لیلاز :

ترامپ برنامه داشت سه اتوبان منتهی به تهران را ببندد

ترامپ برنامه داشت سه اتوبان منتهی به تهران را ببندد

به گزارش خبرگزاری نام سعید لیلاز تحلیلگر مسایل اقتصادی و سیاسی اظهار داشت: با تدابیری كه دولت آقای روحانی اندیشیده، اقتصاد ایران در همه عرصه ها در حال خروج از دام تحریم هاست.



سعید لیلاز در گفتگو با خبرآنلاین در واكنش به اظهارات اخیر بهرام پارسایی سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ درباره فساد در بازار خودرو اظهارداشت: آنچه ایشان درباره فساد در خودروسازان عنوان كرده، درست است. حتی به اعتقاد من ماجرا فراتر از این ارقام است. ازجمله ۶ میلیون دلار كالایی در گروه ایران خودرو به موریتانی فروخته شده و امروز هیچ كس پاسخگوی گرفتن پول آن نیست، یا منابعی كه در جاهای دیگر هدر رفته است؛ اما هیچ كدام به رضا رحمانی و دولت آقای روحانی ارتباطی ندارد و مربوط به دولت های گذشته است.
او اضافه كرد: اینكه با هدف بهره برداری سیاسی از غباری كه كشور را فرا گرفته دروغ بگوییم، بسیار رذیلانه است. لیلاز با تاكید بر اینكه در شرایط كنونی فحش دادن به دولت آقای روحانی فضیلتی ندارد، اظهار داشت: اما اگر با این عنوان دروغ بگوییم، رذیلت است.
نوك پیكان تحریم های ترامپ
او با اشاره به اینكه صنعت خودروسازی با همه مشكلاتی كه در ارتباط با تحریم ها داشته و نوك پیكان تحریم ها متوجه صنعت خودروسازی ایران بوده است، امروز در شرایط باثباتی قرار گرفته عنوان كرد: در بخشنامه ترامپ برای اعتمال تحریم ها ضد ایران، صنعت خودروسازی جلوتر از تحریم صنعت نفت و بانك مركزی قرار داشت. با این وجود می توانم نوید بدهم كه امروز خودروسازی از نقطه حضیض تولید عبور كرده و تولید خودرو از تیرماه امسال در حال افزایش می باشد.
وی افزود: امسال بسیار امیدواریم كه ركورد سال قبل عبور نماییم. امسال امیدواریم بالاتر از۹۰۰ هزار تا یك میلیون دستگاه خودرو در كشور تولید شود. خودرو های موجود در كف همه در حال جمع آوری است. هیچ كدام از خطاها و مسایلی كه مطرح می شود، متعلق به دولت آقای روحانی نیست. طبیعی است كه وقتی قیمت دلار از ۳۷۰۰ به ۱۴ هزار تومان افزایش می یابد، یك بازار رانت گونه جدید شكل می گیرد كه در آن امكان دارد شبكه فسادی شكل بگیرد.
قائم مقام شركت ایران خودرو دیزل با اشاره به اینكه الان رشد صنعت خودروسازی مثبت است، خاطرنشان كرد: بدون تردید می توان اظهار داشت كه صنعت خودروسازی از دام تحریم ها رسته است.
راهی كه دولت روحانی انتخاب كرد
او درپاسخ به این سوال كه یكسال است كه قیمت كارخانه و بازار آزاد رانت در بازار خودرو بوجود آورده و چرا اقدامی نشده است، اظهار داشت: دولت محترم باید خویش را با شرایط جدید قیمت ارز تطبیق بدهد. مشكل وزارت صنعت در این رابطه این بود كه باید مشكل خریدهای قبلی را حل می كرد، تا خریدهای جدید را با قرارداد جدید صورت گیرد.
لیلاز با تاكید بر اینكه هدف دولت آمریكا برای اقتصاد ایران، ایجاد ناآرامی های اجتماعی ناشی از این دوره گذر و انطباق بوده است، اظهار داشت: فرض كنید شما بعنوان یك خریدار خودرو قراردادی به ارزش ۷۰ میلیون تومان بسته اید، واردكننده قطعه پس از افزایش قیمت ارز، CKD را با قیمت ۲۰۰ میلیونی وارد می كند، اگر خودروساز خودرو را به ۲۰۰ میلیون به خریدار بفروشد، خریدار را ناراضی كرده، اگر ۷۰ میلیون تومان بفروشد، خودروساز زیان وارد كرده است. درست در این نقطه شبكه فساد پدید می آید.
او اضافه كرد: ازاین رو دولت ناچار بوده در این شرایط یك گزینه را انتخاب كند؛ دولت در ایران با هدف مقابله با خواسته دولت آمریكا چاره پیشگیری از تلاطم اجتماعی را برگزید و این الزاما غلط نیست، بلكه یك انتخاب است.

رها از بند تحریم ها
لیلاز در پاسخ به این سوال كه چرا باید مردم زیان این اتفاق را بپردازند؟ اظهار داشت: این زیان های ناخواسته ناشی از تحریم هاست. در نهایت اگر دولت یا خودروسازی ضرر كند، ملت هزینه اش را می دهد. خودروسازان ثبات اجتماعی را حفظ نموده و این هزینه را در طول زمان حفظ نموده است. در واقع خودروسازان ضربه تحریم های دولت ترامپ را با ضربه گیر مهار كردند.
وی افزود: در یكسال گذشته ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی كشوری كم شده است، مگر می شود كه تلاطم ایجاد نشود؟ مهم این است كه این تلاطم را چگونه جذب كنید؛یك شبه یا یكساله؟
قائم مقام شركت ایران خودرو دیزل عنوان كرد: من معتقدم كه دولت آقای روحانی به درستی و با هدف حفظ ثبات اجتماعی راه یكساله را برگزید. در غیراین صورت هم چوب را می خورد هم پیاز را. راهی كه دولت برگزید سبب شد هم ثبات اجتماعی حفظ شد و هم تولید خودرو رو به افزایش بگذارد. امروز با روند كاهنده نرخ تورم، اقتصاد ایران هم به صورت كلی از بند تحریم در حال گذر است.
این تحلیلگرمسایل اقتصادی اظهار داشت: هم اكنون تولید در صنعت خودروسازی در حال افزایش می باشد و این روند ادامه خواهد داشت. نه تنها در خودروسازی بلكه همه عرصه ها، اقتصاد ایران از دام تحریم ها در حال خارج شدن است.
او در پاسخ به این سوال كه بانك مركزی برای برخی قطعات خاص خودرو ها ثبت سفارش بدون انتقال ارز انجام نمی دهد، اظهار داشت: این همچون دروغ های رذیلانه ای است. هیچ اراده ای در خصوص كوچكترین اختلال در این روند واردات قطعات خودرو وجود نداشته است.
لیلاز تصریح كرد: صنعت خودروسازی از جانب دولت امریكا در نوك پیكان حمله قرار گرفت. هدف دولت آمریكا این بود كه ۸۰۰ تا یك میلیون نفر شاغل در صنعت خودروسازی كه سه اتوبان شاهرگ حیاتی تهران از وسط این صنایع می گذرد، را تحریك كرده كه این افراد به داخل اتوبان بریزند، جاده ها را ببندند و آشوب های اجتماعی ایجاد كنند تا یك نوع آلنده سازی در ایران ایجاد كنند، در حالیكه دولت با تدبیر این سیاست را خنثی كرده است.
او اضافه كرد: امروز صنعت خودروسازی از این مرحله عبور كرده است. با همه گرفتاری ها، ناراحتی ها و زیان هایی كه ایجاد شده، این مساله حل شده است. البته یك شبكه فسادی بوجود آمده كه با آنهم برخورد شده است و تمام منابع در حال برگشت است.
این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: امروز می توانم بگویم از نشانه بهبود وضعیت صنعت خودروسازی افزایش تولید و كاهش قیمت ها در بازار است. این روند هم ادامه خواهد یافت.
او در پاسخ به این سوال كه آیا مشكل تامین قطعه داریم یا خیر؟ اظهار داشت: حتما داریم اما این مشكل هم با تدبیر در حال حل شده است و در حال عبور هستیم.
قائم مقام شركت ایران خودرو دیزل خاطرنشان كرد: البته خط تولید برخی ها متوقف شده، اما تولید سایر خودرو ها در حال افزایش می باشد. در انتها سال ۹۶ تولید خودرو بیشتر از یك و نیم میلیون دستگاه بود كه پارسال به نصف رسید، اما امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید خودرو خواهیم داشت. خودروسازان هیچ تعهد انجام نشده ای، مگر درباره برخی خودرو های خاص ندارند.
معاون شركت ایران خودرو دیزل اظهار داشت: اگر یك ریال در قیمت تمام شده خودرو ها كاهش پیدا كند، قیمت خودرو كاهش خواهد یافت. خودروسازان درباره قیمت خودرو در قالب علم اقتصاد تصمیم می گیرند، یعنی قیمت را با افزایش تولید و كاهش قیمت تمام شده كاهش خواهند داد. هر دوی این دو برنامه در حال اجراست.
۲۲۳۲۲۳


منبع:

1398/06/10
23:02:57
5.0 / 5
4473
تگهای خبر: دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام