در نامه ای صورت گرفت؛

دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از آیت الله رئیسی برای نامزدی در انتخابات

دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از آیت الله رئیسی برای نامزدی در انتخابات

به گزارش خبرگزاری نام بیشتر از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای، از آیت الله رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت به عمل آوردند.



به گزارش خبرگزاری نام به نقل از مهر، بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خطاب به آیت الله سید ابراهیم رئیسی، با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین فاکتورهای رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد دعوت به عمل آوردند.
متن این نامه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آیت الله آقای سید ابراهیم رئیسی (دامت توفیقاته)
با سلام و تحیّت و آرزوی توفیق بیش از پیش برای جنابعالی و همه دلسوزان نظام مقدس اسلامی، طبیعتاً بنا به مسئولیت های کلان ملی، اطلاع و اشراف دارید که طی سال های اخیر، به رغم کوشش های انجام شده در بخش های مختلف حاکمیتی و مردمی و کامیابی های قابل توجه در عرصه های علمی و فناوری، متاسفانه فاکتورهای کلان اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور در وضعیت مناسبی قرار نداشته و خصوصاً در حوزه معیشت و زندگی مردم شاهد نابسامانی های جدی نظیر تورم و گرانی لجام گسیخته، رکود، کاهش قدرت خرید، بیکاری، افزایش سن ازدواج، گسترش صدمه های اجتماعی و بحران هایی چون تعطیلی کارخانجات و شرکت های تولیدی، تزلزل بورس و بازار سرمایه و … هستیم. بروز چنین شرایطی باعث شده تا فشارهای سنگینی بر طبقات محروم و مستضعف و حتی طبقات متوسط جامعه وارد آید که تداوم آن می تواند به تعمیق نارضایتی عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی بینجامد.
اگرچه در تشدید برخی مشکلات اقتصادی، تأثیر تحریم های ظالمانه و غیرقانونی قدرت های سلطه جو قابل کتمان نیست اما خیلی از کارشناسان و صاحبنظران به درستی بر این اعتقادند که نسبت تأثیر تحریم ها در شکل گیری این شرایط، در قیاس با سایر مولفه ها بخصوص ناکارآمدی و بی برنامگی دولت و دستگاه اجرائی کشور بسیار کمتر است.
فی الواقع با وجود آنکه در بدنه کارشناسی و مدیریتی قوه مجریه، عناصر و نیروهای توانمند، متعهد و انقلابی و دارای دغدغه فراوانند، اما متاسفانه هسته مرکزی دولت فعلی، بواسطه ضعف بنیان های تئوریک، رخوت و خمودگی عملی و فقدان باورمندی به توان داخلی، طرح و برنامه و راهبرد کلانی برای پیشرفت و توسعه درونزای کشور برمبنای بهره گیری از ظرفیت های داخلی ندارد و بطور روزمره با فرافکنی، منازعه گرایی، عملکرد جزیره ای و حاشیه سازی عملاً توان و سرمایه کشور را هرز می برد. با اهمیت ترین و شاید تنها ایده و وعده دولت یعنی رفع مشکلات بوسیله مذاکره هم همانگونه که قابل پیش بینی بود، از همان ماه های نخست بعد از توافق هسته ای با بدعهدی و پیمان شکنی طرف مقابل رو به افول رفت و امروز کمتر کسی است که در شکست مطلق آن ایده، تردیدی در ذهن داشته باشد.
از دیگر سو، نیک می دانیم که بخش عمده و اساسی مدیریت های کشور در عرصه ها و حوزه های مختلف در اختیار قوه مجریه و شخص رئیس جمهور است. باآنکه برخی جریان های سیاسی و حتی روسای قوه مجریه همچون رئیس جمهور محترم کنونی برای لاپوشانی ضعف و قصورهای خود تلاش نموده و می کنند تا گستره اختیارات دولت و ریاست جمهوری را کوچک نمایی کنند، اما در عالم واقع بر همگان آشکار است که در ساختار کلان نظام سیاسی، این دستگاه عریض و طویل دولت می باشد که دامنه اداری و تشکیلاتی اش تا کوچک ترین واحدهای جغرافیایی کشور امتداد داشته و تصمیمات هر بخش آن، مستقیماً بر زندگی روزانه میلیونها ایرانی تأثیر مستقیم دارد. به تعبیر دقیق و درست مقام معظم رهبری در سخنرانی نورورزی سال جاری «قوه قضائیه یا دستگاه های نظامی خب مدیریت هایی دارند، اینها در قبال مدیریت هایی که در قوه مجریه هست یک اندکی بالاتر از صفرند یا چند درصد مختصرند. عمده نزدیک به همه مدیریت های کشور که هزاران مدیریت است در اختیار رئیس قوه مجریه است».
جناب آقای دکتر رئیسی!
به زعم قاطبه کارشناسان از طیف های گوناگون، سیاست های کلان نظام در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی - ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری - در زمره بهترین راهبردهایی هستند که مبتنی بر شرایط و ظرفیت های واقعی کشور تدوین و برای اجرا ابلاغ گردیده اند. کوشش های بهادار ای که جنابعالی و همکارانتان در قوه قضاییه بعمل آورده اید و بسترهای قابل توجهی که جهت مقابله با فساد و گسترش عدالت به وجود آورده اید هم برای آحاد مردم مشهود است. ما خادمان مردم در مجلس شورای اسلامی هم طی حدود یک سال قبل تمام مساعی خودرا به کار گرفتیم تا با تصویب قوانین مورد نیاز و هم اعمال نظارت های قانونی، در حد توان و اختیارات، ریل گذاری مناسبی برای حرکت کشور در راه برون رفت از مشکلات موجود ایجاد نماییم. اما بی هیچ تعارفی باید اذعان کرد همه این سیاست گذاری ها و بسترسازی ها در صورتیکه همراهی، همدلی، همکاری و اراده معطوف به اقدام و عمل قوه مجریه و هسته مرکزی آن بخصوص شخص رئیس جمهور را در کنار خود نداشته باشند، نمی توانند به فرجام مثبت و سازنده منجر شوند و چه بسا دیدن و شنیدن شعارها و وعده ها و تصمیمات و عدم انجام و اجرائی شدن آنها باعث دلخوری و دلزدگی مردم شده و از قضا سرکنگبین، صفرا بیفزاید!
پدیده ای که با کمال تاسف در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم و به رغم تصویب و ابلاغ سیاست ها و قوانین و ایجاد بسترهای حقوقی و حتی فرهنگ سازی های لازم در خیلی از عرصه ها، بواسطه فقدان اراده در هسته مرکزی دولت و عدم همراهی و حتی تخطی و چالش آفرینی آن، نتیجه چندانی حاصل نشده و در عرصه عمل، بسیاری مصوبات و ایده های خوب و ارزنده، روی زمین مانده اند. شاید بنا بر این بود که در بعضی حوزه ها بواسطه خرابی و ضعف سامانه های مرکزی دولتی، مقام معظم رهبری حکم به آتش به اختیاری نیروهای جوان و خلاق و مبتکر دادند. ناگفته پیداست که آتش به اختیاری در همه حوزه ها نمی تواند امری دائمی باشد و نهایتاً باید فکری به حال نقص و ضعف سامانه مرکزی کرد.
بنا بر آنچه بیان شد، بدون تردید یکی از با اهمیت ترین عوامل برون رفت از وضعیت موجود و مسیرهای فائق آمدن بر مشکلات و معضلات عدیده کشور در حوزه سیاست داخلی و خارجی بخصوص رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی، اصلاح سامانه مرکزی دولت با انتخاب رئیس جمهوری است که علاوه بر شرایط و صلاحیت های عمومی، خصوصیت های مصرّح در بیان مقام معظم رهبری برای اداره دستگاه عظیم اجرائی کشور و حرکت دادن آن در راه تعالی را داشته باشد.
جناب آقای رئیسی!
انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد عرصه یک آزمون بزرگ برای خواص و عوام و مقطعی تعیین کننده برای آینده کشور است. مطابق آنچه در سطور گذشته عنوان شد، خوب می دانیم با نابسامانی هایی که حاصل ناکارآمدی های سالیان اخیر است، دولت و رئیس جمهور آینده، شرایط دشواری پیش رو دارند و موفقیتشان مجاهدتی عظیم می طلبد. اما در عین حال، نیروهای انقلاب هیچگاه اهل تنزه طلبی و عافیت گزینی نبوده اند. مردم و نظام اسلامی ایران در آینده پیش رو رئیس جمهوری می خواهند که به جای فرافکنی، مسئولیت پذیر باشد. بجای منازعه گرایی با سایر نهادها و قوا بر همدلی و وفاق تاکید داشته باشد. بجای تکیه بر وعده های پوشالی بیرونی، به ظرفیت ها و توانمندی های درونی و داخلی اتکا کند. بجای تخطی و دور زدن قانون و نهاد قانونگذاری، بر مدار و در راه قانون حرکت نماید. بجای روزمرگی، برنامه محور و آینده نگر باشد. بجای نظریه بافی بی حاصل، بر اقدام و عمل جهادی تمرکز کند.
اگرچه تصمیم گیر و انتخاب کننده اصلی رئیس جمهور و سکاندار قوه مجریه، مردم هستند و این آرای اکثریت مردم در روز انتخابات است که حرف اصلی را دراین زمینه خواهد زد، اما از آنجائیکه کمک به انتخاب درست «معروف» تلقی می شود، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در این خصوص هم یک وظیفه انقلابی و عقلایی است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرچه در جایگاه حقوقی قوه مقننه قرار دارند و طبیعتاً تصمیات و اقدامات آنها مستقل از قوه مجریه است اما برای آنها از مناظر مختلف، هم انتخابات ریاست جمهوری و هم مصداق رئیس جمهور آینده حائز اهمیت می باشد. وکلای مردم بصورت روزانه با طبقات مختلف مردم در تماس و ارتباط هستند و در وضعیت فعلی، دغدغه ها و نگرانی های مردم نسبت به آینده زندگی و معیشت خود نسبت به ادوار گذشته، بسیار بیشتر است و نمایندگان نمی توانند نسبت به این دغدغه ها بی تفاوت باشند. از این منظر، آگاهی بخشی و روشنگری در عرصه انتخابات و کمک به انتخاب درست و متناسب با شرایط، کمک به رفع مشکلات و نگرانی های های مردم و موکلان است.
از جانب دیگر، مجلس به تعبیر درست مقام معظم رهبری وظیفه ریل گذاری برای قوه مجریه را دارد. امروز یکی از دغدغه های عمده وکلای ملت، اجرای درست و دقیق قوانین آن توسط دستگاه اجرائی است. تصمیمات و مصوبات مجلس در صورتی درست و دقیق اجرا خواهد شد که رئیس جمهوری قانونمدار، توانمند و باانگیزه و مسئولیت پذیر سکان اداره دولت را بر عهده بگیرد. از این منظر هم نمایندگان مجلس خودرا موظف می دانند در جهت انتخاب چنین رئیس جمهوری به افکار عمومی و مردم کمک کنند.
جناب آیت الله رئیسی!
با توجه به مجموع مطالب و استدلال های پیش گفته، در وضعیت فعلی، کشور نیازمند انتخاب رئیس جمهوری انقلابی، کارآمد، تحول آفرین، قانونمدار و وفاق گراست که خصوصیت های برشمرده شده از لسان مقام معظم رهبری یعنی: «دارای مدیریت و کفایت، با ایمان، معتقد به جوانان، عدالتخواه و ضدفساد، امیدوار، معتقد به توانمندی های داخل و دارای عملکرد انقلابی و جهادی» را داشته باشد.
سوابق فکری، گفتمانی، اجرائی و مدیریتی جنابعالی در تمام سال هایی که مسئولیت های مختلف بر عهده داشته اید بیان کننده آنست که تلاش و تلاشتان استواری بر این شاخص ها برمبنای منویات حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) بوده است و بحمدالله در این راه توفیق فراوان داشته اید. تجربه اخیر حضور و مدیریت موفق شما در قوه قضائیه بعنوان یکی از ارکان عالی نظام اسلامی هم نشان داد که با تاکید بر ظرفیت نیروهای جوان و انقلابی، توانمندی تحول آفرینی و کارآمدسازی و تولید سرمایه اجتماعی در سطوح کلان را دارا بوده و در تعامل سازنده با اجزا و بخش های مختلف حاکمیت، اراده جدی برای اصلاح امور را دارید.
بر همین اساس ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا کنندگان این نامه، ضمن احترام به همه شخصیت های بزرگواری که برای حضور در عرصه انتخابات آتی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند و اذعان به توانمندی ها و صلاحیت های آنها، بر این اعتقادیم که از منظر شمولیت شاخص ها و هم توان اجماع سازی سیاسی و جذب آرای اکثریت مردم، جنابعالی نامزد اصلح و اولی به شمار می آیید. فلذا فارغ از جایگاه حقوقی و هم با تاکید بر اصل استقلال قوه مقننه و اعمال کامل اختیارات نظارتی مجلس در قبال دولت آتی، از شما برای حضور در این حوزه خطیر دعوت بعمل می آوریم و اذعان داریم که در وضعیت کنونی ورود به این عرصه، مجاهدتی عظیم به شمار می آید.
انشاء الله دعای خیر حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) و خانواده های معزز شهدا و ایثارگران در این راه شامل حال جنابعالی باشد و در روز ۲۸ خرداد با بصیرت و درایت ملت عظیم الشان ایران و رای آگاهانه آنان، حماسه ای جاودانه رقم بخورد که نتیجه آن نوید بخش آینده ای روشن و فردایی بهتر برای این مرز و بوم باشد.
بعون الله و فضله


منبع:

1400/02/05
21:12:05
0.0 / 5
320
تگهای خبر: آزمون , ابلاغ , برنامه , حكم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴