چند نفر در معادن شاغل هستند؟

چند نفر در معادن شاغل هستند؟

به گزارش خبرگزاری نام تسنیم نوشت: معاون وزیركار با اشاره به اینكه ۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معادن شاغل هستند اظهار داشت: وجود منابع معدنی سرشار در كشور ما می تواند مزیتی در جهت اقتصاد مقاومتی باشد و خیلی به كشور كمك نماید.


حاتم شاكرمی، معاون وزیركار با حضور در تفاهم نامه ای در جهت افزایش ایمنی معادن اظهار داشت: امروز حدود ۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معادن مشغول به كار هستند. وجود منابع معدنی سرشار در كشور ما می تواند مزیتی در جهت اقتصاد مقاومتی باشد و خیلی به كشور كمك نماید. وی با اشاره به ظرفیت بالای صادرات میگو اظهار داشت: چندی قبل برای مذاكره و عقد قرارداد در مورد صادرات میگو به مسكو رفته بودیم. آنجا از من پرسیده شد كه توان صادرات شما چقدر است. من گفتم كه ایران ۲۰ هزار تن تولید میگو دارد كه بخشی را به مصرف می رساند و ۱۲ هزار تن از آنرا می توان صادر كرد. شاكرمی بیان نمود: آن زمان به ما گفتند كه مصرف بازار روسیه ۸۰۰ هزار تن است. شما با این مساحت ساحلی كه دارید، حداقل باید ۵۰۰ هزار تن در سال تولید داشته باشید. این بخشی از ظرفیت های كشور ما برای اقتصاد مقاومتی را نشان داده است و احتیاج به جدیت و پیگیری دارد. معاون روابط كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه در جهت اقتصاد مقاومتی و از این نگاه باید نحوه استفاده، استخراج و بهره برداری از معادن باید مورد بازبینی قرار بگیرد، خاطرنشان كرد: در جهت بهره برداری مطلوب از معادن باید روش بهره برداری فعلی معادن مورد بازبینی قرار بگیرد تا دستاوردهای مهمی داشته باشیم. وی درباره ایمنی در معادن افزود: اگر بتوانیم بهره برداری از معادن را مكانیزه نماییم و روش های سنتی را كنار بگذاریم، به درجاتی ایمنی در معادن هم افزایش خواهد یافت. علاوه بر صیانت از نیروی انسانی شاغل در معادن، این مسئله منجر به استفاده مطلوب از ظرفیت های معادن هم خواهد شد. شاكرمی با اشاره به اینكه اگر در ساختار فرایند استخراج، اصلاح اساسی انجام ندهیم، ایمنی كاری كه مدنظر كارشناسان ایمنی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است، تحقق نمی یابد، افزود: روش های سنتی مخاطرات خودش را دارد. وقتی روش های استخراج مكانیزه نیست، هر قدر تجهیزات ایمنی را فراهم نماییم، نمی توانیم به صورت موثر حوادث كار را كاهش دهیم. بازبینی اساسی اگر انجام نشود، نمی توان ایمنی را به حد مطلوبی تأمین كرد.
معاون روابط كار وزارت تعاون، كار و رفاه با اشاره به اینكه اجتماعی مكانیزه كردن فرآیند تولید سبب افزایش بهره وری و ارتقای سطح ایمنی كار می شود، اظهار داشت: ما امروز معادنی داریم كه بهره وری معادل۹۰ برابر معادن دیگر دارد. به میزانی كه بهره وری بالا می رود، حوادث كار كاسته می شود. وی با اشاره به اینكه به مبحث ایمنی در معادن باید بعنوان یك مبحث ملی مورد توجه قرار داد، تصریح كرد: در سال ۹۵ تعداد ۳۶ مرگ ناشی از حوادث كار را در معادن داشتیم. در سال ۹۶ مرگ ناشی از حوادث در معدن به ۸۴ نفر می رسد كه حادثه یورت تأثیر زیادی در بالا رفتن این عدد داشته است. معاون روابط كار وزارت كار افزود: به عقیده من شورایعالی معادن باید بعنوان یك مبحث ملی به ایمنی توجه كند. استانداردسازی، آموزش، قانون و مقررات و تجهیزات هم بخش های مهمی از بحث ایمنی را تشكیل می دهد. شاكرمی اظهار داشت: تفاهم نامه وزارت كار با ایمیدرو به استانداردسازی تجهیزات كمك خواهد نمود. یكی از اشكالات معادن ما تجهیزات غیراستاندار و شرایط غیراستاندارد در محیط معادن است. سه حادثه بزرگ در دنیا در مورد معادن معروف هستند كه در فرانسه در سال ۱۹۰۶، در چین در سال ۲۰۱۷ در ایران معدن یورت اتفاق افتاده است. هر سه حادثه هم به خاطر ایجاد جرقه الكتریكی بود. وی با تاكید بر بهره مندی از شركت های دانش بنیان در بومی سازی اظهار داشت: در شرایط تحریم در ارتباط با تحریم باید به سمت بومی سازی برویم و از شركت های دانش بنیان در جهت بومی سازی بهره بگیریم. شاكرمی اضافه كرد: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به دنبال این است كه به مقاوله نامه ۱۷۶ سازمان جهانی كار كه مبحث ارتقای ایمنی در معادن است، بپیوندد. مبحث پیوستن به این مقاوله نامه الان در كمیسیون دولت می باشد و بعنوان لایحه به مجلس عرضه خواهد شد. ۲۲۳۲۲۳


منبع:

1398/10/28
14:47:58
5.0 / 5
4354
تگهای خبر: دولت , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام