تاکید مجمع تشخیص بر افزایش رشد اقتصادی دریامحور

تاکید مجمع تشخیص بر افزایش رشد اقتصادی دریامحور

خبرگزاری نام: به گزارش خبرگزاری نام، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضاییه، دبیر و سایر اعضای مجمع برگزار شد و طی آن ادامه تدوین سیاست های کلی دریامحور در دستور کار قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: امیدواریم با رحمت واسعه خداوند متعال، اعمال ما در ماه مبارک رمضان مورد قبول قرار گیرد و در روزهای باقی مانده از ماه رمضان، مورد عنایات خاصه قرار بگیریم و با قلبی نورانی و سلیم و اعمالی خالص با ماه مبارک رمضان وداع نماییم.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ان شاء الله، در هنگام وداع با ماه ضیافت الله، هیچ ذنبی و تبعه ای در نامه اعمال ما باقی نمانده باشد و بتوانیم نورانیت طاعات و عبادات را در خود حفظ نماییم و یکدیگر را دعا نماییم. از خدا عزت و سربلندی و سلامت و امنیت کشور در مقابل مخاطرات و نیز توفیق و سلامت و طول عمر رهبر معظم انقلاب را طلب نماییم.
در ادامه جلسه محمدباقر ذوالقدر، با اشاره به دستور کار صحن مجمع، اظهار داشت: در بررسی سیاست های کلی توسعه دریامحور در جلسات گذشته مجمع، به کمیسیون های «زیربنایی و تولیدی» و «اقتصادی، اداری و بازرگانی» ماموریت داده شد هدف کمی بند اول را بصورت دقیق تر بررسی نمایند و برای هدفی که در آن بند ذکر شده بود یک شاخص کمی تعیین شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در دو جلسه مشترک بین کمیسیونهای مذکور و با بهره گیری از آمار و اطلاعات و توضیحات نمایندگان دولت، شاخص جدیدی تعیین شد که نرخ رشد اقتصاد دریامحور نسبت به رشد اقتصاد ملی ملاک قرار دهیم.
بعد از بحث و تبادل نظر اعضای مجمع، بند اول سیاست های کلی دریامحور به انضمام تعیین شاخص کمی، به این صورت به تصویب رسید: «توسعه کارهای اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب های توسعه ای دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس کرانه ها به شکلی که نرخ رشد اقتصادی در زمینه کارهای دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ده سال همیشه حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.»
در ادامه موضوع «تدوین طرح جامع توسعه دریامحور» مورد بحث قرار گرفت و بعد از اظهار نظر موافقین و مخالفین، «تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با پهنه بندی دریا، کرانه، پس کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و به خصوص سواحل مکران با تأکید بر هویت ایرانی-اسلامی طی حداکثر یکسال بعد از ابلاغ سیاست.» به تصویب رسید.
مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به موضوع «جلب حداکثری منابع مالی و مشارکت سرمایه گذاران در مناطق ساحلی و دریایی» در بند چهارم پرداخت و بعد از تبادل نظر اعضا درباره ی «ایجاد زیرساخت های لازم سخت افزاری و نرم افزاری بمنظور توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی» و «جلب حداکثری منابع مالی و مشارکت سرمایه گذاران در طرح های زیرساختی و توسعه مناطق ساحلی و دریایی خصوصاً مکران با اختصاص زمین، معافیت و مشوق های مالیاتی و تضمین بازگشت سرمایه» و پیشنهاد «استقرار مناسب صنایع، فعالیت ها و جمعیت»، جهت بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد.
در این نشست که فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران، نماینده سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان بنادر و کشتیرانی و شورای توسعه مکران نیز حاضر بودند، ادامه بررسی و تدوین سیاستهای کلی توسعه دریامحور به جلسه بعد مجمع موکول شد.




منبع:

1402/01/31
14:33:46
0.0 / 5
429
تگهای خبر: ابلاغ , برنامه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام