یك فعال سیاسی:

تنها راه مقابله با فساد، شفاف سازی و تحقق نظارت است

تنها راه مقابله با فساد، شفاف سازی و تحقق نظارت است

به گزارش خبرگزاری نام قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی با تاكید بر اینكه تنها راه مقابله با فساد، شفاف سازی و تحقق نظارت است، اظهار داشت: نمایندگان مردم در شورای اسلامی، جامعه مبلغین و گروه های مرجع باید در مقابله با فساد و رانت پیشرو باشند.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، محمد سالاری در جلسه دوره ای جامعه مبلغین تهران با اشاره به اینكه یكی از رسالت های تاریخی روحانیت بعنوان یكی از گروه های مرجع و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران، طرح موضوعات، مشكلات، چالش ها، ناكارآمدی ها و واقعیت های روز جامعه و واكاوی و بحث و تبادل نظر در مورد آنها است، اظهار نمود: انقلاب اسلامی ما در درجه اول با محوریت روحانیت و با مشاركت و حضور احزاب، نیروهای سیاسی، تشكل ها و گروه های مردم نهاد و گروه های مرجع و بازاری ها و توده مردم شكل گرفت، ازاین رو امروز همه ما وظایفی به عهده داریم و از شما بعنوان سرمایه های ملی و مذهبی و اجتماعی در كشور كه صاحب منبر و تریبون هستید تقاضا داریم در مباحث خود به واقعیات امروز جامعه بپردازید.
وی با اشاره به اینكه در خیلی از نظامات تصمیم گیری و تصمیم سازی كشور شاهد ناكارآمدی و گاها انحراف از آرمان ها و اصول اولیه هستیم، اضافه كرد: یقینا یكی از علل این ناكارآمدی هم فقدان فضای شفاف سازی و نظارت همگانی در تصمیم گیری های كشور است. باید اجازه دهیم كه همه، راجع به مسائل روز كشور بحث كنند حتی مخالفین و براندازان تا مردم بدانند كه آنها حرفی برای گفتن ندارند. اما چون اجازه سخن گفتن به آنها آنچنان كه باید داده نمی گردد، برخی فكر می كنند آنها صاحب ایده و حرف های حساب هستند.
قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی با اشاره به اینكه یكی از مهمترین مشكلات امروز كشور ما مشكل معیشتی، اقتصادی و ناكارآمدی سیستم های تصمیم سازی و تصمیم گیری در كشور است، خاطرنشان كرد: امیدواریم با عبرت گیری از مجموعه اشكالاتی كه در گذشته داشتیم، بتوانیم مبتنی بر مشاركت آحاد مردم و همه گروه ها و جناح ها و مبتنی بر اصل گفت وگوی ملی و انسجام، تلاش نماییم تا انسجام و وحدت ملی در میان گروه هایی كه وفادار به انقلاب اسلامی و اصل نظام هستند و جمهوریت و اسلامیت كشور را قبول دارند، بوجود آوریم و اجازه دهیم آنها با هم بحث و گفتگو كنند به تفاهم حداكثری بر اساس منابع ملی برسند و در این حوزه روحانیت و مبلغین دینی باید پیشگام باشند.
سالاری افزود: یكی از درخواست های بنده بعنوان یك شهروند تهرانی و منتخب مردم در شورای اسلامی شهر تهران از جامعه مبلغین و روحانیت این است كه به این رویكرد كمك كنند. من معتقدم كسانی كه با شكل گیری انسجام ملی مخالف هستند در حقیقت روزیشان در خطر است و منافع خویش را در اختلاف گروه ها و جناح های سیاسی درون نظام می بینند.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وجود رانت و فساد موجود در بعضی دستگاه های كشور اظهار داشت: وضعیت معیشتی كشور را همه می دانیم كه به چه نقطه ای رسیده است. اقشار ضعیف جامعه در حال نابودی هستند. تورم های چندین برابری سبب شده است خیلی از افراد جامعه در خطر قرار بگیرند و از جانب دیگر در كشور حجم بالایی از فساد و رانت هر روز اتفاق می افتد كه با مطرح شدن آنها، مردم عصبانی می شوند. من فكر می كنم ما بعنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی پایتخت و شما بعنوان جامعه مبلغین و گروه های مرجع باید در مقابله با فساد و رانت پیشرو باشیم.
وی تصریح كرد: تجربیات جهانی هم نشان داده است كه تنها راه مقابله با فساد، شفاف سازی و تحقق نظارت همگانی است. من هم بعنوان یك عنصر سیاسی حزبی و نماینده مردم، در میان تمامی ناامیدی ها به اصل شفافیت و شبكه فضای مجازی و رسانه ها و دیده بان های اجتماعی در كاهش جدی فساد و رانت امیدوار هستم. هرچند در این فضای مجازی بی رحمی های بسیاری هم وجود دارد و آبروی بسیاری بی جهت و بدون استنادات واقعی از بین می رود اما باید توجه داشت كه فضای مجازی در كشور ما در مرحله گذار است و قاعده و راهكارهایی برای راستی آزمایی آن باید ایجاد شود تا به جایگاه واقعی كنشگری برسد.
او همینطور تصریح كرد: ما از شما روحانیت معزز درخواست داریم كه تلاش كنید با پاسخگویی مستدل به شبهات مطروحه در جامعه، اشكالات مبتنی بر سازوكارها و تصمیم غلط مسئولین و مجریان بر گردن اصل اسلامیت نظام اندخته نشود و در كنار توجه ضروری به عملیاتی كردن اسلامیت نظام، جمهوریت نظام را هم دریابید.
سالاری با اشاره به اینكه موضوعات سیاسی و امنیتی و دیپلماسی كلان مانند برجام در شورایعالی امنیت ملی تصمیم گیری می شود، تصریح كرد: به تازگی هم تصمیم گیری شده تا با عنایت به فضای كشور و البته به علت طولانی بودن و عموما بروكراتیك بودن فرآیند تصمیم گیری در مجلس و سایر نهادها، مباحث حوزه اقتصاد در شورایی تحت عنوان جلسات سران قوا آن هم بدون ارجاع به مجلس و طی سایر فرایندهای قانونی تصمیم گیری شود كه بطور قطع تدوام این روند باعث تضعیف جمهوریت نظام می گردد و بنابراین لزوم دارد تا جهت رفع این چالش ها، نسبت به اصلاح برخی رویه ها و سازوكارها اقدام گردد و بطور قطع قانون اساسی ما ظرفیت اصلاح این روندها را دارد.
قائم مقام حزب همبستگی درباره ضعف های موجود در مجلس اظهار داشت: اگر مجلس ما ضعیف است باید ساز و كارهای لازم برای تقویت مجلس فراهم گردد. اگر در بعضی محافل گفته می شود كه گاها نمایندگان مجلس شورای اسلامی خدای ناكرده كاسبكار شده اند و مجموعه طرح هایی كه عرضه می دهند عموما مبتنی بر نگاه بخشی و مطالبه گری های شخصی یا بخشی است، باید در جایی این سازوكارها اصلاح گردد. اگر استانی شدن انتخابات یا تشكیل مجلس سنا برای عبور از بخشی نگری و حضور نخبگان و نیروهای مرجع و با نگاه ملی كشور لزوم دارد، اقدامات لازم برای آن صورت گیرد. این كه مجموعه ای از شوراها و سازوكارها به صورت موازی ایجاد شوند و نهادهایی كه مبتنی بر اصل جمهوریت بوجود آمده اند، تضعیف شوند بسیار نگران كننده است.




1398/06/12
14:46:36
5.0 / 5
4306
تگهای خبر: قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام