تكلیف انتخاباتی ترین استیضاح مجلس چه خواهد شد؟

تكلیف انتخاباتی ترین استیضاح مجلس چه خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری نام نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی به استقبال انتخابات مجلس شورای اسلامی می روند كه در آخرین روزهای فعالیتشان، ˮبنزینˮ تمامی مناسبات انتخاباتی را به چالش كشیده است.



ایمان ربیعی- هر چند مجلس شورای اسلامی قبل تر تعیین تكلیف قیمت بنزین را به دولت واگذار كرده و دولت نیز این مهم را در نشست سران سه قوه طرح و سپس اجرایی كرد اما نمایندگان مجلس با شرایط تازه ای روبرو شدند كه تحركات اخیر ریشه در این مواجهه دارد.
كوشش برای بازگرداندن قیت بنزین، نخستین تلاش ناكام نمایندگانی بود كه خودشان قبل تر مهر موافق را بر مصوبه اعطای اختیار تصمیم گیری در این خصوص به دولت زده بودند.

حالا اما زمزمه هایی درباب "تك نرخی شدن بنزین" در سال آینده و "حذف بنزین سهمیه بندی" از یك سو و "افزایش رقم سهمیه" از طرف دیگر به گوش می رسد.
حذف بنزین سه هزار تومانی كه در مصاحبه ها و گفته های خیلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تكرار می شود، اگر اقدامی انتخاباتی تلقی نشود، بی شك با اما و اگرها فراوانی روبروست.
هر چند خیلی از منتقدان دولت نسبت به افزایش قیمت بنزین در شرایط كنونی انتقاد داشتند اما تاكید آنها نه بر اصل افزایش قیمت كه بر شیوه و زمان اجرا بود. بنظر می رسد زمان اجرا نیز سر درگمی در بین جناح های سیاسی طالب رای در اسفند ماه سال جاری به وجود آورده است.
این سردرگمی را در راهروهای مجلس نیز می توان به روشنی دریافت وقتی طرح استیضاح ورزای نفت و كشور و البته وزیر آموزش و پرورش دست به دست می چرخد. شاید بتوان استیضاح وزیر نفت در شرایط كنونی را یكی از انتخاباتی ترین طرح های استیضاح ارائه شده در مجلس دانست، وزیری كه بارها در سخنرانی ها و مصاحبه هایش تاكید كرده بود اختیار تصمیم گیری درباب قیمت بنزین بر عهده دولت می باشد و وزارت نفت مجری تصمیماتی است كه در سطح كلان اتخاذ می شود.

حالا، این سیاسی ترین طرح استیضاح در حالی ارائه شده است كه ایران بیشتر از یك سال است تحت شدیدترین تحریم های نفتی آمریكا قرار دارد و زنگنه حتی در جمع خبرنگاران در اوپك نیز از آدرس دادن درباره میزان درآمدهای نفتی خودداری می كند و تاكید دارد قصدی برای آدرس دادن به آمریكایی ها ندارد. ترامپ اردیبهشت ماه سال قبل را خروج از برجام، تحریم نفتی ایران را كلید زد.
در چنین شرایطی استیضاح فرمانده جنگ اقتصادی، نفت، می تواند پیامی روشن و گویا برای تحریم كنندگان و اقتصاد تحریم شده باشد.
چه كسانی به دنبال استیضاح هستند؟
در میان امضا كنندگان طرح استیضاح زنگنه؛ نام نمایندگان تندروی منتسب به پایداری و فراكسیون ولایی و منتقدان سنتی زنگنه به چشم می خورد. نماینده ای كه سال قبل بابت حقوق ۲۷ میلیونی دریافتی اش از وزارت نفت وارد چالشی جدی با زنگنه شد تا منتقدان سرسختی كه هر از گاهی فشار سیاسی را بر وزارت نفت كلی می زنند، امضایشان را پای این درخواست حك كرده اند اما داستان استیضاح تنها داستان روزهای پرهیاهوی مجلس شورای اسلامی نیست.
در شرایطی كه برخی تلاش دارند از نمد استیضاح برای خود كلاهی در انتخابات مجلس شورای اسلامی بدوزند، برخی دیگر با طرح مسائلی نظیر حذف بنزین سه هزار تومانی و تك نرخی شدن بنزین در سال آینده یا افزایش سهمیه خودرو ها به ۹۰ لیتر در ماه در صدند رای جمع آوری كنند.
هر چه هست، پیش بینی ها نشان میدهد در ماه های مانده از سال، قبل از برگزاری انتخابات تحركات سیاسی منتقدان با هدف جذب رای اوج گیرد. باید دید كارزار بنزینی مجلس می تواند رایی را در سبد منتقدان همیشگی زنگنه بریزد؟
17223223

1398/09/29
20:51:32
5.0 / 5
4431
تگهای خبر: دولت , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام