كلاف لغو سفر پیچیده شد

كلاف لغو سفر پیچیده شد

به گزارش خبرگزاری نام سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در زمان شیوع ویروس كرونا از آژانس ها خواست هزینه كنسلی تورها و پروزاها را بدون دریافت جریمه به مردم برگردانند. اما انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پاسخ داد: امكان پذیر نیست، جلسه فوری تشكیل گردد.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از ایسنا، در هفته گذشته با وجود آن كه وزارتخانه های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور بخشنامه های مجزا از شركت های هواپیمایی و تاسیسات گردشگری (هتل ها، دفاتر خدمات مسافرتی و...) خواستند هزینه كنسلی سفر را بدون كسر جریمه به مردم استرداد كنند، اما برخی هتل ها و شركت های هوپیمایی از اجرای این دستورها خودداری كردند. آژانس های مسافرتی نیز متعاقبا اعلام كردند: تا زمانی كه هتل ها و شركت های هواپیمایی متعهدانه رفتار نكنند، امكان بازگردادن وجه كامل سفر به مردم وجود ندارد.
معترضان به بخشنامه های صادرشده بر این عقیده اند كه حقوق سرمایه گذاران گردشگری نادیده گرفته شده و صرفا از بخش خصوصی خواسته شده كه زیان ناشی از لغو سفرها همزمان با شیوع ویروس كرونا را نیز مثل سیل نوروز ۹۸ و قضیه كنسلی سفرها پس از سرنگونی هواپیمای اوكراینی، بدون اعمال هرگونه حمایتی از جانب دولت، به تنهایی متحمل شود.
بعد از این اعتراض های دامنه دار كه تا كنون هم پاسخی از جانب متولیان نداشته است، سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در نامه ای به تاریخ هشتم اسفندماه و با امضای سرپرست اداره كل نظارت بر خدمات این سازمان، خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نوشت: «با توجه به شیوع ویروس كرونا و ضرورت حفظ سلامت جامعه، ضمن عطف به نامه شماره ۶۰۵۹۸ مورخ ۹۸/۱۲/۰۶ رئیس سازمان هواپیمایی كشوری و نامه ۹۸۲۴۰۰/۳۹۴۱۳ مورخ ۹۸/۱۲/۰۶ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص كنسلی تورها و پروازهای مسافران بدون ستاندن هزینه، برای جلوگیری از شكایات و تبعات بعدی آن، لطفا دستور فرمایید موضوع در اسرع وقت به دفاتر و شركت های خدمات مسافرتی ابلاغ و بر پروسه اقدامات آنها نظارت لازم معمول شود.»
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز در پاسخ به این نامه نوشت: به استحضار می رساند دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اساسا فروشنده محصولات دیگران (ایرلاین ها، هتل ها و...) بوده و باتوجه به همكاری نكردن بعضی از هتل ها حسب بخشنامه جامعه هتلداران ایران و همین طور بعضی از ایرلاین ها، دفاتر قادر به بازپرداخت كل وجوه دریافتی نیستند و مزید اطلاع بعضی از اقدامات صورت گرفته برای مسافران از قبیل ویزا، اقامت در هتل های خارج از كشور با هزینه بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس های خریداری شده برای مسافران كه مبدا و مقصد آن در خارج از ایران است و باتوجه به این كه آنها نیز تابع قوانین كشورهای خود هستند قسمتی از مبالغ قابل استرداد به مسافران محترم برابر ارائه اسناد مثبته نیست، فلدا مستدعی است راهكار بهتری را ارائه طریق فرمایید و پیشنهاد اینجانب تشكیل جلسه ای به فوریت با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان هواپیمایی كشوری، سازمان حمایت حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان و سازمان تعزیرات حكومتی، جامعه هتلداران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران است.
این انجمن قبل تر از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز خواسته بود برای رفع این مشكل، با حضور جامعه هتلداران و سایر تشكل های گردشگری، جلسه ای اجرا شود كه تا كنون اتفاق نیافتاده است. از طرف دیگر خیلی از مسافران بعد از لغو پروازها، هتل و برنامه سفرشان بخصوص به خارج از كشور، سردرگم شده اند و نمی دانند با وجود بخشنامه های صادرشده و سرپیچی هتل ها، شركت های هواپیمایی و آژانس ها از آن، حقوق خودرا چگونه احیا كنند. مرجعی هم برای رسیدگی به شكایت های مردم دراین زمینه از طرف متولیان مشخص نشده است.




منبع:

1398/12/12
19:31:20
5.0 / 5
1379
تگهای خبر: ابلاغ , خدمات , دولت , شكایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
لینک دوستان خبرگزاری نام