راغفر:

درآمدهای بادآورده طبقه جدیدی را در ایران ایجاد كرد

درآمدهای بادآورده طبقه جدیدی را در ایران ایجاد كرد

خبرگزاری نام: استاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در سه دهه گذشته شاهد رد فساد در ایران بودیم و مسئول اصلی فساد در اقتصاد هم سیاست های بخش عمومی است.




به گزارش خبرگزاری نام به نقل از خبر آنلاین، حسین راغفر در هم اندیشی حزب ندای ایرانی ها با بیان این مطلب اضافه كرد: ساختار اقتصادی ایران اثر حاكمیت سرمایه های تجاری است. سلطه این سرمایه ها در طول قرن ها سبب شده اقتصاد ایران فاقد ظرفیت های تولیدی و به خصوص تولید صنعتی باشد. درنتیجه رشد افزوده ای در اقتصاد ایران وجود ندارد و اشتغالی در ایران ایجاد نمی گردد. بیكاران در ایران عملا از چرخه اصلی اقتصاد خارج می شوند. عدم تحقق آرمان های مردم از مسیرهای قانونی سبب شده كه برخی وارد جریان های فساد شوند و به شكلی فساد ساختاری در اقتصاد ایران به وجود آید.
رشد فساد در سه دهه اخیر
این كارشناس اقتصادی افزود: در سه دهه گذشته شاهد رد فساد در ایران بودیم و مسئول اصلی فساد در اقتصاد هم سیاست های بخش عمومی است. این سیاست های به نفع گروه های حاكم و درون قدرت بوده است. افرادی كه در مناصب مختلف وجود دارد و نظام تصمیم گیری های اساسی در كشور را به نفع خود پایه گذاری كرده و قوانین را به نفع خود تفسیر كرده اند و بخش عمده ای از جمعیت ایران از مواهب سیاست های عمومی دورمانده است درنتیجه نوعی انشقاق اجتماعی شكل گرفته است و تضاد طبقاتی این دسته افراد را از مسیر زندگی عادی خارج كرده است درنتیجه در سال های اخیر شاهد رشد فساد هستیم.
ریشه های فساد در ایران در طول تاریخ
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در سال ۱۳۳۰ برخی از كارشناسان دانشگاه هاروارد به ایران آمدند تا به دولت ایران برای توسعه مشاوره دهند. ریچارد فندیك محقق و اقتصاددان كتابی را در موردبررسی های خود در اقتصاد ایران منتشر نمود. در این كتاب مواردی آورده شده كه اگر امروز آنرا مطالعه نماییم به این نتیجه خواهیم رسید كه گویا شرح حال امروز ایران به رشته تصویر كشیده شده است. در این كتاب آورده شده «در ایران دارائی های كلانی از منبع واردات و مستغلات انباشته شده است كه از راه سفته بازی، سوداگری و واردات كالا این ثروت ها به وجود آمده است» در سال های اخیر هم این گونه ثروت اندوزی افزایش یافته است در ادامه این كتاب آمده است «ایرانیان بخشی از درامدهای خویش را خرید كالاهای وارداتی تجملی؛ ساخت ویلاها اختصاص می دهند» سال قبل در اوج تحریم ها دو میلیارد دلار ارز برای سفر خارج از كشور ایرانی ها خرج شده است. یا اینكه در سال های اخیر برج های بلندمرتبه ای با منابع مردم «بانك های خصوصی» وارد سوداگری شد و فعالیت های مولد از رشد بازماند.

فساد در نظام تصمیم گیری
این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: در نظام تصمیم گیری ایران توزیع منابع رانتی كاملاً مشهود است به صورتی كه این رانت ها بین دوستان و رفقا و اقدام سیاسی و حتی احزاب سیاسی (حزبی وابسته با بازار) توزیع شده است. یكی از برندگان خصوصی سازی احزاب سیاسی بودند. بخش عمده ای از پتروشیمی هایی كه خصوصی سازی شده است در اختیار همین حزب وابسته به بازار است.
راغفر اضافه كرد: امروز سرمایه گذاری در مستغلات بر سرمایه گذاری صنعتی برتری دارد. اگر بررسی نماییم در این كشور طی دهه های قبل و پس از انقلاب هر اتفاقی در حوزه سیاسی به وجود آمده هر كس در حوزه مستغلات سرمایه گزاری نموده كمترین صدمه را دیده و كارخانه دارد و صنعت كار به شدت صدمه دیده و ریشه آنرا باید در سلطه سرمایه های تجاری و نظام تصمیم گیری است.
احمدی نژاد منابع بانك ها را به دوستان و رفقای دولت داد
او با اشاره به اینكه زمین و سفته (رباخواری) اصلی ترین جذب كننده سرمایه در ایران است، اظهار داشت: درآمدهای بادآورده از این راه در ایران طبقات جدید و نوظهوری را بوجود آورده است طی ۶۰ سال قبل در ایران استراتژی توسعه صنعتی نداشتیم و نمی دانیم به كدام طرف حركت می نماییم درنتیجه هر دولتی ساز خویش را می زند و مسیر توسعه را كاملاً مختل می كند. آقای احمدی نژاد در مورد برنامه توسعه اعلام نمود كه برنامه چهارم آمریكایی است بعدها مشخص شد آنچه احمدی نژاد اجرا كرد با اهداف آمریكایی ها برای تخریب اقتصاد ایران سازگاری داشت.
متأسفانه دولت دوازدهم هم اصلاحی در این روند ایجاد نكرد و زمینه های بحران در اقدامات همین دولت فعلی به وجود آمد. زمانی كه آقای خاتمی دولت را تحول داد معوقان بانكی ۱۲ هزار میلیارد بود اما محمود احمدی نزاد این بدهی را به ۱۶۰ هزار میلیارد دلار رساند در این معنا كه در دولت احمدی نزاد بانك ها خالی شد و منابع آن به دوستان و رفقا منتقل گردید.
۲۲۳۲۲۳

1398/06/21
20:27:23
5.0 / 5
4626
تگهای خبر: دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام