رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور خبر داد

تشکیل حدود ۲۸ هزار پرونده چک بلامحل در ادارات اجرای اسناد رسمی

تشکیل حدود ۲۸ هزار پرونده چک بلامحل در ادارات اجرای اسناد رسمی

به گزارش خبرگزاری نام، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به عملکرد این سازمان طی 10 ماه گذشته، اظهار داشت: 27 هزار و 821 فقره پرونده اجرائیه چک های بلامحل در ادارات اجرای اسناد رسمی تشکیل شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل 4 درصد رشد داشته است.



به گزارش خبرگزاری نام به نقل از قوه قضاییه، حسن بابایی در ارتباط با اقدامات این سازمان در ۱۰ ماهه سال جاری اظهار داشت: تقاضای پذیرفته شده ثبت ملک در طول مدت ۱۰ ماهه سال جاری به میزان ۷۲ هزارو ۸۰۰ فقره بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است. میزان تحدید حدود املاک ۱۱۷ هزارو ۹۲۱ فقره بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۸ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: ۹۸ درصد استعلامات دفاتر اسناد رسمی در کمتر از دو روز پاسخ داده می شود همین طور ۹۹.۶ درصد از خلاصه معاملات در کمتر از دو روز ثبت می شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: بالاتر از ۵۶۹ هزار رای در هیات های تعیین تکلیف صادر شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۹۶ درصد رشد داشته و بالاتر از ۳۱۳ هزار رأی مثبت در هیات های تعیین تکلیف صادر شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۵۱ درصدی داشته است.

بابایی بیان کرد: ۲۷ هزار و ۸۲۱ فقره پرونده اجرائیه چک های بلامحل در ادارات اجرای اسناد رسمی تشکیل شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته است. ۱۰ هزار و ۵۷۲ فقره پرونده اسناد رهنی و شرطی بانکها در ادارات اجرای اسناد رسمی تشکیل شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۱۲ درصدی داشته است.


رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: تعداد شرکت های ثبت شده در ۱۰ ماهه سال جاری ۶۰ هزار و ۸۰۲ مورد بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی داشته است. تعداد موسسات غیر تجاری ثبت شده ۶ هزارو ۸۷۷ مؤسسه غیر تجاری بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری اسناد صادره برای اراضی محدوده تالاب انزلی و رودخانه سفیدرود به سود مردم بعد از ۶۳ سال اصلاح گردید همین طور مشکل ۸۰ ساله صدور اسناد مالکیت شهر ورنامخواست استان اصفهان و صدور رأی جهت حل مشکلات ثبتی پلاک مذکوررفع شد. سند مالکیت پایگاه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واقع در کنارک به مساحت قریب به ۵ هزار هکتار و اسناد حدنگاری تمام قطعات جزیره هرمز صادرشد. سند مالکیت سد رودبار شهرستان الیگودرز استان لرستان نیز در طول این مدت صادر شد.

بابایی درباره ی اهم اقدامات زیر ساختی فنی و قانونی در ۱۰ ماهه اول امسال، اظهار داشت: سکوی دیجیتال خدمات ثبتی کاتب راه اندازی و خدمات ثبتی بصورت شبانه روزی به مردم ارائه می شود. تمهیدات ضروری جهت الکترونیکی کردن ۲۴ خدمت ثبتی سنتی و دستی تا پایان دی ماه ۱۴۰۳ در امتداد اجرای سند تحول و تعالی گرفته شد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار نمود: قوه قضاییه با محوریت الکترونیکی شدن و هوشمندسازی خدمات با رویکرد خدمت، ارزان سریع و بموقع به مراجعین که بعد از سپری شدن مراحل آزمایشی مقرر می باشد در آخر آذرماه این خدمات بصورت الکترونیکی ارائه شوند؛ همچون خدمات یاد شده می توان به امور، افراز تفکیک تجمیع تعویض اسناد دفترچه ای به حدنگار صدور اسناد المثنی و... اشاره نمود.

وی ادامه داد: معاهده ی حقوق طرح موسوم به «D.L.T» بمنظور تسهیل و هماهنگ سازی رویه های مربوط به ثبت طرح های صنعتی از طرف طراحان و کسب و کارهای کوچک در کنفرانس دیپلماتیک معاهده ی حقوق طرح صنعتی با حضور ۱۵۸ کشور در ریاض عربستان تصویب گردید. از سند تحول دیجیتال سازمان ثبت رونمایی گردید و این سند تنها سندی است که در میان دستگاه های اجرائی و وزارتخانه ها بحث تحول دیجیتال و هوش مصنوعی را بصورت سند مکتوب در آورد.

بابایی بیان کرد: اجرای کامل عملیات پرداخت و امضای الکترونیک در مرحله تأیید ذی سمت آگهی های تأسیس و تغییرات اشخاص حقوقی در کل کشور که با اجرای این پروسه مهم سبب کاهش ۸۰ درصدی مراجعه حضوری متقاضیان تسریع و تسهیل در انجام امور و پیشرفت سلامت اداری شده است. سامانه تعیین نام هوشمند شرکتها و موسسات تجاری با استفاده از هوش مصنوعی و اتصال به پایگاه های اطلاعاتی مرتبط به وجود آمده که با استفاده از این سامانه در عمل زمان تعیین نام از یک ماه به کمتر از چند دقیقه کاسته می شود.

سامانه اینترنتی ثبت شکایات مردمی راه اندازی شد


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: سامانه اینترنتی ثبت شکایات مردمی افتتاح شد و بدین صورت کلیه شکایات در رابطه با این سازمان قابلیت ثبت رصد و پیگیری تا حصول نتیجه در این بستر را دارند. از سند الکترونیک ملک رونمایی گردید و حالا ایران جزو معدود کشورهایی است که دارای این فناوری در عرصه اسناد الکترونیک است و فقط ۱۰ کشور موفق شده اند در عرصه اسناد به این شکل عمل کنند.

وی ادامه داد: دریافت گواهینامه مالکیت ملک در سکوی کاتب بمنظور اثبات مالکیت ملک یا املاک اشخاص امکانپذیر شد و از با اهمیت ترین مزیت های راه اندازی این خدمت ارائه گواهی مالکیت یکپارچه کشوری و در نتیجه حذف الزام به مراجعه حضوری است همچون کاربردهای این گواهی می توان به امکان ارائه آن به وزارت راه و شهرسازی برای اثبات عدم مالکیت ملک و ثبت نام برای مسکن ملی و ارائه آن به بانکها بمنظور اثبات مالکیت املاک در برای استفاده به عنوان تضمین تسهیلات و اثبات تمکن مالی در سفارت خانه ها اشاره نمود.

استعلام شبانه روزی

وضعیت ممنوع الخروجی

br />بابایی اظهار نمود: پروسه پلمب دفاتر الکترونیکی شد و بدین صورت سالانه از ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ صرفه جویی می شود. استعلام وضعیت ممنوع الخروجی افراد در هر لحظه از شبانه روز بوسیله سکوی کاتب امکانپذیر شد. از سند الکترونیک اشخاص حقوقی رونمایی گردید این سند امکان مشاهده و تحلیل اطلاعات اشخاص حقوقی شامل شرکتها و موسسات غیر انتفاعی درباب مدیران سهامداران سرمایه و تغییرات شرکت دیون مالیاتی و سایر موارد مورد نیاز به نحو برخط را دارد.

وی افزود: «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول» با قدرت و فراتر از انتظار اجرا و ۲۲ نشست هماهنگی برگزار شده است. اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول پیگیری می شود همین طور کمیته های ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شده و دسترسی های سامانه ای ضروری جهت ۱۴۷ هزار مشاور املاک فراهم گشته است. بالاتر از ۸۲ هزار مشاور املاک به سامانه ثبت اسناد متصل شده و بالاتر از ۲۷۲ هزار پیشنویس موضوع ماده ۳ قانون تنظیم کرده اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: اطلاع رسانی گسترده مستمر و مبین از کلیات و نیز نحوه ی اجرای این قانون انجام شده و تمهیدات لازم جهت استفاده هر چه تمام تر از ظرفیت صدا و سیما بمنظور توجیه بهتر مردم و رفع اختلاف برداشت های احتمالی در آینده اتخاذ شده همین طور همایش تخصصی تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و نشست های علمی- تحلیلی چگونگی اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول» با حضور صاحب نظران و اساتید دانشگاه برگزار شده است.

بابایی بیان کرد: ۸ نشست منطقه ای هم اندیشی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول برای مدیران کل ثبت اسناد و املاک استانها، رؤسای واحدهای ثبتی، نمایندگان کانون سردفتران و دفتریاران و رؤسای اتحادیه مشاورین املاک استانها برگزار شده است.

وی افزود: شیوه نامه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی تدوین شد و آزمون سردفتری سال ۱۴۰۳ مورخ ۲ شهریور بصورت سراسری در ۳۷ حوزه امتحانی برگزارشد. نتایج آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۳ اعلام گردید و از تعداد ۱۶ هزار و ۱۳۴ نفر شرکت کننده در آزمون در مرحله کتبی سه هزار و ۷۴۲ نفر پذیرفته و جهت انجام سایر مراحل استخدام به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام شده است. ثبت نام آزمون دفتریاری در آبان ماه سالجاری به سبب ماده ۳ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران صورت پذیرفت.

ابلاغ شیوه نامه رتبه بندی دفاتر اسناد رسمی


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: شیوه نامه رتبه بندی دفاتر اسناد رسمی در اجرای ماده ۵۸ بخشنامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۴۰۰ و راه حل اول از ماموریت پنجم سند تحول و تعالی قوه قضاییه و در امتداد آگاهی عموم و خدمات رسانی مطلوب سردفتران اسناد رسمی ابلاغ گردید.

بابایی اظهار نمود: نخستین همایش ملی حدنگاری در بستر توسعه پایدار با مشارکت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، پژوهشگاه قوه قضاییه، دانشگاه های تربیت مدرس علامه طباطبایی تهران و... در تیرماه ۱۴۰۳ انجام شد همین طور نخستین همایش روز مهندس نقشه بردار در شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور مدیران کل ثبتی سراسر کشور و اعضاء جامعه مهندسین انجام شد ودر مجموع از ۸۷ نقشه بردار برتر ملی استانی و منتخب تقدیر گردید. سومین همایش ملی ایده های تحول آفرین ثبتی نیز برگزار و از ۴ جلد کتاب برگزیده ثبتی رونمایی گردید همین طور سومین مدرسه تابستانی ۲۰۲۴ مالکیت فکری از ۱۳ لغایت ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ با مشارکت تمام فعالان این حوزه انجام شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: تفاهم نامه مشترک با مرکز توسعه شورای حل اختلاف قوه قضاییه با موضوع ارجاعات داوری شورای حل اختلاف به سران دفاتر اسناد رسمی و تفاهم نامه مشترک با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با هدف مستندسازی حقوق، ارتفاقی، حفظ و حراست اراضی و املاک متعلق به سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران منعقد گردید.

وی افزود: تمهیدات و فرصت های نقش آفرینی برای شرکت های دانش بنیان با عدم لزوم گرفتن مجوز گرفته شد و امکان شرکت الکترونیکی در جلسه دادرسی دادگاه تجدید نظر انتظامی سردفتران و دفتریاران به وجود آمد و دستورالعمل اجرائی ارزیابی ادارات کل استانی و واحدهای ثبتی اسناد و املاک کشور مبنی بر مدل رقابت در تعالی بمنظور پرداخت عادلانه راندمان ایجاد انگیزه برای کارکنان ساعی، کمک به مدیریت بهتر سرمایه های انسانی ابلاغ گردید.



1403/12/01
11:14:32
0.0 / 5
276
تگهای خبر: آزمون , ابلاغ , پرونده , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
لینک دوستان خبرگزاری نام
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام