رئیس كمیسیون بهداشت مجلس:

سال آینده در زمینه تجهیزات دارویی با مشکل روبرو می شویم

سال آینده در زمینه تجهیزات دارویی با مشکل روبرو می شویم

به گزارش خبرگزاری نام، مرکزی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سال آینده در زمینه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مسئله را اعلام می نماییم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تامین نشود به چالش بر می خوریم.


دکتر حسینعلی شهریاری ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱ در آیین افتتاح خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن در شرکت کیمیاگران امروز در شهرک صنعتی شازند که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، با اشاره به این که در هر حاکمیتی تامین امنیت و سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: خوشبختانه امنیت کشور به همت سربازان گم نام امام زمان حاصل شده است و در بحث سلامت نیز موفقیت هایی حاصل شده است.
وی با اشاره به افزایش قیمت دارو و با اعلان اینکه این مسئله به کرات مطرح گردیده است، اضافه کرد: در تمام جلسات بدون استثنا مشکلات حوزه سلامت به رئیس جمهوری منتقل شده است و دستوراتی هم از طرف وی داده می شود، اما چالش ها همچنان وجود دارند و نتوانسته ایم در مفهموم سلامت به نتیجه ای مشخص با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برسیم.
شهریاری با اعلان اینکه در قانون قرار شد که ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بانک مرکزی برای تامین نقدینگی شرکت های دارویی اختصاص داده شود و ارز مورد نیاز بموقع تامین گردد اما این امر محقق نشد، اظهار داشت: از مهرماه ۱۴۰۰ نگرانی جدی در زمینه دارویی کشور را مطرح کرده ام و مکاتبات بسیاری با سران سه قوه داشتم. تمام مشکلات امروز در صنعت دارویی کشور از سال قبل درحال مطرح شدن است.
وی اشاره کرد: ۹۷ درصد داروی مصرفی کشور تولید داخل است، اما سالانه ارز بسیاری برای مواد اولیه هزینه می شود و شاید حدود ۷۰ درصد مواد اولیه از چین و هندوستان وارد می شود. این مواد بر طبق ارز در اختیار تامین می شود، البته مواد اولیه ای که چین به اروپا می دهد به سبب دریافت پول بیشتر، مرغوب تر است.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که مسئله دارو بسیار حساس است و نمی توان با آن بازی کرد، اظهار داشت: متاسفانه با سازمان برنامه و بودجه به یک زبان مشترک نرسیده ایم و در سال آینده اساسا در بحث دارو با چالش جدی روبرو خواهیم بود، ارز مورد نیاز تامین دارو امسال بصورت کامل اختصاص نیافت در صورتیکه باید مشکلات را پذیرفت.
وی ادامه داد: در سال آینده در زمینه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مسئله را اعلام می نماییم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تامین نشود به چالش بر می خوریم.
وی افزود: سه میلیارد دلار برای تجهیزات در نظر گرفته شده است تا بتوان قسمتی از نیازها را رفع کرد، بیمه ها محدودیت هایی دارند که نمی توانند خلق پول کنند و پیشنهاد شد که این حوزه از ریال جدا شود تا مشکلاتش رفع گردد، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.




منبع:

1401/12/18
17:25:30
0.0 / 5
525
تگهای خبر: بازی , برنامه , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام