بحران اقتصادی بزرگ دیگری بر سر راه جهان است؟

بحران اقتصادی بزرگ دیگری بر سر راه جهان است؟

به گزارش خبرگزاری نام به دنبال شیوع كرونا در سرتاسر جهان بازارهای مالی در كشورهای مختلف و به شكل معناداری در ایالات متحده سیر نزولی خویش را شتاب بخشیده اند و جهان بعد از وحشت انتشار كرونا حالا با تهدید دیگری هم رو به رو شده است كه می تواند تبعاتی به مراتب خطرناك تر از كرونا برای مردم در سرتاسر جهان به همراه داشته باشد.


سعید نادری - همزمان با افزایش نگرانی ها از نتایج احتمالی شیوع كرونا بر صنایع و فعالیت های اقتصادی در اقصی نقاط جهان، بازارهای مالی در كشورهای مختلف بدترین هفته خویش را از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ را پشت سر می گذرانند. كمپانی های بین المللی در سراسر جهان به علت سقوط بازارهای مالی در طول تنها یك هفته حدود ۵ تریلیون دلار سرمایه مالی و اعتباری از دست دادند. اصلی ترین هدف این سقوط تاریخی هم شركت های هواپیمایی و ابركمپانی های بین المللی نظیر اپل، مایكروسافت، جنرال موتورز و كمپانی هایی از این دست هستند. شیوع كرونا در خارج از سرزمین چین و به صورت مشخص ورود این ویروس در سطح گسترده به ایتالیا و بالطبع سایر كشورهای اروپایی بازار سهام در سرتاسر جهان را گرفتار وضعیتی استثنایی كرده است، كه می تواند نشانه ای برای آغاز یك ركود و بحران اقتصادی جهانی باشد. از سقوط قیمت نفت در بازار لندن تا سقوط آزاد ارزش سهام در آلمان، فرانسه، بریتانیا و روسیه به ما كمك می نماید تا خطر وقوع یك بحران اقتصادی را در یابیم. اما برای یافتن كانون اصلی بحران احتمالی پیش رو و تبعات ناشی از آن نگاهی به بازارهای آمریكا - جایی كه بحران مالی سال ۲۰۰۸ از آن جا شروع شد - نشان دهنده وضعیت بحرانی اقتصاد جهان است. با بحرانی شدن وضعیت اقتصادی و شیوع روزافزون ویروس كرونا همچون سال ۲۰۰۸ خطرات بسیاری در كمین چند صد میلیون یا شایدمیلیاردها نفر در سرتاسر جهان است؛ خطراتی از قبیل از دست رفتن بی شمار موقعیت شغلی، كاهش ثروت مردم عادی و طبقات فقیر جامعه كه می تواند در صورت ایجاد ركود اقتصادی به هزاران میلیارد دلار برسد تا شیوع باردیگر بحران مسكن و سلب مالكیت و بی خانمان شدن تعداد بی شماری از انسان ها در سرتاسر جهان، ركود بازارها و زیان دهی و ورشكستگی ابر كمپانی ها درست همانند آنچه در بحران مالی ۲۰۰۸ رخ داد. سقوط بازارها در ایام اخیر در سرتاسر جهان و مشخصا ایالات متحده آمریكا قویتر از بحران سال ۲۰۰۸ بوده است و بازارهای مختلف آمریكا با افزایش فزاینده نگرانی ها درباره انتشار ویروس كرونا به این كشور به شدت سقوط كردند و شاخصهای عمده سهام آمریكا وارد محدوده اصلاح قیمت شده اند و نا بسامانی در بازار انرژی و فلزات گرانبها هم به چشم می خورد. آیا بحران و ركود اقتصادی دیگری در انتظار اقتصاد آمریكا و سراسر جهان است؟
بازارهای مالی به گزارش سی ان ان، روزهای گذشته هفته ای وحشتناك برای بازار سهام در ایالات متحده آمریكا رقم خورد. در سایه افزایش هراس روز افزون از همه گیری و شیوع گسترده ویروس كرونا، سه شاخص عمده و اصلی سهام در بازارهای مالی بیشترین كاهش هفتگی خود در یك هفته را بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ نشان دادند. تنها شاخص نزدك كامپوزیت در روز گذشته توانست جهشی كوتاه را تجربه كند و بازار سهام تقریباً تمام روز را در محدوده قرمز و منفی نموداری گذراند. انتظارات بازار ها در خصوص اینكه بانك مركزی آمریكا (فدرال رزرو) برای پیشگیری از تنزل قیمت سهام و افزایش ارزش بازار گامی برمیدارد هم بعد از آخر هفته ی دشوار بازارها با نا امیدی رو به رو شد. داوجونز شاخص صنعتی داوجونز برای هفتمین روز پی در پی در محدوده قرمز ماند و با سقوطی ۳۵۷ واحدی یا به عبارت دیگر ۱.۴٪ كاهش بسته شد. این شاخص در نقطه ی بحرانی خود سقوط ۱۰۸۶ واحدی را هم تجربه نمود.
شاخص میانگین صنعتی داوجونز طی هفته گذشته ۳۵۸۳ واحد كاهش پیدا كرد، كه این كاهش شامل افت سقوط تاریخی پنجشنبه هم بود. روز پنجشنبه سنگین ترین افت روزانه تاریخ این شاخص رقم خورد و ریزش ۴.۴ درصدی شاخص در روز پنجشنبه فاجعه بار ترین عملكرد داوجونز را به نمایش گذاشت.
هفته گذشته بدترین هفته داوجونز را از زمان بحران اقتصادی و اكتبر ۲۰۰۸ رقم زد و شاخص سهام ۱۲.۴٪ سقوط كرد. اس اند پی ۵۰۰ شاخص اس اند پی ۵۰۰، كه مهم ترین شاخص سهام بورس به حساب می آید هم ۰.۸٪ سقوط كرد.
این شاخص در هفته گذشته ۱۱.۵٪ سقوط كرد و شاهد بدترین سقوط هفتگی خود از اكتبر ۲۰۰۸ تا به امروز بود.
سقوط اس اند پی در این هفته سبب از بین رفتن ۳.۲ تریلیون دلار از ارزش این بازار شد. ارزش مالی اس اند پی از ۱۹ فوریه ۳.۶ تریلیون دلار كاهش یافته است. نزدك نزدك كامپوزیت تنها شاخصی بود كه توانست روز گذشته را حدودا بدون تغییر به پایان رساند. شاخص نزدك هم در طول هفته ۱۰.۵ درصد كاهش پیدا كرد. ارزیابی ها نشانگر آن است كه سرمایه گذاران تا آخر هفته متمایل به حفظ موقعیت خود در بازار هستند و این امر می تواند بدان معنا باشد كه احتمالاً سقوط ارزش بازارهای مالی و اعتباری ایالات متحده آمریكا كماكان ادامه خواهد داشت. نفت وحشت ناشی از ویروس كرونا بازار انرژی را هم متلاشی كرده است چونكه سرمایه گذاران در تلاشند تا از سقوط تقاضا برای هر چیزی در این بازار بتوانند جلوگیری كنند؛ از سوخت هواپیما گرفته تا سوخت خودرو های دیزلی و بنزین مصرفی خودرو ها. كاهش فعالیتهای صنعتی در چین، كه صنایع و كارخانه ها با عنایت به شیوع بیماری كرونا فعالیت خویش را تنظیم می كنند تأثیر شگرفی بر روی قیمت ها گذاشته است. نفت خام كه اغلب به عنوان شاخص اصلی و معیار رشد اقتصادی در نظر گرفته می شود، به یك بازار عمیقا كم رونق تبدیل گشته و صف های فروش شلوغ شده است. نفت آمریكا با تنزلی ۴.۹ درصدی در روز جمعه به قیمت ۴۴ دلار و ۷۶ سنت در هر بشكه معامله شد. میزان سقوط بازار نفت در آمریكا به وضعیت بازار خرسی رسیده است كه به معنای كاهش ۲۰ درصد یا بیشتر نسبت به آخرین اوج قیمت است. قیمت نفت خام آمریكا از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ تابحال هیچگاه به كمتر از ۴۶ دلار در هر بشكه نرسیده بود. این كاهش ارزش به معنای شدیدترین سقوط هفتگی قیمت طلای سیاه از سال ۲۰۱۱ تابحال است. طلا هر زمان كه بازارهای مختلف گرفتار بحران و نوسانات شدید می شدند؛ بازار طلا به شكلی سنتی پناهگاهی امن برای سرمایه گذاران محسوب می شد، اما بازار طلا هم الان وخامت اوضاع را تجربه می كند. فعالان و تحلیل گران اما سقوط این بازار را به ترس سرمایه گذاران نسبت می دهند و معتقدند كه سرمایه گذاران در بازار طلا به علت ترس خود از سقوط سرمایه هایشان در بازار سهام طلاهای خویش را به فروش می رسانند. ارزش طلا در معاملات بازار با سقوطی ۴.۶ درصدی رو به رو شده است و هر اونس طلا به قیمت ۱۵۶۴ دلار و ۱۰ سنت معامله شد. این امر به معنای بدترین سقوط روزانه ارزش طلا از نوامبر ۲۰۱۸ به بعد است. اوراق قرضه دولتی سود دهی خزانه ملی هم در روز جمعه با نزول جدی روبرو شده و الان وضعیت سرمایه گذاران و مالكان اوراق قرضه دولتی نسبتا مناسب ارزیابی می شود. سود اوراق قرضه و قیمت آنها در مسیری خلاف یكدیگر و متفاوت حركت می كنند. الان سود اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله ایالات متحده به كمتر از ۱.۱۵ درصد كاهش یافته است.
آمریكا برای مقابله با بحران اقتصادی و سقوط بازارهایش چه برنامه ای دارد؟ تحلیل گران مریل لینچ روز گذشته اعلام كردند: حتی اگر بانك مركزی طی سه هفته آینده مبادرت به برگزاری نشست خود نكند، باز هم می تواند زودتر دست بكار شود و جلسه ای ویژه برای كاهش نرخ اضطراری برپا كند. آخرین كاهش نرخ اضطراری در خلال بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ رخ داد. بانك آمریكا هم اعلام نموده است كه در انتظار كاهش نیم درصدی نرخ است. اما گمانه زنی ها درباره كاهش نرخ اضطراری هم چندان خوشبینانه نیستند و خیلی از تحلیل گران اعتقاد دارند كه تبعات این رخداد می تواند بسیار فاجعه بار تر و گسترده تر از آنچه به نظر می رسد دامن اقتصاد آمریكا و جهان را بگیرد. دیوید مادن، تحلیلگر بازار در سی ام سی ماركتز در این خصوص می گوید: اگر بانك مركزی (فدرال رزرو) واقعا مجبور به مداخله در بازار شود، یعنی وضعیت تا به چه اندازه بحرانی است؟ در این میان هم مقامات مختلف بانك مركزی ایالات متحده تابحال در اظهار نظر های خود اعلام نموده اند كه كاهش نرخ اضطراری فعلا ضرورتی ندارد. جروم پاول، رئیس بانك مركزی آمریكا هم ظهر جمعه در اطلاعیه ای پایه ها و اصول اساسی اقتصاد آمریكا را قدرتمند توصیف كرد. وی اظهار داشت كه بانك مركزی وضعیت شیوع كرونا و نتایج اقتصادی ناشی از آنرا رصد می كند و اقدامات لازم در اینباره را انجام خواهد داد. چه چیزی در انتظار ایالات متحده آمریكا است؟ دانشگاه میشگان كه به صورت ماهانه برآورد تمایل مصرف كنندگان را منتشر می كند، روز جمعه اخطار داده است كه شیوع كرونا در آمریكا می تواند تاثیرات قابل توجهی بر مخارج مصرف كنندگان آمریكایی داشته باشد. نتایج برآورد ماه فوریه دانشگاه میشیگان از تمایلات مصرف كنندگان آمریكایی نشان از نگرانی های عمیق آنان دارد؛ بگونه ای كه در این نظرسنجی ها هم این میزان نگرانی از مارس سال ۲۰۱۸ تابحال بی سابقه بوده است. اغلب شركت كنندگان در این افكارسنجی منتظر شیوع كرونا در آخرین روزهای ماه جاری هستند. مصرف كنندگان به شكلی ستون فقرات اقتصاد آمریكا را شكل می دهند و كاهش مخارج و هزینه هایشان می تواند ضربه ای شدید به رشد اقتصادی این كشور وارد كند. شیوع كرونا كماكان مرزهای كشورهای مختلف جهان را در می نوردد و تمام كشورها در كوشش برای توقف و نشان دادن واكنشی مناسب به این مساله هستند. از جانب دیگر هم سرمایه داران و بسیاری اقتصاددانان نگران تاثیرات شیوع جهانی ویروس كرونا بر رشد اقتصادی و سود دهی و درآمد كمپانی ها هستند. خیلی از كمپانی های بزرگ جهان همچون اپل و مایكروسافت اخطار داده اند كه به علت تبعات ناشی از شیوع كرونا توان كنترل كسب و كار خویش را از دست داده اند و الان با كاهش شدید تقاضا رو به رو شده اند. بانك گولدمن سكس هم اعلام نموده است كه طبق برآورد های خود ویروس كرونا سبب می شود رشد احتمالی سود شركت های آمریكایی امسال از بین برود. ۲۲۳۲۲۹

1399/01/15
13:45:49
5.0 / 5
3208
تگهای خبر: دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام