همتی:

حتی چین و روسیه به ایران پیغام داده اند

حتی چین و روسیه به ایران پیغام داده اند

به گزارش خبرگزاری نام رئیس كل بانك مركزی امروز در جمع خبرنگاران و بعد از آخر نشست هیات دولت سخنان مهمی درباره پیوستن ایران به FATF داشت و تصریح كرد پیغام هایی از جانب شركای ایران یعنی چین و روسیه در این خصوص دریافت شده است.



به گزارش خبرانلاین، رئیس كل بانك مركزی امروز در سخنانی صریح تصریح كرد پذیرش FATF به صلاح سیستم بانكی كشور است، اظهار داشت: چین و روسیه به ما اطلاع داده اند كه وارد شدن ایران به فهرست سیاه FATF اثر منفی بر مبادلات بانكی كشورمان با آنها خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سؤال كه چه تضمینی وجود دارد كه با پذیرش FATF وضعیت اقتصادی و گردش مالی كشور بدتر نشود، اظهار داشت: بهتر است كه اینگونه سوال بپرسیم كه چه تضمینی وجود دارد كه با رفتن ایران به فهرست سیاه FATF وضعیت مردم بدتر نشود؟
رییس كل بانك مركزی درباره این ادعا كه با پذیرش FATF، آمریكایی ها می توانند ما را هدفمندتر تحریم كنند، اضافه كرد: در مبادلات بانكی بین المللی برخی استانداردهایی وجود دارد كه این استانداردها توسط FATF تعیین می شود و حضور ما در FATF هیچ مانعی را ایجاد نكرده و بلكه مبادلات بانكی، شفاف تر و روان تر انجام می شود.
بخش هایی از مهمترین گفته های همتی در حاشیه جلسه دولت به دنبال می آید:
*ما مسئله ای نداریم كه از آن نگرانی داشته باشیم. خودمان بیشتر از آنها مقررات پولشویی را دنبال می نماییم.
* من به صلاح سیستم بانكی كشور می دانم كه عضو FATF شویم تا از قرار گرفتن در فهرست سیاه آن جلوگیری نماییم.
* همه بانكهای كشورهایی كه عضو FATF هستند الزاماتی دارند كه این الزامات را باید رعایت نمایند.
* طبیعی است كه در صورت رعایت الزامات FATF توسط چین، روسیه و سایر كشورهای عضو FATF، در همكاری با آنها گرفتار مشكل شویم.
* چین و روسیه به ما اطلاع داده اند كه وارد شدن ایران به فهرست سیاه FATF، اثر منفی بر مبادلات بانكی كشورمان با آنها خواهد داشت.
* ما از نظر مقررات و سازماندهی، اقدامات لازم را انجام داده ایم؛ اما تا زمانی كه اروپایی ها نفت را از ایران خریداری نكرده و درآمد آن وارد اینستكس نشود، ادعاهای آنها در حد حرف خواهد بود.
تكذیب قیمت گذاری دستوری ارز
* دخالتی در نرخ ها نداریم، بازار خودش نرخ را تعیین می كند. هیچ الزامی برای صرافی ها نبوده است.
* عرضه توسط صرافی های بانكی انجام می شود و بانك مركزی هم ارزی تابحال نداده است. نرخ خرید و فروش در صرافی های بانكی بر مبنای مشورت و متناسب با بازار است.
* حتی در سامانه نیما هم نرخ حواله ها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می شود.
*نرخ صرافی های بانكی از قیمت برخی كانال های خبری پایین تراست. اما با وجود قیمت كمتر، خریداری برای آن وجود ندارد.
* اگر به صرافی های بانكی برویم می بینیم كه برای دلار با نرخ ۱۲ هزار و ۹۵۰ كه امروز اعلام شده، خریداری نیست. در واقع حالا فروشنده بیشتر از خریدار است.
بازسازی بانكهای صدمه دیده در اغتشاشات
*جذابیت اوراق خرید مسكن كم شده بود كه وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف این وام ها را بیان كرد كه دیشب در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.
*راه اندازی اظهار داشت: تاكید كرده ایم كه این بانكهای صدمه دیده در اغتشاشات اخیر سریعتر بازسازی و راه اندازی شوند.
*آسیب برخی بانك ها بسیار اساسی بود كه بازسازی آنها زمانبر است. البته پیشنهادهای برای جابجایی مكان برخی بانك ها مطرح شده بود كه اعلام گردید سریعتر انجام و بانك ها راه اندازی شوند.

223223

1398/10/08
11:05:06
5.0 / 5
4512
تگهای خبر: دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام