قالیباف:
حکمرانی را نمی توان در اتاق های دربسته پیش برد
به گزارش خبرگزاری نام، رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حکمرانی را نمی توان در اتاق های دربسته و صرفاً با حضور سیاستمداران پیش برد.
به گزارش خبرگزاری نام به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف عصر دوشنبه در دیدار وزیر علوم و رؤسای دانشگاه های سرتاسر کشور که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با اشاره به اینکه کشور به حکمرانی علمی نیاز دارد، اظهار داشت: اگر مقرر است به این نوع حکمرانی برسیم، پژوهش، آموزش و فرهنگ سه پایه اصلی حل مسایل کشور هستند و ساخت حکمرانی برای حال و آینده کشور و استفاده از تمامی درس عبرت هایی که از گذشته گرفته ایم، لازم است. وی با یادآوری این که در این راه، وزارت خانه های آموزش و پرورش و علوم نقش محوری دارند، افزود: این دو وزارت خانه در ابعاد مختلف نباید تضعیف شوند. چونکه جامعه ای به وسعت یک وزارت خانه را پوشش می دهند و کافی است فقط یک دهه به شکل متمرکز روی این مساله کار کنیم؛ آن وقت تا سال ها از این منبع پرارزش و اثرگذاری که شکل می گیرد، بهره مند خواهیم شد. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رؤسای دانشگاه ها، کنشگران مرزی میان حوزه علم، دانش و دانایی از یک سو و حوزه قدرت و سیاست از طرفی هستند و اهمیت بالای ی در این میان ایفا می کنند، اظهار داشت: البته بحث دانشگاه ها خود موضوع مستقلی است و رؤسای دانشگاه ها کنشگران مرزی هستند و لولای اصلی این بحث به شمار می روند و در این شرایط کسانیکه باید این مسیر را رقم بزنند اگر درگیر مسایل جزئی شوند، دیگر نمی توان از آنان انتظار حکمرانی عاقلانه داشت و باید انتظار داشت که اندیشه ورزی برای کشور از دانشگاه شکل بگیرد. قالیباف با تأکید بر این که حکمرانی عاقلانه یعنی نگاه عقلانیت عمومی در کشور باید از دانشگاه برخیزد، تصریح کرد: اگر اندیشه ورزی و مسئولیت پذیری در دانشگاه شکل نگیرد، تصمیم سازی به درستی اتفاق نمی افتد و تصمیم ها بر مبنای ملاحظات لحظه ای و مقطعی اتخاذ می شود. وی افزود: نتیجه چنین وضعیتی را لطمه دیدن مسایل مهمی است که مستقیماً با روح و روان یک نوجوان یا جوان، از پایه دهم و یازدهم آموزش و پرورش گرفته تا مراحل بعدی در دانشگاه، گره خورده است. رییس قوه مقننه خطاب به رؤسای دانشگاه های تمام کشور، تصریح کرد: شما فرماندهان این میدان هستید و چه در بین دانشجویان و چه در ارتباط با بدنه جامعه، در خط مقدم قرار دارید و دانشگاه نیز خط مقدم عقلانیت عمومی کشور است. قالیباف تصریح کرد: اگر این جایگاه وجود نداشته باشد و اندیشه ورزی و مسئولیت پذیری در اینجا شکل نگیرد، تصمیم سازی به درستی اتفاق نمی افتد و تصمیم ها بر مبنای ملاحظات لحظه ای و مقطعی اتخاذ می شود و نتیجه چنین وضعیتی، لطمه دیدن مسایل مهمی است که مستقیماً با روح و روان یک نوجوان یا جوان ارتباط دارد. وی با اشاره به دستاوردهای تصمیم گیری های غیرکارشناسی، به موضوع کنکور اشاره نمود و با اشاره به اینکه موضوع کنکور بحثی علمی است، نه جریانی و نه سلیقه ای اضافه کرد: وقتی درباره ی جامعه ای تصمیم می گیریم، نباید تصور نماییم میتوان با تصمیم های شتاب زده یا غیرعلمی با آن برخورد کرد و هیچ نهادی و ساختاری نباید محل تصمیم گیری بدون طی مسیر، اصول، مبنا و منطق باشد. رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حکمرانی را نمی توان در اتاق های دربسته و فقط با حضور سیاستمداران پیش برد و حکمرانی عاقلانه نیازمند کنشگری است و این کنشگری، بخصوص کنشگری رؤسای دانشگاه ها، اساس حکمرانی را شکل می دهد. وی با اشاره به اینکه همین منطق باید در اداره کشور حاکم باشد، خاطرنشان کرد: رییس دانشگاه باید دغدغه دانشجویی که روی زمین می خوابد را با تمام وجود درک کند و باید با مسئله دانشجویان زندگی کند، شب را با مضیقه بودجه و مشکل سپری، تا بتواند برای آن راهکار پیدا کند و بدانیم که کشور با نسخه های کلی و تصمیمات غیرمیدانی درمان نمی گردد. قالیباف، اضافه کرد: البته ورود به این مباحث باید با دقت، پرهیز از سطحی نگری و اتکا بر تجربه، علم و واقعیت های اجتماعی صورت گیرد و نباید اجازه داد مسایل بنیادین کشور به حاشیه یا داستانهای غیرکارشناسی کشیده شود. وی با اشاره به برنامه هفتم پیشرفت خاطرنشان کرد: ما این توان را داریم که درآمد سرزمینی کشور را در چارچوب برنامه هفتم حداقل ۲ برابر نماییم و با اتکا به تحلیل کارشناسی معتقدم میتوان رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کرد منوط به آنکه بجای تکیه صرف بر سرمایه گذاری کلاسیک، راندمان را به درستی تعریف و سهم آنرا تا حدود ۵.۲ درصد افزایش دهیم. حتی میتوان بخشی از سرمایه گذاری را از مسیرهای جدید تامین کرد به این معنا که حدود ۲ درصد از محل راندمان، مجدداً به حوزه سرمایه گذاری بازگردد و تحقق چنین مدلی ساده نیست. اما اعتقاد دارم تنها نهادی که می تواند این مسیر را بطور واقعی به حرکت درآورد، دانشگاه است. رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشگاه زمانی می تواند این نقش را ایفا کند که رییس دانشگاه، حلقه عقلانیت میان حکمرانان و محیط واقعی جامعه باشد؛ کسی که بتواند سیاست، صنعت و علم را به هم متصل کند و تجارب گذشته نشان میدهد که این پیوند امکانپذیر است. قالیباف خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات اصلی کشور، وجود مراکز گوناگون تصمیم گیری بدون پذیرش مسئولیت است؛ بدین سبب هر نهادی که تصمیم می گیرد، باید مسئولیت آنرا نیز قبول کند. وی تصریح کرد: هر جایی از برنامه هفتم پیشرفت مشخص شود که در توان ما نیست یا جبران گذشته انجام نشده، با جدیت اصلاح خواهد شد و تلاش ما بر اینست که در وزارت آموزش و پرورش و علوم، اقدامات لازم را انجام دهیم تا وضعیت فعلی کشور بهبود یابد.
به طور خلاصه رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که رؤسای دانشگاه ها، کنشگران مرزی میان حوزه علم، دانش و دانایی از یک سو و حوزه قدرت و سیاست از طرفی هستند و اهمیت بالای ی در این بین ایفا می کنند، گفت: البته بحث دانشگاه ها خود مبحث مستقلی است و رؤسای دانشگاه ها کنشگران مرزی هستند و لولای اصلی این بحث به شمار می روند و در این شرایط کسانی که باید این مسیر را رقم بزنند اگر درگیر مسائل جزئی شوند، دیگر نمی توان از آنان انتظار حکمرانی عاقلانه داشت و باید انتظار داشت که اندیشه ورزی برای کشور از دانشگاه شکل بگیرد. وی با اشاره به دستیافته های تصمیم گیری های غیرکارشناسی، به مبحث کنکور اشاره نمود و با اشاره به این که مبحث کنکور بحثی علمی است، نه جریانی و نه سلیقه ای افزود: وقتی در رابطه با ی جامعه ای تصمیم می گیریم، نباید تصور نماییم می توان با تصمیم های شتاب زده یا غیرعلمی با آن برخورد کرد و هیچ نهادی و ساختاری نباید محل تصمیم گیری بدون طی مسیر، اصول، مبنا و منطق باشد. حتی می توان بخشی از سرمایه گذاری را از مسیرهای جدید تأمین کرد به این معنا که حدود ۲ درصد از محل راندمان، مجدداً به حوزه سرمایه گذاری بازگردد و تحقق چنین مدلی ساده نیست.
منبع: خبرگزاری نام
این مطلب نام را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان نام در مورد این مطلب