نبویان در گفتگوی تفصیلی با مهر:

برنامه مجلس برای دیپلماسی منطقه ای

برنامه مجلس برای دیپلماسی منطقه ای

عضو كمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: برنامه این كمیسیون آن است كه با محتكران بازار مسكن برخورد جدی شود.



خبرگزاری مهر، گروه سیاست-زهرا علیدادی؛ در مجلس نهم عضو کمیسیون ویژه برجام بود و با آنکه همیشه مخالفت خودرا با این قرارداد به صراحت اعلام نموده اما به قانون پایبند است و می گوید: «برجام هیچ منفعتی برای ملت ما نداشت، اما موضع ما خروج از برجام نیست و می خواهیم مطابق با مفاد آن به طرف مقابل پاسخ دهیم.»
به طرح مجلس برای توقف اجرای پروتکل الحاقی اشاره می کند و تاکیدش بر این است که ما نباید به دشمنان امکان دسترسی و نظارت بر اماکن نظامی کشور را دهیم.
از غرب گرایی دولتمردان گله مند است و می گوید: «هر چه به آنان گفتیم که کشورهای دنیا منحصر به آمریکا و چند کشور اروپایی نیست، گوش شنوا نداشتند و همه وقت خودرا برای تعامل با آنان گذاشتند.»
گذری به بسته اقتصاد مردمی مجلس می زند و تاکید می کند که مجلس برای ترویج دیپلماسی منطقه ای با دست پُر آمده است اما تاکیدش بر این است که در این دوره نمایندگان نباید سفرهای خارجی غیرضروری داشته باشند.
قرارداد ایران و چین را بسیار مثبت می داند و صراحتاً می گوید: «ما نباید به شایعات طرفدارن غرب درباره این قراداد بیست و پنج ساله دقت کنیم.»
عضو ثابت کمیسیون اصل نود مجلس است و برای مافیای مسکن خط و نشان می کشد که این کمیسیون به پرونده احتکار مسکن ورود می کند. در این میان عملکرد دولت در بخش مسکن را مورد نقد قرار می دهد و می گوید: «دولت روحانی در این هفت سال آجر روی آجر نگذاشت.»
از برنامه مجلس برای حذف دلار از چرخه مبادلات اقتصادی کشور سخن به میان می آورد و می گوید: «با انعقاد پیمان های پولی، آمریکا هیچ اهرمی برای فشار بر ایران ندارد.»

متن کامل گفتگو با حجت الاسلام سید محمود نبویان که در خبرگزاری مهر انجام شد، به شرح زیر است:
با توجه به اینکه شما در مجلس نهم عضو کمیته ویژه بررسی برجام بودید، مقرر است مجلس یازدهم با برجام چه کند؟
پنج سال از انعقاد قرارداد برجام گذشت و ما در برجام نزدیک به ۹۰ درصد از منافع ملت را از دست دادیم و با این وجود، وزیر امور خارجه این قرارداد را سند افتخار مردم ایران نامیده است. بنده، ظریف را به مناظره تلویزیونی در مورد برجام دعوت می کنم تا ببینیم که آیا برجام به نفع ملت ایران بوده است یا به ضرر آنان؟ ما در برجام تعهد دادیم تا تحریم های کشور لغو شود، اما نه فقط تحریم ها از بین نرفت، بلکه پنج برابر شد. بطور قطع موضع ما خروج از برجام نیست و می خواهیم به آن عمل نماییم اما مجلس طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی را دنبال خواهدنمود که کاملاً مطابق با مفاد برجام است.
طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است و به زودی در دستور کار صحن علنی قرار می گیرد
طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی چه زمانی در صحن مجلس بررسی می شود؟
در ابتدا لازم است که توضیحاتی درباره اهمیت توقف اجرای پروتکل الحاقی دهم. در بحث پروتکل الحاقی، روحانی در کتاب خاطراتش می گوید: «من پروتکل را که امضا کردم، دیدم یک ماه نگذشت که از جانب آژانس درخواستی در خصوص نظارت بر مراکز نظامی آمد. من گفتم مراکز نظامی ناموس ماست. اگر بخواهید مراکز نظامی ما را بگردید، ما از پروتکل خارج می شویم.» چند صفحه جلوتر در کتاب، روحانی می گوید قبول کردیم که سالی یک دفعه، این بازرسی ها اشکال ندارد! جلوتر می خوانیم سالی چهار بار اشکال ندارد! در صفحات بعد آمده که علی اصغر سلطانیه، نماینده وقت ایران در آژانس، گزارش می دهد ۲۶ بار آمدند و مراکز نظامی ما را بازرسی کردند.
پس مدلول پروتکل الحاقی این است که هر مکانی که توسط آژانس درخواست شد، باید در اختیار آنها برای بازرسی قرار گیرد و مراکز نظامی ما حساس ترین نقاط برای آنها است که نباید چنین اجازه ای به آنان دهیم که طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی در مجلس با این هدف تهیه شده است. این طرح به صورت یک فوریتی تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است و بعد از اعلام وصول، در کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد و بعد در صحن مجلس رسیدگی می شود.
پس هدف از تهیه طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی آن است که نظارت بر اماکن نظامی ما به حداقل برسد؟
آمریکا از توان نظامی جمهوری اسلامی ایران به شدت واهمه دارد و بنا بر این جرأت نمی کند که به کشور ما حمله کند و بر این اساس ما نباید به آنان امکان دسترسی به اماکن نظامی کشورمان را دهیم. در واقع اگر اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود، دیگر به آنان اجازه دسترسی به اماکن نظامی را نمی دهیم.
برخی سیاسیون می گویند که با خروج از پروتکل الحاقی ممکنست پرونده ما به شورای امنیت برود. در این زمینه چه صحبتی دارید؟
پرونده ایران در سال ۸۴ به شورای امنیت رفت، در صورتیکه پروتکل الحاقی را هم اجرا می کردیم. پس توقف اجرای پروتکل الحاقی به تنهایی دلیلی برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیست.

در صورت تمدید تحریم های تسلیحاتی، ایران چه گزینه هایی پیش رو دارد؟
مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی ایران به زودی باید منقضی شود که آمریکا به دنبال آن است که از شورای امنیت قطعنامه بگیرد که بطور قطع روسیه آنرا وتو می کند. در واقع، روسیه عضو ثابت شورای امنیت است و حق وتو دارد و اصرارشان این است که قطعنامه ها به صورت دقیق اجرا شوند. بر این اساس، اگر آمریکا بخواهد مقابل ایران قطعنامه دهد، روسیه برای حفظ حیثیت خودش، حتما آنرا وتو می کند.
بنده مخالف خروج ایران از NPT هستم چونکه NPT ثابت می کند کارهای هسته ای ما صلح آمیز است و نباید به طرف مقابل بهانه دهیم.
برخی از مسئولان می گویند که خروج از NPT هم می تواند یکی از گزینه های پیش روی ایران باشد. چه نظری در این زمینه دارید؟
بنده مخالف خروج ایران از NPT هستم چونکه NPT ثابت می کند که کارهای هسته ای ما صلح آمیز است اما زمانی که از NPT خارج شویم، برای کشور تبعاتی دارد. در واقع ممکنست که شورای امنیت خروج ایران از NPT را اینگونه تلقی کند که ایران به سمت کارهای غیر صلح آمیز هسته ای رفته است و چنین تصمیمی دشمنان ایران را زیادتر خواهدنمود. در واقع، توقف اجرای پروتکل الحاقی موجب می شود که کشورهایی چون چین و روسیه پای ایران بایستند اما اگر از NPT خارج شویم، هیچ کشوری به نفع ایران در شورای امنیت قطعنامه ها را وتو نخواهد کرد چونکه NPT خط قرمز همه کشورهای دنیاست. بر این اساس ما نباید چنین بهانه هایی را به طرف مقابل دهیم. ایران باید در NPT بماند و به همه دنیا ثابت کند که کارهای هسته ای ما صلح آمیز است اما باید اجرای پروتکل الحاقی را متوقف نماییم.
خروج ایران از پروتکل الحاقی تبعاتی برای ایران ندارد؟
مطابق با ماده سه قانون اجرای برجام که در مجلس تصویب گردید، دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم ها یا بازگرداندن تحریم های لغو شده را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید. پس کار ما در زمینه توقف اجرای پروتکل الحاقی کاملاً قانونی و مطابق با برجام است. علاوه بر این مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۹۴/۷/۲۹، در نامه به رئیس جمهور الزامات اجرای برجام را مطرح فرمودند که باید مورد توجه قرار گیرد.
ما از برجام خارج نمی شویم، می خواهیم به آن عمل نماییم و توقف اجرای پروتکل الحاقی هم کاملاً مطابق با برجام است. ایران فقط می خواهد به صورت موقت پروتکل الحاقی را اجرا نکند که آن هم مشروط است و مجلس با این کار، اهرمی به تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران می دهد که بگویند آمریکا تحریم ها مقابل ایران را بردارد تا ما هم باردیگر پروتکل الحاقی را اجرایی نماییم. پس مجلس با این طرح، به دنبال رفع تحریم های ظالمانه مقابل کشورمان است.
این روزها مباحثی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین مطرح می شود. نظر شما در مورد برنامه ۲۵ ساله ایران و چین چیست؟
چین یکی از قطب های اقتصادی دنیاست و متأسفانه دولت روحانی در این چند سال توجه زیادی به تقویت همکاری با چین و کشورهای همسایه و دوست نداشت و همه تمرکزش را روی ارتباط با غربی ها گذاشت. ما می توانستیم بسیار زودتر از این سراغ ارتباط با کشورهایی چون چین برویم اما دولت توجهی نداشت و الان که سرشان به سنگ خورده و دیپلماسی التماسی آنان نتیجه بخش نبوده است، به این نتیجه رسیدند که ارتباط با هم پیمانان را مورد توجه قرار دهند.
قرارداد ایران و چین کاملاً به نفع کشورمان است و نباید به شایعات غرب گرایان در خصوص فروش جزیره کیش توجه کرد
شایعاتی درباره مفاد قرارداد ایران با چین مطرح می شود. منشأ این شایعات چه کسانی هستند؟
طرفداران داخلی غرب و آمریکا فشار می آورند که قرارداد ایران و چین کاملاً به ضرر کشورمان است و آنقدر به شایعات خود دامن زده اند که بعضی از مردم از ما این سوال را می پرسند که آیا مقرر است به مدت ۲۵ سال جزیره کیش به چین فروخته شود؟ من تعجب می کنم از این شایعات و نمی دانم این چه صحبت هایی است که مطرح می شود! به جرأت می توان اظهار داشت که قرارداد ایران و چین جز محدود کارهای خوبی است که دولت روحانی انجام داده است و نباید به شایعات غرب گرایان توجه کرد.
برخی از نمایندگان این روزها در مجلس تذکر می دهند که مجلس در جریان قرارداد ایران و چین نیست. نقش مجلس جهت بررسی برنامه ۲۵ ساله ایران و چین از چه زمانی شروع می شود؟
قرارداد ایران و چین هنوز نهایی نشده و فقط چارچوب آن آماده شده است که بنده آنرا مطالعه کردم. بر طبق این قرارداد، مقرر است همکاری هایی در حوزه های مختلف چون ریلی، علمی، تکنولوژی، صادرات نفت و در حوزه بانکی بین دو کشور صورت گیرد و با توجه به این که ایران در تحریم است، فرصت بسیار خوبی است. در واقع قرار بر این است که چین تمام تکنولوژی های برتر خودرا به ایران بیاورد و در ساخت ریل و بندر برای کشورمان به کار بگیرد که ما می توانیم مهندسی معکوس نماییم تا به آسانی به این تکنولوژی ها دسترسی پیدا نماییم. پس این قرارداد نه فقط به ضرر کشورمان نیست، بلکه کاملاً به نفع ملت ایران است و مشاغل زیادی را برای جوانان به وجود می آورد.
با این تفاسیر بعد از تکمیل قرارداد ایران و چین، این مساله باید به تأیید نمایندگان مجلس برسد؟
طبق اصل ۷۷ قانون اساسی تمام قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس برسد اما هنوز قراردادی منعقد نشده است و بطور قطع زمانی که متن قرارداد ایران با چین نهایی شود، باید در صحن مجلس بررسی و تصویب شود.
دولت همه تمرکز خودرا روی ارتباط با کشورهای غربی و آمریکا گذاشت اما مجلس برنامه هایی برای تقویت دیپلماسی منطقه ای دارد.
رئیس مجلس اخیراً از تهیه بسته اقتصاد مردمی در مجلس آگاهی داد و اصرار کرد که باید تجارت خارجی ما خصوصاً با کشورهای منطقه تقویت شود. مجلس چه برنامه ای در این راستا دارد؟
یکی از ضعف های عمده دولت این بوده است که همه تمرکز خودرا روی ارتباط با کشورهای غربی و آمریکا گذاشت این در حالیست که از همان ابتدا دلسوزان نظام به دولت گفتند که دنیا منحصر به این چند کشور غربی نیست. ۱۲۰ کشور غیرمتعهد در جهان وجود دارد که متأسفانه دولت ارتباط خود با این کشورها را کم کرد و با کشورهای دوست و منطقه هم ارتباط چندانی نداشت. مجلس شورای اسلامی به دنبال ترویج دیپلماسی منطقه ای است و همه تلاش خودرا برای تحقق این مسئله به کار می گیرد.

در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی، کدام کشورها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند؟
ساخت مسکن در سوریه یکی از کارهایی است که می توانیم مورد توجه قرار دهیم و در صورتیکه ما پروژه های ساختمان سازی سوریه را بگیریم، مشاغل زیادی برای جوانان ایجاد می شود.
انعقاد پیمان های پولی و حذف دلار از مبادلات تجاری کشور در کمیسیون های تخصصی مجلس پیگیری می شود.
مجلس چه برنامه دیگری برای تقویت ارتباط با همسایگان و کشورهای همسو خصوصاً در زمینه اقتصادی دارد؟
ما باید به سمت پیمان پولی دو جانبه یا چند جانبه با این کشورها حرکت نماییم چونکه تمام مشکلات فعلی ما این است که در روابط تجاری خود از دلار استفاده می نماییم و زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد، اقتصاد ما گرفتار مشکل می شود. اگر از چرخه دلار خارج شویم، آمریکا هیچ اهرمی برای فشار بر ایران ندارد. بطور قطع کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس این مساله را پیگیری می کنند تا دلار از معاملات بین المللی کشورمان حذف شود.
چین از پول ملی خود برای ارتباط با بیش از ۵۰ کشور دنیا استفاده می نماید و اتحادیه اروپا هم برای تعاملات تجاری خود از یورو استفاده می نماید که ما باید از تجربه این کشورها استفاده نمائیم. همین طور ۲۵ کشور تحت تحریم آمریکا هستند که می توانیم اتحادیه ای ایجاد نماییم و با یکدیگر ارتباط پولی دوجانبه یا چندجانبه داشته باشیم تا از این طریق، فشارهای اقتصادی مردم کم شود.
معمولاً در دوره های قبل نمایندگان در چارچوب هیئت های پارلمانی سفرهای خارجی مختلفی داشتند. آیا در مجلس جدید این ساختار ادامه دارد یا مقرر است تحولی در آن ایجاد شود؟
وضعیت اقتصادی مردم به شکلی نیست که نمایندگان سفرهای خارجی مختلفی داشته باشند و بطور قطع سفرهای آنان باید محدود شود. سفرهای نمایندگان باید فقط در صورتی صورت گیرد که برای مردم گشایش اقتصادی داشته باشد و سفرهای دیگر هیچ ارزشی ندارد و باید جلوی آن گرفته شود.
قراردادهای نظامی بین ایران و کشورهای منطقه باید منعقد شود تا ایران و محور مقاومت تقویت شوند و رژیم صهیونیستی و دشمنان جبهه مقاومت را شکست دهند.
اخیراً قراردادی نظامی بین ایران و سوریه به امضا رسیده است. تأثیر این نوع همکاری نظامی و قانونی بین ایران و سوریه را در سطح معادلات منطقه و بین الملل چگونه ارزیابی می کنید؟
در شرایطی که دشمنان ایران خصوصاً آمریکا می توانند با حضور در مرز ایران به مردم کشورمان لطمه برسانند، هنر آن است که عمق راهبردی و راهبردی کشور را از دایره محدود مرزهایش دورتر ببریم. به این معنا که در شرایط فعلی، خط مقدم جبهه ما مانند جنگ تحمیلی جنوب کشور نیست و الان خط مقدم ما تا دریای مدیترانه رفته است و در این شرایط دشمنان نمی توانند به ملت لطمه برسانند. بر این اساس ما باید مرزهای امنیتی خودرا گسترش دهیم. پس این قراردادهای دفاعی و نظامی باید بیش از این منعقد شود تا ایران و محور مقاومت تقویت شوند و رژیم صهیونیستی و دشمنان ملت ایران و جبهه مقاومت سر جای خود بنشینند و جرأت تعرض به مردم بی گناه را نداشته باشند.

کمی هم درباره برنامه های کمیسیون اصل ۹۰ مجلس صحبت نماییم. پیگیری چه پرونده هایی برای اعضای این کمیسیون در اولویت است؟
اعضای ثابت کمیسیون اصل نود تابحال بیش از ۱۰ جلسه برگزار و مسائل مهم را اولویت گذاری کرده اند. از مهم ترین اولویت های ما آن است که با متخلفان در حوزه مسکن، بانک، ارز و قاچاق کالا مبارزه جدی شود.
دولت در این هفت سال در حوزه مسکن کاری نکرد و با تعلل خود موجب شد که خانه دار شدن برای جوانان تبدیل به آرزو شود.
با توجه به اینکه مبارزه با متخلفان بازار مسکن در اولویت شماست، ارزیابی شما از عملکرد دولت در حوزه مسکن چیست؟
بنده از دولت گله جدی دارم چونکه این دولت واقعاً دولت کار نیست. در جلساتی که درباره وضعیت مسکن در مجلس برگزار شد، از مسئولان وزارت راه و شهرسازی سوال کردیم که سالانه چه تعداد مسکن تولید کردید که گفتند باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکن تولید می کردیم اما ۳۰۰ هزار مسکن تولید کردیم. حتی اگر آمار دولتمردان دراین زمینه درست باشد، فاصله عملکرد دولت در حوزه مسکن با آنچه باید عملیاتی می کرد، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در سال است و دولت در این هفت سال، در تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن عقب مانده است و باید اظهار داشت که این دولت در این چند سال آجر روی آجر نگذاشت.
اگر دولت در این چند سال خانه های ۸۰-۷۰ متری می ساخت، مردم الان در حوزه مسکن مشکل نداشتند اما متأسفانه تعلل دولت دراین زمینه موجب شد که خانه دار شدن برای جوانان تبدیل به آرزو شود و جای تأسف دارد که زمانی مردم وام می گرفتند تا خانه دار شوند اما الان باید وام بگیرند تا خانه اجاره کنند. ببینید این دولت که قرار بود به مردم خدمت کند، وضع زندگی مردم را به کجا رساند.
طرحی در مجلس آماده شده است که مطابق با آن باید زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد اما مافیای مسکن مقابل چنین طرح هایی جوسازی می کنند.
برنامه مجلس برای حل مشکل مسکن چیست؟
طبق گفته کارشناسان، اگر خانه ای متری ۲۰ میلیون تومان باشد، نزدیک به ۱۵ میلیون تومان آن مربوط به قیمت زمین است و در این شرایط دولت باید زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد که یکی از دلیلهای موفقیت مسکن مهر هم آن بود که زمین رایگان در اختیار مردم قرار گرفت. یکی از اهداف مجلس این است که مشکل زمین را حل و فصل نماییم که طرحی دراین زمینه در مجلس آماده و کار مفصل روی آن انجام شده است که مطابق با آن باید زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.
البته به محض اینکه مجلس از طرح های خود برای مقابله با گرانی مسکن رونمایی می نماید، مافیای مسکن مقابل مجلس و این طرح ها جوسازی می کنند. متأسفانه شاهد احتکار زمین در خیلی از شهرها خصوصاً تهران از طرف این افراد هستیم که آزاد کردن زمین های احتکار شده مسئله ای مهم و نیازمند قانون است.
چرا مالیات بر عایدی سرمایه جدی گرفته نمی شود؟
این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد چونکه ما در شرایط فعلی شاهد احتکار زمین، مسکن، خودرو، طلا و ارز هستیم. مطابق با قانون، مالیات به خانه های بالای ۱۵۰ متر تعلق می گیرد که این قانون سبب شده است فردی در تهران ۷۰۰ آپارتمان زیر ۱۵۰ متر بخرد و درِ همه این خانه را قفل کند و با این وجود، هیچ مالیاتی هم پرداخت نکند. ما باید قانون مالیات را اصلاح نماییم و باید طوری شود که احتکار زمین و خانه برای هیچ فردی صرفه اقتصادی نداشته باشد. کمیسیون اصل نود مجلس بطور قطع بطور ویژه به موضوع احتکار خصوصاً در حوزه مسکن ورود می کند، چونکه شکایت های مختلفی دراین زمینه به ما واصل شده است.
کمیسیون اصل نود پرونده بورسیه ها را بررسی می کند تا حقوق این دانشجویان احیا شود.
آیا کمیسیون اصل نود به پرونده بورسیه ها هم ورود می کند؟
یکی از ایراداتی که وزارت علوم به سه هزار نفر دانشجو بورسیه وارد کرد، آن بود که این افراد بدون آزمون وارد دانشگاه شدند. بورسیه های دولت قبل طبق قانون مصوبات شورای بورس و اختیاراتی که قانون به وزیر داده است، به دانشجویان اعطا شد اما عده ای دراین زمینه سیاسی کاری کردند و مشکلاتی برای این جوانان بوجود آمد. هنوز آن ظلمی که در پرونده بورسیه ها وجود داشت، سر جای خودش باقی است و جوانانی هستند که هنوز مشکل بورسیه آنان حل نشده و شکایت های مختلفی در این زمینه به کمیسیون اصل نود مجلس رسیده است که بطور قطع این پرونده ها را بررسی می نماییم تا حقوق دانشجویان بورسیه احیا شود.


1399/04/28
13:19:06
5.0 / 5
958
تگهای خبر: آزمون , پرونده , دولت , شكایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
لینک دوستان خبرگزاری نام