نقشه های جدید برای قطع یارانه دهك های مختلف

نقشه های جدید برای قطع یارانه دهك های مختلف

به گزارش خبرگزاری نام ایرنا نوشت: بعد از ۹ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت سه میلیون و ۴۶۸ هزار میلیارد تومان یارانه به افراد جامعه، مقرر شد از آغاز مهرماه سه دهك بالایی یارانه نگیرند كه بنا بر اظهار نظر كارشناس اقتصادی یارانه نقدی فقط باید به دهك های پایین جامعه كه قابل شناسایی است پرداخت گردد.


هدفمندسازی یارانه ها بحث داغ سال ۱۳۸۷ بود و رسانه ها هر كدام برپایه سیاست های خود تحلیل و تفسیرهای مختلفی منتشر می كردند. سرانجام ۱۵ دی ماه ۱۳۸۸ قانون هدفمندسازی یارانه ها با ۱۶ ماده و تبصره در مجلس تصویب و آذرماه اجرا شد. قرار بر این بود كه با اصلاح قیمت حامل های انرژی كه اهداف خاص خویش را به همراه داشت منابع ناشی از آن در محل های تعیین شده اختصاص یابد. ۳۰ درصد برای پشتیبانی از تولید، بهداشت و درمان و سایر بخش هایی كه ممكن بود در نتیجه حذف یارانه گرفتار صدمه شوند، ۲۰ درصد برای كمك به دولت در تامین هزینه ها و البته حركت به سمت بودجه های عمرانی و ۵۰ درصد باقی مانده از آنچه حاصل می شود برای توزیع بین خانوارها كه نقدی و غیر نقدی را در برمی گرفت. اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در چند فاز برنامه ریزی و ۱۳۹۴، سال پایانی اجرا تعیین شده بود. در این مدت فاز نخست از ۱۳۸۹ كلید خورد و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ وارد فاز دوم شد. گر چه فاز سوم به صورت رسمی اعلام نشد، اما با تغییر نرخ حامل ها در خرداد ماه ۱۳۹۴ به شكلی وارد فاز سوم شد. در این سال ها به علل مختلف همچون نبود اطلاعات كافی درباره دهك های بالای جامعه حذف یارانه نقدی محقق نشده بود و امسال سرانجام پس از چند سال برپایه بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه هیات دولت در مصوبه ای، وزارتخانه های تعاون، كار و رفاه اجتماعی و وزارت كشور و سازمان هدفمندی یارانه مكلف به حذف یارانه نقدی سه دهك بالای جامعه شد.
هیات وزیران در جلسه شانزدهم تیرماه امسال به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه كشور (با همكاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، كار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور، آئین نامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب كرد.
برپایه این آئین نامه، دولت موظف است با استفاده از تمام بانكهای اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهك بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران اقدام نماید. «علی ربیعی» سخنگوی دولت سیزدهم مردادماه در نشست خبری اظهار داشت كه در شناسایی و حذف دهك های شفاف عمل می نماییم. «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی هم دوازدهم شهریورماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت كه شناسایی سه دهك بالای درآمدی سخت و با دقت و وسواس كامل این كار را انجام می دهیم. وی اظهارداشت: شناسایی دهك های پردرآمد با كمك استانداران سراسر كشور خواهد بود و حذف یارانه سه دهك را از آخر شهریورماه شروع می نماییم.
«مهدی پازوكی» كارشناس اقتصادی امروز (دوشنبه) اظهارداشت: پرداخت یارانه در سال ۱۳۸۹ هدفمند نبود، بلكه برنامه پول پاشی بود و به همه یارانه پرداخت گردید. وی ادامه داد: با وجود آنكه درآمدهای نفتی و منابع درآمدی دولت در این سال ها كاهش یافته است اما مخارج دولت نه تنها كم نشده بلكه از دوره اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یك مرتبه به كاركنان خود حقوق می پردازد و علاوه بر آن ماهیانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم به حساب سرپرست خانوار یارانه نقدی واریز می كند. این كارشناس تصریح كرد: از جمعیت ۸۳ میلیون نفری كشور سهم هر دهك حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و مجموع سه دهك پایین جمعیتی ۲۵ میلیون نفر می شود. وی با تاكید براینكه یارانه نقدی فقط و فقط باید به سه دهك پایین درآمدی پرداخت گردد، اظهار داشت: در واقع به ۲۵ میلیون نفر باید یارانه نقدی پرداخت گردد در صورتی كه الان بیشتر از ۷۶ میلیون نفر معادل ۹۵ درصد از جمعیت كشور یارانه می گیرند. پازوكی اظهارداشت: از میان ۲۵ میلیون نفر دهك پایین جامعه، ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر آنها تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند كه نه تنها باید یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی بگیرند بلكه باید یارانه آنها با عنایت به رشد تورم افزایش یابد و برای این منظور باید یارانه افراد غیرنیازمند حذف شوند وی بیان كرد: برای پرداخت یارانه به دیگر افراد، باید در كمیته امداد امام خمینی (ع) ثبت نام كنند و راستی آزمایی شوند تا آنها هم یارانه بگیرند و براین اساس باید دهك های بالا از فهرست پرداخت یارانه نقدی حذف شوند. این كارشناس در توضیح شناسایی دهك های پایین جامعه، اظهار داشت: شناسایی دهك های بالا سخت نیست چون كه بخشی از افراد حقوق بگیر دولت هستند و اطلاعات آنها موجود است، همینطور استادان دانشگاه، نیروهای كشوری و لشكری، تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی، حقوق بگیران سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان هم مشخص هستند ازاین رو مشكلی در شناسایی نیست و قابل شناسایی است. وی تصریح كرد: در حالیكه دولت به دنبال حذف یارانه سه دهك بالایی جامعه است معتقدم كه یارانه تنها باید به سه دهك پایین جامعه پرداخت گردد. برپایه این گزارش تابحال یارانه نقدی در ۱۰۲ مرحله به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است كه معادل سه میلیون و ۴۶۸ هزار میلیارد تومان است.

1398/06/28
12:17:43
5.0 / 5
4075
تگهای خبر: دولت , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام