خودروسازان تعطیل شوند سالی ۱۵ میلیارد دلار خودرو باید وارد شود

خودروسازان تعطیل شوند سالی ۱۵ میلیارد دلار خودرو باید وارد شود

خبرگزاری نام: دبیر انجمن خودروسازان به سخنان روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس كل بانك مركزی اشاره نمود و اظهار داشت: اگر صنعت خودرو از بین برود سالیانه بین 12 تا 15 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو هزینه خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری نام به نقل از خبر آنلاین، احمد نعمت بخش در نشست خبری در توضیح شرایط كنونی صنعت خودرو اظهار داشت: این كه داریم زیان می دهیم، به خاطر این است كه مواد اولیه تولید گران شده است. وی ادامه داد: حمل كالاها از اول ۹۷ تابحال ۳ برابر شده است، مواد اولیه كاتالیست بطور عجیب گران شده است. قطعه ساز هم تا یك حدی توان دارند، در این شرایط قطعه ساز یا باید تعطیل كند یا از كیفیت بزند. دبیر انجمن خودروسازان با بیان این كه فكر نكنید ما درخواست افزایش تعرفه نداریم، اشاره كرد: اول تعرفه را كاهش دهید و خودروسازان را از قیمت گذاری معاف كنید. نعمت بخش با اشاره به كاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو در نیمه نخست امسال اظهار داشت: در این مدت شاهد افت ۲۶ درصدی تولید خودروی سواری بودیم كه این افت به قیمت گذاری دستوری باز می گردد. وی با بیان این كه در سال قبل قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت و كمیته خودرو واگذار شد، اضافه كرد: سازمان حمایت با استخراج هزینه ها و ارائه ان در كمیته خودرو نشان داد همه خودرو ها با زیان به فروش می رسند. دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: اما با این وجود به سبب عقب افتادن تعهدات، به دستور وزیر صمت خودرو ها با قیمت قبل بفروش رسید و این امر منجر به سركوب مالی و زیان ۸ هزار میلیارد تومانی هركدام از خودروسازان شد این در حالیست كه در نیمه نخست امسال نیز هریك از خودروسازان در حدود ۵ هزار میلیارد زیان دیدند كه این رقم معادل بدهی آنها به قطعه سازان است. وی با اشاره به ماده ۹۰ اصل۴۴قانون اساسی اظهار داشت: بر طبق این ماده دولت باید نسبت به پرداخت كمك زیان ناشی از قیمت گذاری به خودروساز پرداخت كند اما این امر در حالیست كه رئیس كل بانك مركزی در تازه ترین اظهارنظر اعلام نموده كه خودروسازان هر روز افزایش قیمت دارند. در این شرایط این پرسش از وی مطرح می شود در صورت تعطیلی صنعت خودرو باید ۱۲ تا ۱۵میلیارد دلار خودرو وارد شود كه در این شرایط امكان اداره بانك مركزی با شرایط فعلی وجود دارد؟
میراث احمدی نژاد برای خودروسازان در ادامه این نشست، داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان نیز اظهار داشت: در دولت احمدی نژاد سیستم قیمت گذاری حذف و به سازمان حمایت واگذار شد و در آنجا زیر قیمت، قیمت ها تعیین شود. وی ادامه داد: این قدر زیان خودروسازان افزایش یافت كه كار به رئیس جمهور رسید و قرار شد تسهیلات بانكی در اختیار خودروسازان قرار گیرد و قیمت ها در حاشیه بازار تعیین شود. دو ماه نگذشته بود كه احمدی نژاد آمد پشت تریبون گفت پراید كیلویی چند و طوفان به پا كرد. مشاور انجمن خودروسازان با بیان این كه آمار سازمان بهره وری نشان میدهد كه بهره وری در ایران در حد صفر بوده است، اشاره كرد: وقتی یك خودروسازان مازاد نیروی انسانی دارد و نمی تواند تعدیل نیرو كند، چطور می تواند بهره وری داشته باشد. میرخانی رشتی با اشاره به تحریم ها و محدودیت های بین المللی، اشاره كرد: با عنایت به این مسایل كه سودی برای خودروساز و قطعه ساز نمی ماند كه این سود را در جهت ارتقای كیفیت كند، زیان می بیند و گرفتار زیان انباشته می شود. وی عنوان كرد: وقتی خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه ساز دارند، یعنی این پول از خودروسازان به دست دلالان رفته است. با این شیوه اداره كردن، بطور طبیعی صنعت خودرو گرفتار مشكل می شود. مشاور انجمن خودروسازان متذكر شد: این شیوه قیمت گذاری همچنان اداره می شود و كجای دنیا را می شود پیدا كرد كه زیر قیمت تمام شده، فروش داشته باشد. میرخانی رشتی در واكنش به اظهارات اخیر رئیس كل بانك مركزی اظهار داشت: چرا همتی، رئیس كل بانك مركزی می گوید صنعت خودرو فشل است؟ مگر بانك مركزی فشل نیست؟ مگر نقدینگی به شدت بالا نرفته است. وی ادامه داد: متاسفانه سخنرانی روز گذشته همتی بسیار غیركارشناسی و عوام گرایانه بود. با توجه به این كه از شیوه قیمت گذاری اطلاع دارند، اما باز هم می گوید هر روز خودروسازان قیمت ها را بالا می برند. منت می گذارند جلوی واردات خودرو را گرفتیم شاپور سامعی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان در این جلسه اظهار داشت: مسایلی كه در حوزه گمركی و بانكی وحود دارد، فشار زیادی به ما وارد كرده است. وی ادامه داد: در حوزه گمرك با تحریم ها، مسئولان دستوراتی را به گمرك ابلاغ گردند و قرار شد از تسهیلات خاص استفاده كنید. در نتیجه این مساله كمك به ما شد و در حوزه گمرك توانستیم سرمان را از آب در آوریم. نایب رئیس انجمن قطعه سازان اشاره كرد: خواهش امروز ما از مسئولان گمرك این است كه تا شرایط نرمال شود، بتوانیم اجناس خودرا ترخیص نماییم. صانعی عنوان كرد: در مورد بحث ارزی، دو ارز شاخص نیما و اشخاص وجود دارد. هر دو از نظر قیمت تمام شده، مطابق ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان با ارز آزاد فاصله دارد. در حقیقت قیمت ها با ارز آزاد تفاوتی ندارد. وی متذكر شد: اصولا صنعت همیشه از نظر دریافت ارز شامل سوبسید بوده، اما الان چنین شرایطی وجود ندارد. نایب رئیس انجمن قطعه سازان اظهار داشت: با عنایت به این كه قطعه سازی زنجیره تامین تولید خودرو است، زمان بسیار طولانی ای دریافت ارز می برد كه موجب افت تولید می شود. صانعی اضافه كرد: ما بارها پیشنهاد كردیم كه منت می گذارند جلوی واردات خودرو را گرفتیم، شما با هر درصدی می خواهید واردات خودرو را آزاد كنید. خودرو های داخلی می توانند از خودشان دفاع كنند. اگر ارز را برای تولیدكننده آزاد كنید، زمان كوتاه می شود و مشكلات تولید كاهش پیدا می كند. بانك مركزی چه كرد؟ ما چه كردیم؟ همین طور مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در نشست خبری در واكنش با اظهارات اخیر رئیس كل بانك مركزی اظهار داشت: در این فضایی كه الان هست و این قدر مشكلات داریم، صلاح نمی دانیم چنین برخوردی با خودروسازی شود. وی ادامه داد: عباراتی در ارتباط با خودروسازی عنوان شد. ما بجای این كه توپ را به زمین یكدیگر بیاندازیم، باید به كار خود هم دقت نماییم. بانك مركزی باید ارزش پول ملی را حفظ می كرد و نقدینگی را كنترل می كرد. همین طور یكی از كارهایی كه بانك مركزی باید انجام می داد، وصول مطالبات خارجی است. من فكر می كردم این كه خودمان را در جایگاه قاضی قرار دهیم، نیاز به صبوری و كار كارشناسی بیشتر است. دبیر انجمن خودروسازان اشاره كرد: متاسفانه دستورالعملی كه بانك مركزی به بانكهای عامل داده به شكلی بوده كه خودروسازان توان دریافت ارز را نداشتند. بیگلو متذكر شد: خودروسازان برای دریافت ارز اقدام نمودند، اما بانكهای عامل این ارز را ندادند. این یك قضاوتی است كه یك تنه در جایی انجام شد كه خودروساز و قطعه ساز نبود. وی اشاره كرد: ما استقبال می نماییم در رسانه در حضور مردم در خدمت مردم باشیم و ببینیم بانك مركزی چه كرده است و ما چه كرده ایم. بیگلو تصریح كرد: فرق صنعت قطعه سازی و خودروسازی با سایر صنایع این است كه چاره آنرا هم می گوییم. تا زمانی كه قیمت گذاری دستوری وجود داشته باشد، قاچاق و دلالی هم وجود دارد. هر منطقی درباره بنزین هست، درباره خودرو هم هست. ما برای این كه این داستان را حل نماییم، باید قیمت گذاری دستوری در حوزه تودرو را برداریم. زمانی كه خودروساز و قطعه ساز به سودآوری رسید، مشكل حل خواهد شد. 223223


منبع:

1398/08/10
14:07:39
5.0 / 5
2284
تگهای خبر: ابلاغ , دولت , قاضی , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لینک دوستان خبرگزاری نام