استاد دانشگاه علامه طباطبایی:

وضعیت اقتصادی سال آینده بهبود می یابد

وضعیت اقتصادی سال آینده بهبود می یابد

خبرگزاری نام: علی سرزعیم در نخستین همایش سالیانه صنعت لبنیات ایران از وضعیت بودجه ۹۹ و احتمال تحقق آن صحبت كرد.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی سرزعیم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در همایش ملی سالیانه لبنیات ایران در مورد بودجه ۹۹ اظهار داشت: " بیشتر بودجه دولت در سال ۹۹ مقرر است از راه مالیات، سایر درآمد ها، دارایی های سرمایه ای ( نفت، گاز و..) و دارایی مالی تامین گردد."
وی اظهار داشت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۸ از راه مالیات تأمین می شود و بیشترین میزان این مالیات از مالیات اشخاص تأمین می شود. سایر درآمد های دولت عبارتند از اجاره ساختمان، بنگاه ها، عرضه خدمات و پولی كه از راه جرائم به حساب دولت جاری می شود.
سرزعیم در مورد اینكه آیا بودجه سال ۹۹ واقع بینانه است یا خیر اظهار داشت: " در بودجه سال ۹۹ آمده است كه ۵۰ هزار میلیارد تومان از راه فروش نفت و گاز به دست می آید كه درآمد ها هیچوقت مطابق بودجه به دست نمی آید و این مقدار غیر واقع بینانه است."
وی افزود: در آمدی كه مقرر است از راه بخش خصوصی سازی هم به دست آید به نظر غیر واقع بینانه است چون كه جو كشور محیط ناامنی برای خصوصی سازی به وجود آورده است و امكان خصوصی سازی بیشتر بسیار پایین است.
سرزعیم افزود: قرض از صندوق توسعه ملی و واگذاری سهام ها و پس گرفتن وام ها هم مقرر است بودجه سال ۹۹ را تأمین كند و در نتیجه نقش اوراق در بودجه سال آینده بسیار پر رنگ می شود و این درآمدها در حالی به دست می آید كه در سال آینده دولت آنها را فقط باید صرف حفظ تشكیلاتش كند تا بتواند به عرضه خدمات عمومی ادامه دهد و در همین راستا دولت باید ۳۶۷ هزار میلیارد تومان از درآمدش را در همین راه خرج كند.
وی اضافه كرد: مبحث حائز اهمیت توجه دولت به رفاه اجتماعی در بودجه سال ۹۹ است و نسبتا بودجه خوبی را برای آن مختص كرده است.
وی اظهار داشت: بیشتر بودجه دولت در سال ۹۹ صرف مسائل آموزش و پرورش می شود و بعد از آن حوزه امنیتی بیشترین بودجه را به خود مختص كرده است و در این بین بودجه ای كه برای مسائل محیط زیستی و گردشگری و فرهنگی كنار گذاشته شده است بسیار پایین است.
سرزعیم افزود: نوع آوری كه دولت سال جاری در عرضه بودجه داشته است ایجاد ردیف متفرقه در بودجه بوده است و همین اتفاق به دولت آزادی عمل بیشتری می دهد ولی بهتر بود كه دولت ردیف متفرقه در بودجه ایجاد نمی كرد تا همه مسائل شفاف بیان می شد. در ردیف متفرقه دولت به صنعت لبنیات پرداخته است و در ردیف متفرقه ۴۵۰ میلیارد تومان برای یارانه شیر مدارس و ۱۸ میلیارد تومان برای ساماندهی زنجیره لبنیات در كشور كنار گذاشته شده است. بودجه ای كه به یارانه ها اختصاص داده شده در دو حوزه خرج می شود اول یارانه مستقیم و نقدی و دوم یارانه غیر مستقیم و یا سوبسید. در این بین یارانه نقدی در بودجه صراحتا بیان شده است و مقدار آن دقیق آمده است اما یكسری مالیات هم هستند كه دولت از آنها استفاده می نماید اما پول آنرا پرداخت نمی كند و به آنها یارانه فرا بودجه ای می گویند مثل پولی كه دولت به شركت های بیمه و تأمین اجتماعی بدهكار است كه مبلغ بدهی دولت در سال ۹۷ به این شركت ها نزدیك به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی اظهار داشت: ما در بودجه یارانه پنهان هم داریم كه با استفاده از آن دولت اقلامی را به شركت ها و بازار ها پایین تر از قیمت مصوب می فروشد و مابه التفاوت را از بودجه پرداخت می كند كه در سال ۹۷ مبلغ یارانه پنهان دولت حدود ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه اضافه كرد: سوالی كه پیش می آید این است كه آیا بودجه سال ۹۷ متوازن است؟احتمال تحقق درآمدی كه دولت از راه فروش دارایی های سرمایه ای و دارایی های مالی در نظر گرفته است بسیار پایین است چون كه بودجه در حالت خوشبینانه تنظیم شده است و معمولا درآمد ها از آنچه كه پیشبینی می شود پایین تر می شود و بالعكس هزینه ها هم معمولا از آنچه پیشبینی می شود بیشتر می شود چون كه هر لحظه امكان دارد دولت با حوادث طبیعی مواجه شود و این بلایای طبیعی هزینه های بیشتری روی دوش دولت می گذارند.
وی افزود: كاهش هزینه های دولت خیلی سخت است و افزایش درآمدها هم بسیار مشكل است و نمی توان درآمد را از مالیات تأمین كرد و دلیل اینكه نمی توان بودجه را از مالیات تأمین كرد فشار بیشتری است كه به اشخاص می آورد و با عنایت به جو اجتماعی كه در جامعه وجود دارد امكان این كار وجود ندارد.
سرزعیم در پاسخ به این سؤال كه چرا بانك مركزی سیاست بازار باز را اعمال می كند گفت عملیات بازار باز كه بانك مركزی مبادرت به این كار كرده است به منظور این است كه بانك مركزی بازار را داغ كند و اگر مشتری در بازار نبود با مبادرت به خرید اوراق و كالا ها بازار را داغ كند و در نتیجه این كار مشتری جذب می شود و فروش اوراق افزوده می شود و در نتیجه بازار اوراق عمیق می شود و كسری بودجه را پوشش دهد.
این كارشناس اقتصادی افزود: در مورد وضعیت اقتصادی كشور در سال آینده گفت پیشبینی می شود كه در سال بعد رشد اقتصادی از سال جاری بیشتر باشد ولی در مورد تورم پیشبینی خوش بینانه ای برای سال آینده ندارم و پیشبینی می شود كه تورم همینگونه باقی بماند.
به گفته وی پیشبینی می شود كه رشد در سال آینده به منفی ۰.۸ درصد برسد البته این شد اقتصادی با در نظر گرفتن فروش نفت می باشد اما اگر فروش نفت را از بودجه كنار بگذاریم و بودجه غیر نفتی را در نظر بگیریم رشد ما در سال آینده حدود منفی دو و نیم درصد خواهد بود و بخش اصلی كه كسب و كار مردم ایران با آن سر و كار دارد بخش بدون نفت می باشد.
معاون پیشین وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: پیشبینی می شود كه تورم تا آخر سال جاری كمی كاهش پیدا كند اما سال جاری سال سخت اقتصادی می باشد و پیشبینی می شود اوضاع اقتصادی در سال آینده بهبود یابد.

۲۲۳۲۲۷

1398/11/22
17:09:36
5.0 / 5
4380
تگهای خبر: خدمات , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام