفیت ها را تکمیل کند تا بر حسن اجرای قوانین نظارت صحیح صورت گیرد که البته این مساله مربوط به همه قوانین است اما به صورت ویژه باید نظارت های جدی بر قوانین در رابطه با جمعیت و خانواده صورت گیرد تا دیگر قانونی در این حوزه روی زمین نماند.
حیطه وظایف کمیسیون ویژه خانواده با کمیسیون فرهنگی در تعارض نیست؟
قاسم پور: کمیسیون فرهنگی علاوه بر بررسی موضوعات جمعیت و خانواده، اولویت های دیگری را هم بررسی می کند و بعضاً شاهد اطاله بررسی هستیم که با تشکیل کمیسیون جمعیت و خانواده می توان در اسرع وقت و به صورت بسیار جدی مساله خانواده و جمعیت را پیگیری کرد. در شرایط فعلی و در بحث خانواده و جمعیت فرصت های محدودی داریم و باید بتوانیم بگونه ای قانون گذاری نماییم که آثار آنرا بسیار سریع در جامعه ببینیم. ما هم اکنون در چاله جمعیتی قرار گرفتیم و فرصت بسیار محدودی داریم تا از آن خارج شویم و نباید فرصت را از دست دهیم. علاوه بر آن بیشتر از ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج نیازمند حمایت و تسهیلات برای ازدواج هستند.

مجلس چه برنامه ای در زمینه پشتیبانی از خانواده دارد؟
قاسم پور: مجلس باید به سمت حمایت اجتماعی و قانونی از خانواده ها بخصوص در مقوله فرزندآوری حرکت نماید. خانواده ایرانی تمایل به فرزندآوری دارند و متوسط تمایل به فرزندآوری ۲.۷ است که الان ۱.۶ درصد آن محقق می شود و در صورتیکه تمهیداتی در نظر گرفته شود تا نرخ ۲.۷ تمایل به فرزندآوری محقق شود، عملاً نرخ باروری به بیشتر از نرخ جایگزینی ارتقا می یابد. بنابراین وظیفه سیاستگذار و قانونگذار است که با قانونگذاری و برداشتن موانع این تمایل به فرزندآوری در جامعه ایرانی را مورد توجه قرار دهد و برای محقق شدن آن حمایت و تسهیلات ویژه را رقم بزند.
قاضی زاده هاشمی: نرخ بالای تمایل به فرزندآوری در کشورمان نشان داده است که ما بسیار جلوتر از کشورهای غربی هستیم چون که جوانان غربی تمایل به ازدواج رسمی و فرزندآوری ندارند
قاضی زاده هاشمی: نرخ بالای تمایل به فرزندآوری در کشورمان نشان داده است که ما بسیار جلوتر از کشورهای غربی هستیم چون که جوانان غربی تمایل به ازدواج رسمی و فرزندآوری ندارند اما بیشتر از ۹۰ درصد از جوانان ما تمایل به ازدواج رسمی و فرزندآوری دارند که بر این اساس ما باید موانع پیش روی آنان را مرتفع نماییم.
قاسم پور: خانواده ایرانی تمایل به فرزندآوری دارد و نهاد سیاست گذار، قانون گذار و اجرایی باید از آنان حمایت کنند تا این اتفاق محقق شود. خوشبختانه این نگاه در مجلس شورای اسلامی به خوبی وجود دارد و باید در تعامل با دولت این مورد تبدیل به دغدغه دولت هم شود تا بلکه نرخ تمایل به فرزندآوری جوانان ایرانی تحقق یابد. مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با نمایندگان تاکید کردند که علاوه بر حل مشکلات معیشتی، بحث خانواده و تسهیل ازدواج جوانان و فرزندآوری آنان هم در مجلس باید پیگیری شود.
چه اقداماتی در این راستا باید در دستور کار قرار گیرد؟
قاسم پور: طرح تعالی جمعیت و خانواده در مجالس قبلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و الان در مجلس اعلام وصول شده است و منتظر تعیین تکلیف تشکیل کمیسیون ویژه خانواده هستیم تا در صورت تصویب، این طرح در آنجا رسیدگی شود.
قاضی زاده هاشمی: البته طرح جمعیت و تعالی خانواده با چارچوب ذهنی یک دهه قبل تنظیم شده و حتی اعداد و ارقام آن درباره سن ازدواج و زوج های منتظر ازدواج با شرایط فعلی متفاوت می باشد و باید در مجلس این طرح بازنگری شود.
قاسم پور: قانون تسهیل ازدواج جوانان هم مربوط به دو دهه قبل است و باید بازبینی شود. مثلاً در آن قانون بحث مسکن موقت مطرح شده بود و دولت در همان زمان طرح مسکن مهر را در دستور کار قرار داد و این مساله نشان دهنده عدم گفتگو بین دولت و مجلس در آن مقطع است. زمانی که دولت در حال اجرای طرح مسکن مهر است، اساسا مسکن موقت را پیگیری نمی نماید. بر این اساس، باید در این دوره برای اجرای سیاست های افزایش جمعیت و تسهیل ازدواج بین دولت و مجلس هماهنگی وجود داشته باشد.
طرح جمعیت و تعالی خانواده و قانون تسهیل ازدواج با چارچوب ذهنی یک دهه قبل تنظیم شده است و احتیاج به بازبینی در مجلس دارد
در صورتی که مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه خانواده موافقت نکند، شما چه اقداماتی برای مشکلات این حوزه در دستور کار قرار می دهید؟
قاسم پور: ما پیگیر تشکیل کمیسیون ویژه خانواده در مجلس هستیم اما اگر این اتفاق محقق نشود، باز هم مشکلات مربوط به جمعیت و خانواده را در مجلس دنبال می نماییم، هرچند کار سخت تر خواهد بود اما همین جمعی که الان شکل گرفته است در چارچوب دیگری کنار یکدیگر خواهند بود و طرح های مربوط به این حوزه را پیگیری می کنند. خانواده محوری یک بحث جدی است و همه قوانین باید خانواده محور باشند و با این رویکرد مورد ارزیابی قرار گیرند. روح حاکم بر مجلس، پشتیبانی از خانواده است و بعید می دانم که مساله جدی در این مجلس نسبت به خانواده محوری در قوانین وجود داشته باشد.

قاضی زاده هاشمی: خانواده محوری مساله ای بسیار مهم می باشد اما پایه رسمی سنجش در نظام برنامه ریزی کشور شخص و یا فرد است که به اعتقاد بنده اشتباه است. از نظر ما پایه برنامه ریزی باید خانواده باشد چون که وقتی خانواده مبحث برنامه ریزی کشور شود و سایر متغیرها بر مبنای آن شکل گیرد، رفتار جامعه تغییر پیدا می کند.
برای مثال طی سال های قبل و در زمانی که طرح جمعیت و تعالی خانواده را در مجالس قبل تدوین می کردیم، گفتیم معلم و اساتید دانشگاه نباید مجرد باشند چون که نقش الگو برای جامعه را دارند اما بعضی از خانم های متدین سر ما فریاد زدند و گفتند نباید این مورد در قانون قید شود و جالب بود که دبیر ستاد خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی که در جلسات شرکت می کرد، یک خانم مجرد بود و اعتراض زیادی به این مساله کرد. علت پافشاری ما روی این مساله آن است که وقتی جوانان موفقیت ها را در تجرد ببینند، ازدواج را کنار می گذارند. در حالیکه ما باید مادرهای موفق چون زهرا شیخی نماینده مجلس را به مردم معرفی نماییم که برای سومین بار مادر شد. خانم شیخی پزشک متخصص، نماینده مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه است و در ۴۰ سالگی سومین فرزندش را به دنیا آورد که این مساله نشان داده است شما می توانید فردی تحصیل کرده و در اجتماع باشید و در عین حال مادر شوید که این نمادها باید در جامعه بیشتر نشان داده شود.
درست است که الان عده ای از مردم مشکلات اقتصادی دارند، اما سوال این است که چرا دهک های بالای درآمدی جامعه با آنکه وضعیت اقتصادی خوبی دارند، تمایلشان به فرزندآوری کمتر است؟ در جامعه باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا طبقه فرهیخته، کارمند و کسانی که ثبات اقتصادی دارند، تمایل بیشتری به فرزندآوری داشته باشند چون که این افراد الگوی جامعه هستند و باید کار جدی فرهنگی صورت گیرد.
اگر تعصب ملی و اسلامی داریم و می خواهیم فرهنگ، ادب، زبان فارسی و تمدن ایرانی باقی بماند، باید توسط خود ایرانیان باقی بماند. اگر جامعه به سمت پیری و کاهش جمعیت حرکت نماید، ما مجبور هستیم که نیروی کار را از سایر کشورها بگیریم بگونه ای که بررسی ها نشان داده است ۳۰ درصد جمعیت کشور در سال ۱۴۴۰ کارگر خارجی می شوند.


1399/05/14
14:06:33
5.0 / 5
2347
تگهای خبر: ابلاغ , خدمات , دولت , زندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام