سفیر ایران در دمشق:

جنگ سوریه تمام نشده است

جنگ سوریه تمام نشده است

خبرگزاری نام: سفیر ایران در دمشق در گفت وگویی به آخرین تحولات سوریه همچون روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشور پرداخت.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، مهدی سبحانی، سفیر ایران در سوریه اظهار داشت: روابط ایران و سوریه، راهبردی است و در سطوح مختلف درحال گسترش است.
وی ادامه داد: دو کشور در پیچ وخم های تاریخی همیشه به یاری یکدیگر شتافته اند، در زمان جنگ تحمیلی مقابل ایران، دولت سوریه، ایران را حمایت کرد و همین طور در زمان جنگ سوریه مقابل تروریست، جمهوری اسلامی ایران به یاری آنها آمد و توانستند با یاری یکدیگر تروریست ها را شکست دهند.
مهدی سبحانی در گفت و گو با شبکه العالم تصریح کرد: سفر و رایزنی میان مقامات دو کشور همیشه ادامه داشته است، برای نمونه هیئتی از پارلمان ایران به دعوت دولت سوریه برای نظارت بر انتخابات این کشور، به سوریه سفر کردند، وزرای ایرانی و سوری نیز بطور مدام با یکدیگر دیدار دارند و این سبب شده است که در سطح سیاسی دو کشور همیشه مدافع یکدیگر باشند چه در سطح منطقه و چه در مجامع بین المللی دو کشور یکدیگر را حمایت می کنند.
وی اشاره کرد که دو کشور برنامه دارند تا این رابطه عالی را در تمامی سطوح همچون در مسائل فرهنگی و اقتصادی و... تجربه کنند.
سبحانی ضمن اشاره به تحریم های ظالمانه مقابل سوریه اظهار داشت: جنگ هنوز در سوریه تمام نشده است بااینکه عرصه نبرد با تروریست ها و حامیان بین المللی آنها در میدان فروکش کرده است، اما دشمن اهداف خودرا در میدان دیگری دنبال می کند، دشمن با تحریم‎ های ظالمانه مقابل سوریه می کوشد، اهدافی که نتوانسته در جنگ محقق کند در زمینه اقتصاد به دست بیاورد.
وی تصریح کرد که در زمینه اقتصاد مردم با تحریم ها مستقیما هدف گرفته شده اند و این مساله در ایران هم اتفاق افتاده است.
سفیر ایران در سوریه ضمن اشاره به محاصره و تحریم های طولانی مدت مقابل ایران اظهار داشت: در دوران ترامپ و اوباما این تحریم ها شدت گرفت به نحوی که این دولت ها از تحریم ها مقابل ایران با عناوین «فشار حداکثری» و یا «تحریم های فلج کننده» یاد می کردند این موجب شد که ایران تجربه خوبی در مقابله با تحریم های ناجوانمردانه به دست بیاورد؛ این آمادگی در ایران وجود دارد که این تجارب به دولت سوریه منتقل شود.
وی ادامه داد: همانطور که در عرصه نبرد میدانی با تروریست، خون جوانان سوری و ایرانی با هم آغشته شد، این آمادگی در ایران وجود دارد که تجارب خودرا به دولت سوریه منتقل کند و در کنار آنها برای مقابله با تحریم های ظالمانه بایستد و بدین منظور در مشورت مدام با برادران سوریه هستیم.
سفیر ایران در بخش دیگری از این گفتگو به برگزاری نمایشگاه های تخصصی در سوریه پرداخت و اظهار داشت: در دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سوریه ۱۶۴ شرکت ایرانی حضور پیدا کردند.
وی ادامه داد: در نتیجه این نمایشگاه به تجار و فعالین اقتصادی نشان دادیم تصویری که دشمن از ناامنی در سوریه به نمایش می گذارد، دروغ است و سوریه تحولات را پشت سر گذاشته است.
سبحانی تصریح کرد: اقداماتی که رژیم صهیونیستی در سوریه انجام می دهد و حملاتی که به این کشور می کند در امتداد ناامن جلوه دادن سوریه است، این رژیم می خواهد از سرمایه گذاری در سوریه جلوگیری کند؛ رژیم صهیونیستی کالاهای تجار را در بندر لاذقیه برای کامل کردن تصویر ناامنی در این کشور هدف قرار می دهد، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه های اختصاصی شکستن این تصویر است.
وی ادامه داد: همین طور در نتیجه برگزاری این نمایشگاه تجار با ظرفیت ‎ها و مشوق های اقتصادی سوریه آشنا می شوند از طرفی در حاشیه این نمایشگاه سمینارهایی با حضور وزرای سوری انجام شد که در آن اولویت های خودرا برای تجار مطرح کردند؛ در نتیجه در بستر این نمایشگاه ‎ها قراردادهایی میان تجار ایران و سوری به امضا رسید.
سفیر کشورمان تصریح کرد که سفارت ایران در سوریه مسیر روابط اقتصادی دو کشور را توسعه می دهد به نحوی که با اقدامات انجام شده در نه ماهه گذشته، روابط تجاری دو کشور ۹۰ درصد رشد داشته است.
سبحانی نخستین ضرورت برای توسعه تجارت در دو کشور را رفع مشکلات حمل و نقل دانست و گفت با عنایت به این که مرز مشترکی با سوریه نداریم باید مسیر ترانزیت را بین دو کشور بوسیله عراق توسعه دهیم بدین منظور دولت عراق قانون ترانزیت را پذیرفته است و در نتیجه آن باید مکانیسم سه جانبه اجرائی استفاده از این مسیر ترانزیتی میان ایران-عراق و سوریه برقرا شود.
وی ضمن اشاره به سفر وزیر راه به عراق برای رایزنی درباب این مسیر ترانزیتی اظهار داشت که به نظر می رسد بعد از شکل گیری دولت عراق، این جلسه سه جانبه برگزار می شود.
سبحانی در ادامه به توسعه مسیر ریلی نیز اشاره نمود و اظهار داشت: راه آهن نیز برای تقویت مسیر ترانزیتی میان دو کشور بسیار مهم می باشد، توافقنامه ای با دولت عراق برای اتصال مسیر ریلی وجود دارد، بعد از اتصال راه آهن ایران به عراق، راه آهن عراق نیز به سوریه متصل خواهد شد که می تواند هم برای تجارت و هم سفرهای زیارتی موثر باشد.
سفیر ایران اظهار داشت: بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز بر این مسئله تاکید دارد به نحوی که در پیام خود به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفته بود پیوند راه بین ایران، عراق و سوریه فقط برای ترانزیت کالا نیست بلکه پیوند بین کشورهاست و موجب رونق سه کشور خواهد شد.
سبحانی در ادامه این مصاحبه درباب اهداف مشترک ایران و روسیه در سوریه اظهار داشت: ما و روسیه در سوریه هدف مشترکی برای مبارزه با تروریسم داشتیم، با وجود حضور تروریست در بخش های از خاک سوریه این هدف همچنان باقی است.
وی ادامه داد: از دیگر سو ایران با روسیه در حفظ نظام سوریه هم نظر هستند، ما معتقدیم مردم سوریه سرنوشت این کشور را مشخص میکنند نه کشورهای خارجی؛ انتخابات اخیر سوریه نیز شاهدی بر این ماجراست، ایران تصمیم مردم سوریه را تقویت می کند.
سبحانی تصریح کرد: کشورهای خارجی باید خاک سوریه را ترک کنند آنها که برخلاف قانون و دعوت سوریه در این کشور حضور دارند و همین طور گروههای تروریستی که تمامیت کشور سوریه را نقض کردند باید خاک این کشور را ترک کنند و ما در این حوزه با کشور روسیه هم نظر هستیم از طرفی درباب کمیته قانون اساسی سوریه، نیز همسو هستیم.
سبحانی ضمن اشاره به این که توسعه روابط سوریه با کشورهای عربی می تواند به توسعه تجارت در این کشور کمک نماید، اظهار داشت: کشورهای غربی با تحریم های خود به دنبال به انزوا کشاندن سوریه هستند اما ایران به دنبال توسعه روابط سوریه است و توسعه روابط این کشور با دنیا، منافع ما را نیز تضمین می نماید.
وی ادامه داد: دولت سوریه عوض نشده است ولی نکته جالب این است که این کشورها خودشان از سوریه رفتند و باردیگر خودشان بازگشتند، بازگشت آنها امتیازی برای دولت سوریه است و نشان داده است رفتن آنها اشتباه بود.




منبع:

1400/11/27
19:44:48
0.0 / 5
736
تگهای خبر: برنامه , حامی , دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Namna خبرگزاری نام
خبرگزاری نام