انصاری:

رشد نقدینگی التهاب غیرعادی ندارد

رشد نقدینگی التهاب غیرعادی ندارد

به گزارش خبرگزاری نام مدیرعامل اسبق بانك ملی رشد نقدینگی در كشور را مناسب ولی سپردن امور به بازار را به زیان كشور می داند.



امیرعباس آزرم وند: عبدالحمید انصاری، مدیرعامل اسبق بانك ملی و كارشناس حوزه بانكی، درباره روند رشد نقدینگی كشور در سال ۹۷ اظهار داشت: بررسی آمارها نشان می دهند كه نرخ رشد نقدینگی نسبت به سال ۹۶ تنها یك درصد رشد داشته كه به معنای عدم تغییر چندان این شاخص است. درنتیجه می توانم بگویم فعلا التهاب غیر عادی رخ نداده و شرایط عادی است. گرچه این نرخ رشد برای نقدینگی نگران كننده است.
وی در ارتباط با ارقامی چون افزایش ۸۵ درصدی بدهی دولت به بانك مركزی خاطرنشان كرد: در این بخش جابجایی حسابداری صورت گرفته، یعنی بانك ها بدهی دولت را از بانك مركزی گرفتند اما بانك مركزی این منابع را بعنوان بدهی دولت دانسته و بنابراین در آمارهای اخیر این ارقام دیده می شوند كه ناشی از جابجایی هاست.
مدیرعامل سابق بانك ملی در ارتباط با روندی كه سیاستهای پولی پارسال پشت سر گذاشت، تصریح كرد: همچون مهم ترین كارهایی كه صورت گرفت و تبعات آن افزایش نرخ تورم بود، پرداخت ضرر و زیان سپرده گذاران موسسات غیر مجاز بود. بانك مركزی با ادعای ساماندهی وارد شد و ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع خود را به زیان كنندگان پرداخت. تاثیر این اقدام افزایش چندین درصدی نرخ تورم بود و این تزریق نامتجانس و بی منطق عملا بدهی ها را از جیب مردم پرداخت.

انصاری افزود: متاسفانه گاهی ناچار به این بی منطقی ها هستیم. دولت بنا دارد بانكهای نظامی را ساماندهی كند كه البته اتفاق خوبی است ولی اگر قرار باشد در این ماجرا هم مانند موسسات غیر مجاز عمل شود طبعا كشور گرفتار صدمه فراوانی می شود. با این همه بر مبنای آمارهای انتشار یافته اخیر، فعلا رشد نامتعارف نقدینگی نداشتیم و عملكرد بانك مركزی و دولت نادرست نبوده است.
این كارشناس بانكی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی متفاوت بودن عملكرد مدیران در شرایط امروز و سالهای ابتدایی انقلاب تصریح كرد: شرایط آغاز جنگ به مراتب از وضعیت امروز كشور بی ثبات تر بود. تولید ناخالص داخلی فعلی را با آن زمان مقایسه كنید، موجودی انبارها را نسبت به امروز ببینید، همه چیز به مراتب بدتر بود.
لیبرالیسم ناكارآمد است
او با رذالت خواندن فساد اقتصادی در مقام یك مدیر یا مسئول اظهار داشت: برخی تصور می كنند پست هایی كه دارند غنیمت جنگی است. با این وجود در شرایط تحریم حكمران وظایف مهم تری دارد. این را باید مدنظر داشته باشیم كه تحریم دقیقا همان جنگ جدی است و طرف مقابل از هیچ تلاشی در این رابطه فروگذار نخواهد بود. دولت بنا دارد بانكهای نظامی را ساماندهی كند كه البته اتفاق خوبی است ولی اگر قرار باشد در این ماجرا هم مانند موسسات غیرمجاز عمل شود طبعا كشور باردیگر گرفتار صدمه فراوانی می شود.
وی اضافه كرد: بررسی كنید، ببینید در دوره جنگ دوم جهانی، آلمان، فرانسه و حتی ایالات متحده چه قوانین سختگیرانه ای تنظیم كردند. مثلا برای توزیع یك قالب پنیر چقدر نظارت وجود داشت ولی در شرایط فعلی در ایران عده ای پیدا شدند كه خواستار سپردن امور به دست بازار بی بند و بار هستند.
انصاری با رد لیبرالیسم بعنوان یك مكتب پیشتاز اقتصادی خاطرنشان ساخت: سپردن امور به بازار در شرایط فعلی یعنی اجازه داده شود هر كس زور بیشتری دارد حق دیگری را پایمال كند.
زنگنه مدیری پرتكاپو است
این مدیربانكی در ارتباط با حواشی به وجود امده برای بعضی از مدیران مانند وزیر نفت اظهار داشت: من آقای زنگنه را یك مدیر واقعی كه اهل تلاش و كوشش است می دانم. حسن ایشان در تكاپوی دائمی و پرتجرك بودن است.
انصاری با تاكید بر اینكه مواضع وزیر نفت خوب و فعالیت های وی قابل دفاع است، خاطرنشان كرد: آقای زنگنه هواپیمایی نفت را فروختند، علیرغم فشارها تیم داری در لیگ برتر را رها كرد و اداره دانشگاه نفت را از نظر كیفی اصلاح كرد كه همگی قابل احترام هستند كه در كنار دهها كار خوب ایشان قرار می گیرند.
او با تاكید بر عملكرد خوب زنگنه اضافه كرد: نباید افرادی كه رقبای فراوان دارند غیر حساب شده رفتار كنند و گاف دهد. من وزیر نفت را تا حالا ندیدم اما جدیت ایشان را می شناسم.
مدیر عامل سابق بانك ملی تصریح كرد: با این همه در شرایط فعلی حمله به وزیر نفت به سود كشور نیست و بهتر است برای حفظ منافع كلان كشور به این روند خاتمه داد.
۲۲۶۲۲۸

1398/06/11
14:36:16
5.0 / 5
4401
تگهای خبر: حكم , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام