امیر خواجه فرد:

رونمایی از مدل بدون سرنشین هواپیمای قاهر سال آینده

رونمایی از مدل بدون سرنشین هواپیمای قاهر سال آینده

به گزارش خبرگزاری نام، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: دانش قطعه سازی که از آن با عنوان نهضت قطعه سازی یاد می شود به تکامل رسیده و امروز می توانیم 10 نوع موتور در کشور تولید نماییم.



به گزارش خبرگزاری نام به نقل از مهر، امیر افشین خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع شب گذشته (۲۹ بهمن ) در برنامه صف اول که با موضوع آخرین دستاوردهای این مجموعه از شبکه خبر سیما پخش گردید، گفت: سازمان صنایع هوایی یکی از سازمان های وابسته به وزارت دفاع است که ماموریت های مختلفی در زمینه هوا و فضا دارد. ما شرکت های مختلفی داریم که در زمینه هواپیماهای جنگی و ترابری نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین و سبک و موتور فعالیت می نمایند.
امیر خواجه فرد با اعلان اینکه سازمان صنایع هوایی در زمینه تجاری به ناوگان عمومی کشور نیز کمک می نماید، اشاره کرد: ما در زمینه هواپیماهای تجاری به سبب این که مشابه این هواپیماها را در ناوگان ترابری نظامی داریم از تسلط کاملی نسبت به این حوزه برخوردار هستیم.
وی اضافه کرد: در حقیقت ما از نظر تخصصی به این حوزه تسلط کامل داریم و هر آنچه که برای اورهال هواپیماهای ترابری تجاری انجام می دهیم با رعایت قوانین و تعاریف مخصوص به آنها است. دانش اورهال هواپیماهای تجاری را بطور کامل در وضعیت تحریم به دست آورده ایم و کاملاً بر این حوزه اشراف داریم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اعلان اینکه دانش قطعه سازی که از آن با عنوان نهضت قطعه سازی یاد می شود به تکامل رسیده است، اشاره کرد: خودکفایی ما، در نهضت قطعه سازی مسئله ای نیست که فقط من به آن اشاره کنم بلکه کشورهایی که با آنها مراوداتی در این عرصه داریم و کمک هایی از ما می خواهند، هنگام مشاهده توانمندی ما در زمینه قطعه سازی به خودکفایی ما در آن اذعان می کنند.
امیر خواجه فرد با اشاره به توانمندی کشورمان در زمینه ساخت انواع موتور اظهار داشت: ما در زمینه موتور به حدی از خودکفایی رسیده ایم که امروز می توانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید نماییم که بیشتر آنها بر روی هواپیماهای بدون سرنشین به موشک های کروز استفاده می شود. البته صنایع دفاعی ما در زمینه طراحی و ساخت موتورهای سنگین نیز به خودکفایی رسیده اند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اعلان اینکه موتور اوج در دو نسخه یا نسل تولید شده است که یکی از آنها بر روی جنگنده کوثر نصب شده و دیگری بر روی جت یاسین نصب خواهد شد، بیان کرد: ۴۳ شرکت دانش بنیان در ساخت این موتور فعال بوده اند.
امیر خواجه فرد اظهار داشت: ما برنامه مدونی را برای توسعه هواپیمای مسافربری داریم. هواپیمای مسافربری خاصیت های خاص خودرا دارد حتما اهتمام می نماییم از همکاریهای بین المللی استفاده نمائیم البته کاملاً درون زا فکر می نماییم، ولی برون نگری هم داریم.
وی اضافه کرد: ما حالا ۲ یا ۳ کشور را برای این پروژه نامزد کردیم و مشغول انجام مذاکرات با آنها هستیم و این کشورها نیز از این پروژه استقبال کردند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع از برنامه این نهاد برای افزایش تاب آوری ناوگان موجود مسافربری آگاهی داد و اظهار داشت: ناوگان موجود ناوگانی است که به مردم خدمت می دهد و برای تاب آوری این ناوگان برنامه مدون داریم.
معاون وزیر دفاع با اعلان اینکه هواپیمای ترابری سیمرغ بطور قطع یکی از محصولاتی است که باید برای کشور ما توسعه پیدا کرده و تولید شود، اشاره کرد: سیمرغ در حقیقت یک هواپیمای ترابری است که طراحی و ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامیده است البته هواپیماهای مشابه نیز در سایر کشورها نیازمند همین مدت زمان برای طراحی و ساخت هستند. این هواپیمای ترابری یک هواپیمای ۴ تا ۶ تن است که بازار بسیار خوبی برای کاربری دارد و در منطقه ما نخستین کشوری هستیم که این کار را انجام داده ایم.
وی افزود: باید در اینجا از مجموعه غیر از نیروهای مسلح خواهش کنم که پای کار بیایند، چون فقط ساخت نمونه اولیه یا پروتوتایپ وظیفه ما است. اما، این که بخواهیم خط تولید را توسعه دهیم وظیفه نیروهای مسلح و وزارت دفاع نیست بلکه باید بخش های دولتی شامل چندین وزارتخانه باید کمک کنند تا خط تولید این هواپیما کامل شود چونکه یکی از کارایی های هواپیما اشتغال زایی بالا برای نخبگان ما است.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به پروژه جنگنده قاهر بیان کرد: پروژه قاهر ۱۰ سال قبل رسانه ای و عنوان شد که در خود مجموعه سازمان صنایع هوایی تولید شده بود. در این پروژه بیشتر نقش توسعه فناوری هدف مجریان شروع آن بوده است که یک تیم بسیار قوی و خوب دارند منتها درباره ی این هواپیما در زمان شروع تولید به کاربر مراجعه نشده بود که به صورتی یک اشکال شمرده می شود
وی اضافه کرد: پروژه قاهر در زمینه فناوری به بلوغ کامل رسیده است منتها ما در زمینه محصول تنوع در آن ایجاد کردیم یعنی اواسط سال آینده نسخه های خوبی از این هواپیما خواهید دید که به نیروهای مسلح واگذار می شوند.
امیر خواجه فرد با اعلان اینکه نسخه هایی از این هواپیما را با نیاز دو نیروی نظامی کشورمان تطبیق دادیم و آن نیروها تیم طراحی را توجیه کردند که تغییراتی در آن ایجاد کردیم، اظهار داشت: پروژه قاهر در نقش هواپیمای بدون سرنشین ظهور خواهدنمود.
وی افزود: دستیابی به این دستاورد نشان از تسلط جوانان عزیز ما بر این است که این هواپیما را بدون خلبان به پرواز دربیاورند بواسطه این که این هواپیما خاصیت هایی دارد که می تواند به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین عملیات های خاصی را انجام بدهد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اعلان اینکه دنیای آینده در زمینه هوایی حرف های دیگری را هم برای گفتن دارد، اشاره کرد: در زمینه هواپیمای الکتریکی چند نمونه کار را شروع کردیم و ظرف سال آینده آزمایش یک یا دو نمونه را شروع می نماییم. البته پهپادهای الکتریکی ما به بلوغ کامل رسیده اند، ولی هواپیماهای با سرنشین الکتریکی به برنامه های توسعه ای نیاز دارند.
وی افزود: ما قبل از این در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی تجربه کافی را کسب کردیم و الان بدنبال طراحی و ساخت هواپیماهای باسرنشین الکتریکی هستیم.
امیر خواجه فرد اشاره کرد: ما به نحوی در صنعت هوایی کار می نماییم که در دهه آینده هیچ عقب افتادگی قبل را نداشته باشیم و بتوانیم محصولات به روز را ارائه بدهیم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به دستاوردهای پهپادی بیان کرد: ما بدنبال گسترش روز به روز حوزه پهپادی هستیم چونکه معتقدیم کشوری به وسعت ایران برای دفاع از خود نیازمند هواپیمای بدون سرنشین با کاربردهای مختلف است تا در کنار استفاده از هواپیماهای باسرنشین و سایر تسلیحات و تجهیزات بتوانیم در رزم های آینده سناریوهای مختلفی را با آن تست و ارزیابی کرده و از کشور خود دفاع نماییم.
وی افزود: ما در زمینه پهپاد در کلاس های مختلف موشک ها و بمب های نقطه زن، اویونیک جنگال و حوزه شناسایی داریم منتها ما اهتمام داریم این حوزه را به بخش غیرنظامی هم سوق دهیم. چونکه هواپیمای بدون سرنشین و قابلیت این را دارند که در زمینه های کشاورزی نقشه برداری و اطفا حریق کار کنند.
امیر خواجه فرد اظهار داشت: چند وقت اخیر یکی از شرکت های دانش بنیان که مورد حمایت ما بود یک کواد آتش نشان را ساخته بود که کارشناسان داخلی در خرید آن مردد بودند. اما، دو کشور خارجی بعد از بازدید از این کواد آنرا خرید کردند، ولی شهرداران ایران هنوز در حال ارزیابی آن هستند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اعلان اینکه ما در زمینه آلیاژهای رادارگریز هیچ وابستگی نداریم، اشاره کرد: ما هیچ سامانه رادارگریز و پوشش های خاص از قبل از انقلاب نداریم و هر آنچه در این عرصه داریم متعلق به خودمان است. هیچ کسی هم به ما در این عرصه کمک می نماید البته گاهی کمک گرفتن در این عرصه شاید صحیح نباشد.
وی اضافه کرد: ما در دو حوزه اکتیو و پسیو دستاوردهای خوبی داشتیم و گاهی اوقات رادارهای آنها را تست می نماییم که شاهد بودیم عملکرد خوبی داشتند. ما در پوشش های مورد نیاز نیز عملکرد خوبی داشتیم.


منبع:

1401/11/30
10:14:31
0.0 / 5
562
تگهای خبر: برنامه , پروژه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام