یك مقام مسئول تشریح كرد؛

آخرین وضعیت مرزهای ایران به دنبال درگیری های آذربایجان-ارمنستان

آخرین وضعیت مرزهای ایران به دنبال درگیری های آذربایجان-ارمنستان

به گزارش خبرگزاری نام، مدیرکل حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آخرین وضعیت مرزهای ایران با منطقه قره باغ به دنبال درگیری های آذربایجان و امرنستان را شرح داد.



به گزارش خبرگزاری نام به نقل از مهر، به دنبال توافق آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان در ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در مسکو و انتقالی بخش هایی از قلمروی ارمنستان به آذربایجان بعد از جنگ بیست و چند روزه قره باغ که به پیمان صلح نارگونو مشهور شد، بار دیگر از بامداد امروز سه شنبه ۲۲ شهریور درگیری های مرزی میان دو کشور شمال غربی ایران شروع شده است.
در پی توافق آتش بس در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۰ آبان ۱۳۹۹) دولت باکو بر سر راه اصلی تردد میان ایران با ارمنستان که پیش از این محور گوریس-قاپان در خاک این کشور و جزو قلمروی ارمنستان محسوب می شد و بعد از توافقنامه صلح ارمنستان و آذربایجان به قلمروی آذری ها ملحق شده بود، عوارضی قرار دادند.
لذا با هماهنگی مقامات ارشد ایرانی و ارمنی قرار شد محور تاتِو جایگزین مسیر گوریس-قاپان شود که به علت محدودیت هایی که در این راه وجود داشت و بخشی از آن احتیاج به تعمیر، تعریض و بهسازی داشت؛ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در این حوزه، همکاری هایی با دولت ایروان دارد.
با این حال با عنایت به این که بخش هایی از مرز نوردوز میان ایران و ارمنستان و همینطور بخشی از هر دو محور تردد میان ایران و ارمنستان برای کامیون های ایرانی حامل کالاهای صادراتی به ارمنستان چه از مسیر گوریس-قاپان و چه از مسیر جاده تاتِو، در نزدیکی منطقه محل درگیری و مورد مناقشه قره باغ است، احتمال مسدود شدن این محورها یا مرزهای هر دو کشور با ایران تا اتمام درگیری های باکو-ایروان وجود داد.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: فعلا مرزها برای تردد کامیون ها باز است
جواد هدایتی مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت مرزهای ایران و آذربایجان به دنبال از سرگیری درگیری های قره باغ اظهار نمود: ما هم از امروز بامداد در جریان آغاز درگیری های مجدد دو کشور شمال غربی ایران قرار گرفتیم و درحال پیگیری هستیم تا از وضعیت رانندگان ایرانی در ارمنستان و آذربایجان آگاه شویم.
وی اضافه کرد: رانندگانی که از مرز خارج شده و وارد قلمروی این دو کشور شده اند، در صورتیکه راه مسدود باشد یا امکان ادامه تردد وجود نداشته باشد، به پایانه های مرزی شمال غربی ما اطلاع می دهند تا از ادامه پذیرش رانندگان و خودروهایی که قصد تردد به ارمنستان دارند، جلوگیری شود.
هدایتی خاطرنشان کرد: هم اکنون هم مسیرهای تردد به آذربایجان و ارمنستان باز است و هم پایانه های مرزی ما با این کشورها و پذیرش و اعزام کامیون ها از مرزها در حال انجام می باشد.
وضعیت مرزهای ایران و عراق در روزهای اربعین
وی در مورد آخرین وضعیت مرزهای زمینی ایران و عراق در روزهای اربعین تصریح کرد: هم اکنون رئیس سازمان راهداری در مرزهای تردد زائرین اربعین حضور دارد و در صورتیکه مشکلی پیش بیاید، بلافاصله شخصاً مبادرت به رفع و رجوع مشکلات می کند...
مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری اظهار داشت: تردد کامیون ها از مرز مهران به علل ازدحام بیشتر زائرین برای عبور از این مرز فعلا ممنوع می باشد اما در سایر مرزهایی که صف کمتری برای عبور زائرین وجود دارد ماند مرز تمرچین یا باشماق، تردد کامیون ها برای تبادل کالا با کامیون های عراقی ممنوع نیست و فقط محدود شده است؛ همزمان با عبور زائرین، کار تبادل کالا در مرزها با عراق هم در بعضی از مرزها ادامه داد.


منبع:

1401/06/22
10:49:20
0.0 / 5
496
تگهای خبر: دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام